Fixa mat själva?
Funderar på billigaste sättet att ordna en buffémåltid för ca 100 gäster. Någon som har tips och idéer på enkla rätter man kan göra själva?
Funderar på billigaste sättet att ordna en buffémåltid för ca 100 gäster. Någon som har tips och idéer på enkla rätter man kan göra själva?
Vi ska göra buffé för ca 70 personer till vårt bröllop.
Vi kommer att ha:
Kall, marinerad fläskytterfilé (www.matklubben.se/recept/italiensk_marinerad_flaeskfile_17915.html)
Någon kall, marinerad kycklingfilé
Kantarellpaj
Fetaostkräm (som sås)
Potatisgratäng
Hemmagjord potatissallad
Ev pastasallad
Hemmagjorda frallor (dem gör jag en månad innan och förvarar i frysen)
Smör
Ost
Det allra mesta går att göra minst dagen innan vilket gör att serveringspersonalen inte behöver göra så mycket mer än ta fram allt.
Tack! Det ser ju riktigt gott ut! Har ni gjort någon beräkning på hur mycket det kostar?
Pajer, sallader, kallskuret, potatisgratäng, olika kalla röror som hommus, tzatziki, creme fraiche, salsa, bulgur är något som funkar bra både varmt och kallt, för sig själv eller i sallad, fruktfat, marinerade vitlöksklyftor, oliver, soltorkade tomater...
Vi kommer också laga maten själva och tänkte då ha buffé. Vi får hjälp med servering av en rutinerad äldre dam som är en god vän till familjen. Hon kommer ta med sig en eller två väninnor som kan hjälpa henne med framplock, påfyllning, bortplockning och disk. Vi kommer bli runt 65 gäster och alla rätter kommer att vara kalla förutom kycklingen som kommer värmas på i ugn innan servering.
Vår buffé ser ut såhär:
Vitlöksmarinerad Kycklingfilé (Görs i förväg och fryses in)
Helstekt fläskfilé med soltorkade tomater och citron (Görs i förväg och fryses in)
Kallskuret, salami, lufttorkad skinka (Köpes färdigskuret i storpack)
Potatissallad (Köpes färdig och blir extrakryddas dagen innan)
Ostpajer (Lagas i förväg och fryses in)
Brytbröd (Köpes färdigt, hämtas från bageri samma dag)
Smör, hårdostar, brieost, fikonmarmelad (köpes färdigt)
Blandsallad (sköljes och skärs upp dagen innan, blandas samma dag)
Tårta (Köpes färdig och hämtas samma dag)
Dagen D ska man inte behöva tänka på någonting annat än att man gifter sig. Ta hjälp av familj och vänner, dom uppskattar ofta att få hjälpa till. Gör så mycket som möjligt i förväg, sen hinner man inte.
Hoppas du fick någon idé. Lycka till! :)
Tillägger några av tillbehöver som jag glömde i förra inlägget.
Melon till skinkan.
Oliver
Kalla såser
Vi har inte bestämt datum och så än men tror att vi kommer gifta oss nästa sommar och då grilla. Och så blir det ju tillbehör till det. Är ganska säker på att våra föräldrar gärna hjälper med maten, vi kommer inte heller ha så många gäster. max 50 pers.
Det kommer vara en hel del barn med så till dom blir det väl korv, och till de vuxna lite olika varienter av kött. Och tillbehör såklart, som lite röror, potatissallad, hallomiost osv.
Min dotters farfar är jägare och jag kommer kontakta honom innan för lite älgkött eller annat kul.
Tårtan beställer jag av konditorit eller av en bekant till familjen.
Har ingen aning om vad det kommer kosta dock, men antar att det blir billigare än catering
åh en perfekt tråd för mig!
vi ska också göra maten själva och tänkte oss ungefär som de flesta här
potatisgratänger
pastasallad
pajer
kallskuret, köps i storpack, typ rostbiff, skinka, kalkon osv
och så kall kycklingfile och ev fläskfile
grönsallad
såser o bröd och sånt till med
vad tror ni om kostnaden ungefär?
vi blir ca 50 personer..
och hur mycket kan man göra innan?
Ska vi göra pajerna från grunden eller köpa färdiga? de måste man väl kunna frysa in eller blir de vattniga och läskiga då?
Vi kommer också göra all mat själva. Vi kommer göra på lite annoslunda sätt. Enkompis till min faster gjorde såhär och det var mkt uppskattat. Vi kommer dela in alla gäster i olika "arbetslag" Så alla kommer hjälpa till att tillaga maten på bröllopet. Några kommer stå och grilla, några lägga upp potatissalladen, fixa såserna, skära upp frallorna mm,.
Vi ska ha:
Fläskytterfilé
Kycklingfilé
Hamburgare
Köttbullar
grillade potatis
potatissallad
grönsallad
bea-sås
Mini pajer
frallor
Hmm tror jag fick med allt.
Hej!
Vi börjar oxå fundera på att göra maten "själva" mha vänner o släktingar. Mkt kan ju göras innan som sagt.
Vi kommer att grilla kött på plats (ev hyr vi in en kock till bara det) av mina svärföräldrars egna köttdjur.
Sen vill vi ha olika grönsallader, potatissallad, grillade grönsaksspett, grillad majs, italiensk ostpaj, olika bröd o röror mm.