• Silent Ninja

Ni med långt hår...

Är det fler än jag som har långt hår, typ midjan eller neråt?
    Sover ni alltid med fläta/or?
    Jag får stora tufsar i underhåret om jag ej flätar, nu undrar jag om det finns någon annan lösning?
    Jag läste om att det ska vara bra att ha ett örngott i siden/satin och att det inte alls sliter på håret..
    Vill gärna ha mitt långa hår kvar till den dagen vi ska gifta oss.
    Är det någon som prövat balsam metoden? Funkade det bra? Jag testade ett litet tag men håret blev äckligt tyckte jag.
    http://eleven.se/macadamia-natural-oil-deep-repair-masque-10378.html 
    Den här fick jag med som ett prov en gång och den var helt fantastisk, håret blev väldigt bra!
    Men den fixar ju inte hår som slitits av o gått av när man trasslat ut tovor..

• Svar på tråden Ni med långt hår...
  • tigerbalsam

Mitt hår går typ till midjan. Jag brukar sova med håret i en stor boll mitt på huvudet. Det blir lite tovigt i underhåret, men bättre än utan. Flätor gillar jag inte för att det känns som om det sliter på håret mer och sen har jag lockigt hår och lockarna blir fula av flätorna, ja försöker tvätta håret så sällan som möjligt, kanske var 3-4e dag. Har testat balsammetoden men den passar nog inte alla. Eller så hade jag fel balsam. Jag kammar bara mitt hår när jag har balsam/inpackning i, under rinnande vatten och sen igen precis efter duschen. Annars tar det minst 20 min bara att kamma.

• Aniara4

Jag har inte fullt så långt, men känner igen en del av problemen. Jag använder balsammetoden sedan nåt år eller två tillbaka (minns inte exakt), och i början blev det fett och jag fick tvätta det varje dag. Jag tänkte att det var för att jag torkat ut hårbotten med shampo så mycket så att sebum-produktionen var uppskruvad, och jag fick ha tålamod och vänta tills den började lugna ner sig. Det tog ett tag, men det gick!

Det känns som ett långsiktigt projekt, där jag försöker slita på håret så lite som möjligt och hoppas att jag ska kunna spara ut det riktigt långt en gång till innan jag blir för gammal. Obestämd Jag fönar det aldrig och använder inga stylingprodukter utom vid högtidliga tillfällen då jag använder "Confident coils" från Jessicurl för att det inte ska bli frizzigt, och ibland "Rocking ringlets" för att det ska bli lite lockigare. Jag har inte lockigt hår, men ganska vågigt, och det kan faktiskt bli lite lockigt om det får lite hjälp, har jag märkt.

Jessicurl är mitt favoritmärke, och jag har rekommenderat det till flera vänner som också gillar det jättemycket. Jag tvättar med ett billigare balsam, sen använder jag "Too shea" som är det mest vårdande balsam jag nånsin träffat på. När jag började med det var mitt hår helt hopplöst risigt efter en blondering för mycket, men jag fick ordning på det igen till slut. Tyvärr är det lite svårt att få tag på, det finns en återförsäljare på nätet i Sverige, men jag tycker det är lite dyrt - vilket man inser inte är så konstigt när man själv beställer från USA och åker på inte bara frakt utan även moms och tull... Men jag bara måste ha tag på det balsamet! Sätter det i topparna och just i underhåret som trasslar sig annars.

Sidenörngott är nästa grej på shoppinglistan, det har jag tänkt på ett tag men inte kommit till skott än.

• Saandraa

Mitt hår går till midjan nu. Klippte av ca 30 cm av håret för några månader sedan då det blev för jobbigt. Jag brukar tona mitt hår. Håret blir så mycket finare och ser friskare ut efteråt. Brukade sova med fläta förr men slutade då jag inte alltid vill gå runt med vågigt hår. Brukar bara tvinna håret och lägga det tillrätta på huvudkudden bakom mig. Försöker undvika att sätta upp håret i bulle eller hästvans då håret bryts av på mitten. Testade silikondroppar i håret ett tag men märkte att håret blev mkt torrare i topparna efteråt. Sedan har jag hört att vattenbaserat glidmedel skall vara bra för håret. Det innehåller glykos som tydligen ger fukt åt håret. Men har inte testat den metoden ännu hehe. Skrattande

• aurum

Jag klippte nyligen av mig mitt hår, men innan dess gick det ner till rumpan o till och med så jag satte mig på det ibland om jag lutade huvudet bakåt samtidigt som jag satte mig.

Det bästa jag har hittat för att få håret att må bra är att inte snåla när det kommer till schampo och balsam.
    Låter kanske självklart, men det är det visst inte för alla!
    Jag spenderar ca 600:- på bara schampo och balsam varje gång jag köper hem en omgång. Det är mycket pengar, men det är värt det! Märket som passar MITT hår är Sexy hair. Ett märke som är lite lurigt att få tag i men en del frisörer har det.

Borstar du håret varje dag se till att använda balsamspray för att återfukta och skydda håret under tiden, vilket även funkar väldigt bra på torrt hår i allmänhet.

Sova med flätor är något som aldrig funkat för mig. Mitt hår är lockigt av naturen och eftersom jag rör mig mycket i sömnen erfarade jag att flätor bara gjorde att det slet sig ur och gick av under tiden jag sov.

• Silent Ninja

Ja, jag tycker också att håret går av o blir frizzigt i flätor. Man kanske får skaffa sig en gammaldags nattmössa hihi Tungan ute
    Jag borstar inte heller håret utom när jag tvättar det, det är lite lockigt. Jag har prövat många sorters schampo o balsam både dyra som kèrastase och billiga som fructis. Men hittils så är det macadamia som varit bäst, det finns både s o b och inpackning.

• aurum

Ja, det är verkligen en konst att hitta rätt s&b!
    Jag har provat allt från Fructis, Naturelle, Wella, Franc Provo (ehmn stavas säkert inte så) till Paul Mitchel utan att få något vettigt resultat alls!
    Antingen funkade det för håret, eller för hårbotten. Aldrig för båda delarna!
    Det bästa är att fråga sin frisör, dom vet oftast vad man behöver eller kan i alla fall ge lite råd o tips

• knyttan
    aurum skrev 2012-03-15 09:36:52 följande:
    Ja, det är verkligen en konst att hitta rätt s&b!
    Jag har provat allt från Fructis, Naturelle, Wella, Franc Provo (ehmn stavas säkert inte så) till Paul Mitchel utan att få något vettigt resultat alls!
    Antingen funkade det för håret, eller för hårbotten. Aldrig för båda delarna!
    Det bästa är att fråga sin frisör, dom vet oftast vad man behöver eller kan i alla fall ge lite råd o tips
    Gaah ja jag har verkligen också det problemet!! Torrt i topparna, fett i hårbotten...
    Jag har hår nästan till midjan nu, men jag brukar inte göra något särskilt med det när jag sover, bara snurra upp det på huvudkudden bakom mig. När jag var yngre hade jag det alltid flätat på natten och det funkade också bra. Men jag är för lat för att göra det numer... mitt hår är dock väldigt glatt i sig själv och tovar i princip inte alls, därför behöver jag inte ens borsta/ kamma det, brukar dock göra det efter att jag tvättat det för att bli av med lösa hårstrån.
  • aurum
    knyttan skrev 2012-03-17 22:46:19 följande:
    Gaah ja jag har verkligen också det problemet!! Torrt i topparna, fett i hårbotten...
    Jag har hår nästan till midjan nu, men jag brukar inte göra något särskilt med det när jag sover, bara snurra upp det på huvudkudden bakom mig. När jag var yngre hade jag det alltid flätat på natten och det funkade också bra. Men jag är för lat för att göra det numer... mitt hår är dock väldigt glatt i sig själv och tovar i princip inte alls, därför behöver jag inte ens borsta/ kamma det, brukar dock göra det efter att jag tvättat det för att bli av med lösa hårstrån.
    Japp! Det är ett "rent helvete" när man har långt hår. Det blir tungt o behöver lite bärhjälp även om man har lockar eller självfall samtidigt som man inte får tillräcklig fukt i topparna...
    Jag använder schampo + balsam + spraybalsam i topparna. På så sätt får jag extra fukt i topparna utan att det blir fett uppe i håret Glad
  • Hvidbrud

Hej! Mitt hår når till höften och jag använder mig av balsammedoden sedan 5 månader. Jag har länge hållt mig till silikonfria produkter och tvättat en ggn/vecka. Mitt hår funkar bäst att tvätta med garant såklart från Hemköp (som tyvärr inte är eko..) och kör med kokosolja, argan olja och SMT. Håret är mjukare och mer levande än någonsin.

Sover med fläta (på sidan) eller twistad knut på huvudet (blir fint dagen efter). Har köpt sidentyg som jag torkar håret i som jag sover i ibland också, som en scarf bundet som på 40-talet.

• Chicita

Jag sitter på mitt hår om det är utsläppt och nu har flätan börjat bli så lång att jag börjar sätta mig på den också *hihi*

Enda gångerna jag sover med flätat hår är när vi är och hälsar på svärföräldrarna. Vi har bara en 120-säng där, så annars lägger sig maken på mitt hår och det är lite jobbigt när jag vill vända på mig Tungan ute 
    Men jag tycker att det sliter så mycket på håret så jag låter bli.

Jag är väldigt noga med att ha balsam i håret i nacken speciellt, samt i längderna och topparna. Annars undviker jag balsam mot hårbotten. Och när jag sover så lägger jag håret lite åt sidan bara. Men jag sover rätt lugnt, vänder mig kanske en eller två gånger på natten bara. Har inte haft något direkt problem med att underhåret tovar sig. Snarare att det blir värre om jag flätar det tycker jag 

• Krystal

Mitt hår går till svanken ungefär, runt om, (luggen är lika lång som övriga håret.)..har haft det så sedan högstadiet skulle jag tro, så runt 18 år..och jag har det typ jämt i fläta..dag som natt. Hade inte gått att sova i våran 105 säng med det utsläppt...inte ens ensam i en 90 säng. Jag har ganska "torrt" hår eller vad jag ska säga...det brukar ta länge innan det blir fett och stripigt...kanske tvättar det ibland med två veckors mellanrum.. ibland har det hänt tre veckor. Och när jag tvättar det brukar jag kamma ut det innan jag tvättar det, och riktigt med balsam och sen har jag det insnurrat i ett badlakan ett tag innan jag släpper ut det och låter det luft torka eller gnuggar med handduken så hårbotten blir torr och sätter det i fläta igen. Dra kanske ett par tag med borsten först för att det ska bli platt och bubbla upp på huvudet. Använder VÄDLIGT sällan hårblåsen och aldrig plattång...och locktången kommer kanske bara fram någon gång vartannat år... Tovor brukar det bli ibland typ runt där flätan börjar (brukar variera att ha eller inte ha hårsnodd som bas) så det får man ju borsta ut ibland... Gillar mitt långa hår, och har inga planer att klippa mig kort..are. (säkert till min blivande svärmors förtret då hon ofta dom 9 åren jag kännt henne kommit med förslag att jag skulle/borde klippa mig i page, med lugg som jag kan hålla åt sidan med ett spänne..med andra ord: likande frisyr som hon har...I don't think so ) Gillar att fixa frisyrer på mig själv...brukar ibland göra inbakad (eller utåtbakad) fläta på mig själv eller olika typer av knutar.. Det en stora dagen tänker jag nog fixa frisyen själv med en grej så man får en stor boll på huvudet (bild finns i mitt galleri) och några lösa skrullade hårslingor i nacken..

• Krystal

Skulle ju självklart vara "..för att det ska bli platt och INTE bubblar upp slingor på huvudet. "

Svar på tråden Ni med långt hår...