• Cesium

Tidig vigsel, hur göra med hår och smink för en novis?

Min blivande make och jag kommer att vigas kl 12.30, och om vi ska ha porträttfotografering så kommer den att ske innan vigsel. Det är så det är, och kommer inte att ändras på, så alla andra planer måste rätta sig efter detta. Sträckan mellan där jag kommer att vakna och där vigseln sker är ca 1,5 km och allt som ska göras innan vigseln hoppas jag kommer att finnas inom det området, så det är inte så stora avstånd. Jag kan väl höfta till med att jag måste vara helt färdig med mig själv allra senast kl 11.00.

Hår och smink är absolut inte mina starka sidor. Jag har aldrig sminkat mig till vardags, väldigt sällan och väldigt lite till fest, så jag kan i princip ingenting om det. Har bara 5-10 år gammalt rouge, mascara och ögonskuggor hemma, som jag knappt vet hur det ska användas. Jag har halvmörka ögonbryn (oplockade) och fransar, ljus hy som oftast ser ganska blek ut. Håret (längd nu strax nedanför axlarna, rakt avklippt kort lugg och lite fall) brukar jag för det mesta bara ha i något hästsvansliknande. Jag har aldrig tyckt om att gå till frisören och låter det oftast gå lite för långt mellan gångerna. Det låter förfärligt tråkigt nu när jag skriver ner det, men ändå trivs jag ganska bra med hur jag ser ut, det är bara inte något jag har valt att lägga tid, pengar och engagemang på.

På min bröllopsdag vill jag såklart vara mitt vackraste jag, men har fortfarande inte så stor lust att lägga tid, pengar och engagemang på det. Håret skulle jag gärna vilja ha i en låg fyllig uppsättning, men jag vill inte ha löshår. Smink skulle jag helst vilja vara utan helt men inser att jag inte kommer nöja mig med det. Jag är dock rädd för att se alltför annorlunda ut samt för att förstöra sminket eftersom jag är så van vid att kunna peta mig i ögonen utan att riskera att det kladdar. Det lutar åt att jag kommer ha en klänning i kavajnivå snarare än klassisk brudklänning, jag har inte bestämt mig än om den ska vara vit eller i någon annan färg. Naglarna kommer jag kanske låta växa någon mm längre än vanligt, fila till lite och kanske måla med något diskret lack.

Så nu vill jag gärna ha hjälp av er som kanske är som jag och som kan berätta hur ni har valt att göra. Eller er som är mer vana med att fixa med hår och smink och som kan dela med sig av värdefulla kunskaper om vad som är viktigt för en så okunnig som jag.

Saker jag undrar över är bl.a.:
    Hur kan jag lägga upp förberedelserna tidsmässigt?
    Är det värt att satsa på något slags brudpaket när jag ändå vill ha det så enkelt och snabbt som möjligt?
    Hur mycket smink är det "nödvändigt" att ha, vad är viktigast för att ge effekt utan att ta över?
    Förslag på frisyrer som inte tar så lång tid att göra?
    Tips på uppsättningar som funkar med lugg?
    Skulle jag kunna öva mig (kan tänka mig att lägga tid på det och har till september på mig) med smink och hår så att jag kan göra det själv med kanske lite hjälp från någon anhörig? Tips i så fall?
    Ska jag försöka fixa det ena själv och få hjälp med det andra, vilket ska jag i så fall ta hjälp med?

Hoppas några orkat läsa och vill hjälpa mig, skulle vara ytterst tacksam för det!

• Svar på tråden Tidig vigsel, hur göra med hår och smink för en novis?
  • Darling Daisy

Halloj!
    Du låter lite som jag  
    Jag sminkar mig inte så ofta till vardags och min ide om snygg, välgjord frisyr inbegriper i bästa fall en hårfön

Vi hade ännu tidigare vigsel (kl 11) så jag vet precis vad du tampas med rent planeringsmässigt!
    För mig var frisyren viktig och något jag absolut inte tänkte försöka göra själv. Därför valde jag att köpa ett "brudpaket" hos frisören. Eftersom vi skulle vigas så tidigt så gick jag först o frågade vilka som kunde tänka sig att jobba så tidigt och valde sen den frisörsalongen som kändes bäst. Var där för en provuppsättning och då visade det sig att även sminkning ingick. 
    Sminkningen hade jag kunnat göra själv också, men det var mycket skönare att sitta still o bli pysslad med än att själv försöka få på mascara med nervös-darriga fingrar!
    Jag var hos frisören vid halv sju på morgonen tror jag. Var färdiga vid kl 10.
    Frisyren höll fantastiskt fint och såg exakt lika dan ut hela dagen + natten (festen höll på till kl 03).
    Sminket höll helt ok, men inte lika bra som håret. Jag brydde mig faktiskt inte om hur det såg ut kl 20, huvudsaken var att det var snyggt i kyrkan o på korten. Hade med mig läppstiftet för att kunna fylla i under dagen, men det glömde jag.
    Brukar aldrig plocka ögonbrynen, men slog faktiskt till o fick de plockade till bröllopet. Det blev skiiitsnyggt och en stor "förbättring" av mitt utseende. Du har ju så lång tid på dig, så du kan gå o få dem plockade nån gång i sommar för att se om du gillar det. Om du blir missnöjd, så hinner de växa ut innan vigseln.

Mina tips (utifrån hur jag valde att göra):
    Be om rekomendationer på frisörer bland dina bekanta.
    Kolla runt bland frisörerna o se vilka som vill jobba så tidigt.
    Be att få göra en provuppsättning, så att du o frisören är på samma nivå.
    Be att få göra en provsminkning. För mig var det extra viktigt eftersom jag är allergisk mot en del produkter. (och ja, jag fick lite reaktioner vid provsminkningen så det slutade med att jag tog med mig eget smink som jag visste att jag tålde. )
    Om du ska köpa nåt eget smink, så köp en vattenfast mascara och ett snyggt läppstift som sitter bra. Mascaran jag köpte använder jag då jag sminkar mig. Läppstiftet har jag nog använt tre-fyra gånger sen i somras, så det känns som en ok investering ändå.

• Chicita

Om du inte har ett bra "våffeljärn" för håret (krustång alltså Tungan ute) så skaffa en billig variant av en sån. Om du vill ha en luftig knut så behöver du krusa håret om du inte ska ha löshår.
    Om du vill ha håret slätt och bara volym i knuten så samlar du håret i 3 mindre hästsvansar (i en rätt tät grupp men ändå inte bara en enda) och sen krusar du dom.
    När håret är krusat så borstar du igenom det och slätar till det det kommer hålla volymen ändå, men vara lite "frissigt". Fäst undan dom två yttre svansarna och börja med att snurra till och fästa den här biten i en knut, ta sen en svans i taget och "fyll på" knuten med hår. Se till att hårnålarna fäster in ordentligt under gummibandet som håller svansarna på plats.

På det sättet  får du en fluffig och lite busig uppsättning som funkar bra att fästa någon blomma i om du vill.
    Vill du ha det mer "polerat" så tar du undan överhåret helt. Det ska alltså inte krusas. Du gör knuten enligt ovan med det krusade håret. Sen "fäller du ner" överhåret och låter det täcka knuten slinga för slinga.
    Var inte rädd för att använda hårspray heller. Spraya hellre lite och många gånger än massor på en gång. Du vill inte blöta ner håret med spray för då faller hela uppsättningen ihop.

Hoppas du förstod beskrivningen Glad 
    Så nu gäller det bara att öva...

Sminkning då...
    Tja börja med att köpa nytt smink Tungan ute 
    Jag skulle satsat på ett mineralpuder i din nyans, en dagkräm, en beige ögonskugga, alltså mot brunt men inte mörk utan lite mörkare än din hudfärg. Och ett bra cerat. Eventuellt en ljus rouge, men det är inte nödvändigt... Och en vattenfast mascara i brunsvart.
    Om du går till Kicks exempelvis så kan dom hjälpa dig att välja bra färger på puder, skugga och rouge.

Ta lite av dagkrämen och dutta i lite puder. Blanda ordentligt och smörj sen in ansiktet. Det kommer att hjälpa till att jämna ut din hudton utan att du blir kakig/pudrig och det är en bra bas att sminka på. Smörj inte ögonlocken bara...
    Sen tar du den beiga ögonskuggan på en borste och lägger på från yttre ögonvrån, längs fransraden i ett svep. Använd samma borste sen och "sudda" skuggan uppåt över locket, Men inte högre än till globlinjen. Alltså där det blir ett veck när du tittar rakt in i spegeln. 
    Ta ut mascaraborsten och rulla den försiktigt mot en bit toapapper så du får bort överflödet. Sätt borsten så nära ögonfranskanten du kan och zickzacka (nästan i en gnuggande rörelse) innan du avslutar med att dra borsten rakt upp för att kamma ut fransarna.

Om du ska ha rouge så är tipset för bästa placering att le stort. Du ser vart dina "äppelkinder" är då. Så en liten dutt rouge på varje äpple räcker...

Använd ceratet för att få mjuka läppar och känna dig lite "lyxig" (det räcker så långt för oss som inte vardagssminkar oss Flört.) Vill du inte se sminkad ut och är rädd för att smeta ut sminket så använd inte läppstift eller läppglans om du inte är van vid det. 

Börja redan nu med att plocka de hår som ser ut att ha "smitit från ögonbrynen". Du behöver inte plocka fram någon form på dom, utan ta bara dom där som är udda. Man kan ju bli röd och svullen när man plockar så om du börjar ta några om dagen och håller efter fram till bröllopet så kommer det att bli bra.

Meningen är inte att du ska förändra dig, utan bara framhäva dig.
    Lycka till och träna på så ska du se att det blir bra Solig 

• Mollee

På youtube finns en massa instruktionsvideos för olika sorters smink, det kan vara bra att se hur andra gör om man inte är så van! Den här t ex:

Och även om du inte vill ha så mycket smink - öva, öva, öva! Då sitter handgreppen där och du löper mindre risk att det blir kaos på själva bröllopsdagen, med hår som inte lyder och mascara på näsan. Dessutom vänjer du dig vid att inte peta i ögonen och råka smeta ut det.

• Cesium

Åh, tack så mycket för era svar!

Jag tar med mig alla tips oavsett vad jag väljer i slutändan, kom gärna med fler synpunkter och erfarenheter. Det borde vara lättast, och kanske billigast, att få allt fixat någonstans, men jag har ingen längtan till att bli ompysslad. Snarare tvärtom, jag går nästan hellre till tandläkaren än frisören. Samtidigt vill jag gärna undvika att lägga pressen på att bli snygg på mig själv den dagen, det är nog tillräckligt att vara orolig för ändå. Fast det är ett utmärkt tillfälle för att faktist lära mig att fixa smink och hår på mig själv. Ni hör hur jag velar fram och tillbaka...

• thegedinstudio

Kul... skrev svar på alla frågor och sedan råka jag trycka bort allt !

Iallafall, jag jobbar med det här. Försöker svara på några frågor...

Hur kan jag lägga upp förberedelserna tidsmässigt?
    Om du går upp 7 har du hela 4 timmar tills 11 ! Gör en lista på allt du vill hinna med . Men förbered så mycket som möjligt dagen innan. (tvätta hår, måla naglar, noppa ögonbryn, lägg fram allt)Skaffa dig en tärna, dom är till för att "slava" på bröllopsdagen. =)

Är det värt att satsa på något slags brudpaket när jag ändå vill ha det så enkelt och snabbt som möjligt?
    Det beror på hur mycket smink du behöver inhandla. Det kan ju t.o.m. bli billigare att någon kommer hem och fixar dig.

Hur mycket smink är det "nödvändigt" att ha, vad är viktigast för att ge effekt utan att ta över?
    Jag skulle satsa på huden! Med en bra foundation och en consealer. Sedan är det viktigaste (enligt mig) rouge, maskara och läppglans.

Förslag på frisyrer som inte tar så lång tid att göra?
    Låg knut i nacken med en blomma eller hårsmycke som dekoration.

• Cesium

Så, då är jag gift sen nästan två veckor tillbaka och ni skulle bara veta hur snygg jag var på min bröllopsdag Solig

I slutet av juli (ja, över fyra månader efter den här trådstarten) blev jag väldigt stressad då jag varken hade försökt boka någon salong eller köpt eget smink och börjat öva. Jag tog då tag i det och den första salongen jag hörde av mig till (enbart vald pga geografiskt läge och informativ hemsida) hade tid för mig (verkligen bra att gifta sig lite off season). Jag var där en gång för konsultation då vi diskuterade uppsättningen och provade lite smink. Sminkningen var jag halvnöjd med då, mascaran såg hemsk ut tyckte jag.

Jag gick dit på bröllopsdagen med inställningen att det ju alltid går att tvätta bort om jag inte är bekväm. Men det behövdes inte! Jag kom dit strax före åtta och var klar halv tio, egentligen hade vi kunnat hålla på längre (fotograf bokad från halv elva), men det var tur att det blev som det blev, för tack vare denna tidsvinsten gjorde en annan tidsförlust ingenting.

Håruppsättningen blev inte riktigt så låg som jag hade tänkt, men förvånadsvärt stor (tack hårspray och 63 hårnålar). Den höll inte perfekt hela dagen, var egentligen väldigt vardaglig och ser mest rörig ut på bilderna, men den passade mig bra.

Jag fick ögonbrynen lätt plockade (gjorde en hel del) och lite underlag och rouge. Lite ögonsmink, jag vet inte riktigt vad, med det var under och över och här och där, och så jättelite mascara, det syntes knappt sen, men det blev perfekt för min del. Färgat läppglans som jag också fick med mig (satte på lite extra innan kyrkan, men sen glömde jag bort det).

Helheten blev alltså inte särskilt stylad, men det gjorde att jag såg mycket mer vuxen ut (kan se ganska barnslig och ung ut annars utan smink) och det var fantastiskt att få gifta sig som mig själv fast mer som vacker kvinna än söt tjej!

Tack för hjälpen ni gav! Det fick mig att inse att det var lite för stort jobb att lära mig allt och det hade inte varit en rolig morgon om jag gjort allt själv. Kvällen innan satt jag och kämpade med de tre sista naglarna som vägrade samarbeta, det var tillräckligt. Definitivt värt 2500 kr att slippa göra det hela själv, även om jag nu fortfarande inte har några produkter (förutom läppglanset och 63 hårnålar) om jag skulle vilja testa framöver...
Svar på tråden Tidig vigsel, hur göra med hår och smink för en novis?