• GuteCarra

Skall mannen ha ring?

Imorgon är det tänkt att vi skall åka och kolla på ring/ringar?
    MEN vad är vanligast? Att bara bruden får en ring till eller att man köper varsin vigselring? 

• Svar på tråden Skall mannen ha ring?
  • sollan

Både jag och blivande kommer ha vars 2 ringar...Förlovning och vigselringar.
    Är nog nu på senare tid det börjat bli vanligare att män även väljer att  ha vigselring.

Blivande vårbrud
  • servetten

Min har ingen förlovningsring, så han skall bara ha vigselringen

• zoolin

Vi har båda förlovningsring och så som vi har sagt än så länge (gifter oss 25/8) är att jag ska ha vigselring och han ska putsa upp sin förlovningsring och ha den.

• fayefaye

Vi ska båda två bara ha förlovningsringen som vigselring. Jag tror det är vanligast att kvinnan har två ringar och mannen en. Men visst kan mannen ha två också om han vill!

• daniiel

Jag tror att det vanligaste är att bruden får ytterligare en ring och maken behåller sin förlovningsring. Han kanske väljer att gravera in vigseldatumet också i förlovningsringen.

Men

Man gör ju som man vill :) Det finns alla varianter. Ingen väljer en ny ring, han får en till ring men inte hon, båda får varsin ny ring, båda väljer varsin ny ring och man lägger bort förlovningsringarna. Ja, det finns ju faktiskt de som inte har några ringar heller.

Känn efter vad ni vill. Vill ni båda ha varsin ny ring, så kör på det. Huvudsaken är ju att ni är bekväma med beslutet, för det är ju ni/du som ska bära ringarna :)

Varken jag eller min make hade någon förlovningsring, så vi köpte två ringar till mig och en till maken. Nu är det dock ingen av oss som använder ringarna. Tur att de var billiga ;P

• Chicita

Som daniiel säger så finns det nog lika många alternativ som människor i princip. Vissa köper förlovningsring, vigselring och morgongåvering.
    Andra väntar med ring till vigseln för mannen. Så han alltså bara har vigselringen och inte förlovningsring så att säga. Osv osv.
    Vissa använder inte ringar alls utan halsband, armband eller tatuerar in löften eller varandras namn.

Ni ska göra det som känns bäst för er.
    Om han vill ha två ringar så ska han ha två ringar. Det är inte antalet ringar eller typ av smycke som gör att ni är gifta/ förlovade Solig 

• Nikkita

Som sagts i tidigare inlägg; ni kan göra precis som ni själv vill :) Jag tror att de är vanligast i sverige att båda har förlovningsring, sen får bruden en till vid vigseln.

Jag ska ha en 2a ring när vi gifter oss, men min blivande kommer inte ha någon ring alls. Han har sedan barnsben fobi för alla typer av smycken & klarar därför inte av att ha ring. Detta är inget som jag bryr mig om, det gör ju bara att min ring kan kosta lite mer ;)

• mjeanettek

Jag fick min ring vid forlovelsen, nu køper vi 2 ringar vid vigsel. Jag får då 2 och han en.

• CarolineJohan

Vi förlovade oss för många år sedan, under en period i livet då vi båda var studenter... Kan väl säga som så att våra ringar var inte så mycket att hänga i julgranen, MEN de betyder ju ändå mycket för oss. Vi har nu smält ner de båda och gjort mannens ring - han får alltså en fin tjock "ny" ring. Jag vill bara ha en ring så den är köpt. Vi har alltså inga ringar på oss nu för de ligger och väntar på den stora dagen!

• nagu

Vi kommer faktiskt ha två ringar var.
    Min sambo valde som "vigsel"-ring en tunnare ring i vitt guld som han matchar till förlovningsringen som är bred i röttguld.  Blev kanonsnyggt och de "smälter ihop" på ett mycket snyggt sätt. 

Men vad jag förstår är det ovanligt att mannen har två ringar. 

• annapanna88

Att mannen har två ringar är nog en nyare version.
    Som jag förstår det är det vanligaste i Sverige att båda har förlovningsring och endast kvinnan får en vigselring. I USA (rätta mig om jag har fel nu) tror jag det vanligaste är att endast kvinnan har en förlovningsring och att båda sen får en vigselring.
    Resultatet blir ju detamma dock.

Min fästman kommer att ha både förlovningsring och vigselring, han valde det för han ville att det skulle synas att han också var gift :D

• elli84

Jag kommer ha två ringar, och min m2b ska ha sin förlovningsring som vigselring :)

• Fijalotta

Jag och min m2b har varsin förlovningsring nu. Till bröllopet kommer jag få en vigelsring, vi kommer båda att putsa upp våra förlovningsringar och han kommer gravera in bröllopsdatumet i sin förlovningsring (så det blir hans vigselring).

Så har vi bestämt men som alla tidigare nämnt, man gör det som känns bäst för en själv :)

• Lilla My 76

Min blivande kommer att ha sin förlolovningsring som vigselring,han ska få ett ytterligare datum ingraverat i sin ring.

Jag kommer ha min förlovningsring plus 2 st vigselringar.

Svar på tråden Skall mannen ha ring?