Tidig vigsel, hur göra med hår och smink för en novis?
Min blivande make och jag kommer att vigas kl 12.30, och om vi ska ha porträttfotografering så kommer den att ske innan vigsel. Det är så det är, och kommer inte att ändras på, så alla andra planer måste rätta sig efter detta. Sträckan mellan där jag kommer att vakna och där vigseln sker är ca 1,5 km och allt som ska göras innan vigseln hoppas jag kommer att finnas inom det området, så det är inte så stora avstånd. Jag kan väl höfta till med att jag måste vara helt färdig med mig själv allra senast kl 11.00.
Hår och smink är absolut inte mina starka sidor. Jag har aldrig sminkat mig till vardags, väldigt sällan och väldigt lite till fest, så jag kan i princip ingenting om det. Har bara 5-10 år gammalt rouge, mascara och ögonskuggor hemma, som jag knappt vet hur det ska användas. Jag har halvmörka ögonbryn (oplockade) och fransar, ljus hy som oftast ser ganska blek ut. Håret (längd nu strax nedanför axlarna, rakt avklippt kort lugg och lite fall) brukar jag för det mesta bara ha i något hästsvansliknande. Jag har aldrig tyckt om att gå till frisören och låter det oftast gå lite för långt mellan gångerna. Det låter förfärligt tråkigt nu när jag skriver ner det, men ändå trivs jag ganska bra med hur jag ser ut, det är bara inte något jag har valt att lägga tid, pengar och engagemang på.
På min bröllopsdag vill jag såklart vara mitt vackraste jag, men har fortfarande inte så stor lust att lägga tid, pengar och engagemang på det. Håret skulle jag gärna vilja ha i en låg fyllig uppsättning, men jag vill inte ha löshår. Smink skulle jag helst vilja vara utan helt men inser att jag inte kommer nöja mig med det. Jag är dock rädd för att se alltför annorlunda ut samt för att förstöra sminket eftersom jag är så van vid att kunna peta mig i ögonen utan att riskera att det kladdar. Det lutar åt att jag kommer ha en klänning i kavajnivå snarare än klassisk brudklänning, jag har inte bestämt mig än om den ska vara vit eller i någon annan färg. Naglarna kommer jag kanske låta växa någon mm längre än vanligt, fila till lite och kanske måla med något diskret lack.
Så nu vill jag gärna ha hjälp av er som kanske är som jag och som kan berätta hur ni har valt att göra. Eller er som är mer vana med att fixa med hår och smink och som kan dela med sig av värdefulla kunskaper om vad som är viktigt för en så okunnig som jag.
Saker jag undrar över är bl.a.:
Hur kan jag lägga upp förberedelserna tidsmässigt?
Är det värt att satsa på något slags brudpaket när jag ändå vill ha det så enkelt och snabbt som möjligt?
Hur mycket smink är det "nödvändigt" att ha, vad är viktigast för att ge effekt utan att ta över?
Förslag på frisyrer som inte tar så lång tid att göra?
Tips på uppsättningar som funkar med lugg?
Skulle jag kunna öva mig (kan tänka mig att lägga tid på det och har till september på mig) med smink och hår så att jag kan göra det själv med kanske lite hjälp från någon anhörig? Tips i så fall?
Ska jag försöka fixa det ena själv och få hjälp med det andra, vilket ska jag i så fall ta hjälp med?
Hoppas några orkat läsa och vill hjälpa mig, skulle vara ytterst tacksam för det!