• Nimrin

Att säga Nej på bästa sätt?

Jag har en fundering och jag hoppas alla klocka brudar här inne kan hjälpa mig gällande alkohol.

Jag vet inte om jag bara är allmänt hispig när det gäller vad som ska/kommer hända på bröllopet, jag är en sådan person som tenderar att jaga upp mig för något som i verkligheten är en baggis. Det är så att jag "lider" av en magsukdom, jag har haft problem de senaste 2 åren med det är inte förräns de senaste 6 månaderna man så gott som kommit fram till vad det är. Kort sagt så blir jag lätt illamående när jag ätit mat om jag inte tar mina mediciner jag fått och min mage är också väldigt kännslig mot alkohol, dricker jag alkohol brukar jag få väldiga magkramper  som verkligen inte är att leka med. Ett glas eller två är oftast ingen fara, min m2b har äntligen börjat inse att jag helst undviker att dricka över huvud taget, jag har nämligen lika kul ändå speciellt då jag vet hur det skulle va om jag inte lät bli. 

Till saken, eftersom detta är relativt "nytt" för mig också och speciallt för min omgivining, det är ännu många som inte vet att jag har problem och jag är rädd för hur det ska bli på bröllopet. Min M2b är från England och i och medd detta följer även deras alkoholkultur. Jag har varit på engelska bröllop med honom och vet hur "blött" det kan bli och hur vänner men även familj gärna hetsar brudparet. Det låter ganska ostädat men på något sätt så lyckas de göra det med en aning elegans. Jag vet bara inte hur vi ska göra med att berätta för folk att jag helst inte dricker något och vill inte vara en "mood killer" där och då, så en förvarning känns mest rättvis, men hur? 

• Svar på tråden Att säga Nej på bästa sätt?
  • Chicita

Vi hade flera glas hos oss. I ett hade vi vatten, i ett hade vi cider med väldigt låg alkoholhalt och i det tredje och sista hade vi vin... (eller ja glas och glas, vi hade två sorters keramikbägare och ett högt glas som vi hade till vatten).
    Bara du har koll på vilket glas som är vilket så behöver ingen annan veta om du dricker vitt vin eller cider när det ska skålas. Och så försöker du hålla dig till vatten till maten.

Sen tycker jag ändå att du ska säga ifrån.
    Kanske be toastmastern bryta om han märker att det blir väldigt mycket "skålar" eller liknande. Och var inte rädd för att säga att du inte kan dricka så mycket pga sjukdom eller hur du nu vill förklara det på enklaste sätt. Ge dig inte in i långa debatter, du kan och bör inte dricka alkohol punkt slut. Vill dom diskutera det så kan ni göra det nån annan dag liksom...

Men för att slippa att det blir typ 54 utdragna förklaringar på själva bröllopsdagen så kan du blanda ihop dina glas lite efter typ första klunken. Dom behöver ju inte stå fint på rad efter att du börjat smutta på innehållet liksom Flört 
    Ett annat alternativ är att be serveringspersonalen att hälla upp alkoholfritt vin åt dig 

• Vingilot

Om någon frågar säg bara nej tack med ett leende, eller säg bara enkelt att du har en åkomma som gör att du inte kan dricka alkohol.

Vissa tål inte laktos eller gluten, det är väl ingen som trugar och insisterar på att de ska dricka ett glas mjölk eller äta en vetelängd...?! Varför ska det vara så annorlunda med alkohol, varför är det OK att andra människor har åsikter om att man inte dricker det? (Att ha åsikter om att någon dricker för mkt däremot, det är jag helt med på: vanlig omtanke och medmänsklighet, men att man inte gör det?)
    Och du lär ju vara glad o uppsluppen på ditt eget bröllop ändå, så inte behöver du vara rädd att sabba stämningen bara för att du inte tackar ja till vin och sprit!Glad Stå på dig o gör inte ett ickeproblem till ett problem!Skrattande

• helsingebrud

finns massor med goda alkoholfria öl och vin sorter samt drycker med låg alkoholhalt

borde inte vara något problem att dricka utan att andra märker att du inte dricker samma som dem

• Nimrin
    Vingilot skrev 2012-03-05 23:40:46 följande:
    Om någon frågar säg bara nej tack med ett leende, eller säg bara enkelt att du har en åkomma som gör att du inte kan dricka alkohol.

Vissa tål inte laktos eller gluten, det är väl ingen som trugar och insisterar på att de ska dricka ett glas mjölk eller äta en vetelängd...?! Varför ska det vara så annorlunda med alkohol, varför är det OK att andra människor har åsikter om att man inte dricker det? (Att ha åsikter om att någon dricker för mkt däremot, det är jag helt med på: vanlig omtanke och medmänsklighet, men att man inte gör det?)
    Och du lär ju vara glad o uppsluppen på ditt eget bröllop ändå, så inte behöver du vara rädd att sabba stämningen bara för att du inte tackar ja till vin och sprit!Glad Stå på dig o gör inte ett ickeproblem till ett problem!Skrattande
    Hehe är laktosintollerant också ;)
  • SaraJoakim

Det är väl bara att artigt säga att man inte kan dricka alkohol tjatar folk får man väl säga att det är pga "vad det nu är".. ingen vill väl se bruden sjuk?

Vill du hålla de "hemligt" får du helt sonika göra som Chicita sa o hålla koll på glasen o hoppas att ingen annan gör det ;) 

Svar på tråden Att säga Nej på bästa sätt?