Hur komma överens om att inte gifta oss... även om jag ville från början?
Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år. Vi har ett bra förhållande och han är en jättebra styvfar till mitt barn. Vi har pratat om giftemål och barn och jag har gjort det klart för honom att jag vill vara gift innan gemensamma barn, medan han alltid sagt att det för honom inte spelar någon roll i vilken ordning det sker, men att giftemål ändå är något han vill. Jag trodde därför att han, om inte annat för omtanke om mig, kunde tänka sig att gifta sig innan vi skaffar gemensamma barn.... och att eftersom åren går och vi tidsmässigt vill ha barn inom de närmaste 2-3 åren tänkte jag att det var på gång. Det visade sig efter några hetska diskussioner att han inte alls hade för avsikt att fria inom överskådlig framtid eller ens satt i tankarna att gifta sig inom 1-2 år. Ämnet blev väldigt infekterat och jag grät floder och blev jättedeppig i månader. Det gör bara ont och alla diskussioner om att jag trodde att det började bli aktuellt har satt djupa sår.
Nu vet jag inte vad jag vill. Jag vill vara med honom... innerst inne kanske jag hade velat att han hade varit på samma plan som mig, velat samma sak och att han hade bett mig gifta mig med honom... men om frågan hade kommit hade det aldrig kännts genuint från hans sida. Jag vill ändå ha en framtid med honom och jag vill kunna se fram emot och vara glad över att planera barn utan att någon av oss tänker på, hoppas på eller våndas över tanken på förlovning eller äktenskap. På något sätt vill jag få saker på det klara... jag vill höra honom säga att vi aldrig kommer gifta oss... att vi kan vara en familj iaf och att vi kan planera barn och framtid iaf... Jag vill få frågan om äktenskap ur världen, undanstoppad i någon mörk vrå och inte gräva upp det igen. Jag vill inte stå där om 5 år, med ett barn på armen, redan mentalt inställd på att aldrig gifta mig eftersom vi inte pratat mer om det och han inte respekterade min vilja om äktenskap först-barn sen, och sen drar han upp ämnet igen. Det om något skulle såra mig och riva upp gamla sår.
Hur ska jag få frågan om äktenskap ur världen? Hur kan jag få honom att förstå att han aldrig mer ska prata om äktenskap med mig?