• lordoz

förlovningsring till vigselring?

Hejsan allesammans!

Jag har en fundering. Min sambo och jag (vi är inte förlovade ännu) ska förlova oss nu den 6/4 2012 och gifta oss exakt ett år senare. Vi hat hela tiden sagt att vi vill inte lägga en förmögenhet på bröllopet och festen, utan hellre prioritera en trevlig fest för våra gäster som är där för att fira vår dag.

Jag har nu när jag gjort budgeten upptäkt att tack vare den vigselringen som jag hade tänkt mig så blir budgeten närmare 20.000 istället för 10.000 som jag hade hoppats på. Viss del av budgeten kommer jag dra ner på på andra sätt, men nu har jag en fundering.

Jag har i kassaskåpet en Schalin Turin-ring 4 mm som väntar på att bli min förlovningsring.
    www.schalins.se/sv/show_item.asp&serieID=5

och till den tänkte jag då sedan skaffa en Schalins Turin vigselring med:
    www.schalins.se/sv/show_item.asp&itemID=40&serieID=5

Den kostar dock ca 7500:-

Det jag funderar på nu, är som rubriken säger, att byta. Att skaffa en enkel guldring som förlovningsring, typ sån här:
    www.hedbergsguld.se/slat-forlovningsring-fu2335-p-717.html

och sedan byta datumet i förlovningsringen och använda den som vigselring istället.

På det sättet skulle jag/vi spara ca 6000:- på ringarna.

Vad tycker ni? Skulle det kunna fungera? Eller hur hade ni gjort?

• Svar på tråden förlovningsring till vigselring?
  • aurum

Gör som du känner är rätt!
    Att en ring heter aliansring/förlovningsring eller vigselring i katalogen gör den inte mer rätt till vare sig det ena eller det andra.
    Min respektive kan t.ex inte för sitt liv förstå varför så många här i sverige envisas med att sätta stenarna i vigselringen om ens där eftersom han är uppvuxen i en kultur där förlovningsringen är den som ska "imponera", glittra och vara mäktig.
    Är inte stenar (diamanter eller andra ädelstenar) viktigt för dig/er så skippa dom om det känns som en utgift ni inte har råd med just nu. Det går alltid att lägga till stenar på en ring längre fram om man vill - eller helt byta ut ringen om man har hjärta till det. För vissa är ringarna bara ett stycke metall, för andra en närmast helig del av deras löften till varandra.

Så ja, du kan göra precis som du funderar på så länge du/ni är nöjda med resultatet!

• lordoz

Tack för svaret!

Ja, ringarna är ju där mest för syns skull känns det som. Vår kärlek till varandra finns ju även utan dem.

Det jag dock funderar över är om det kan passa att ha en enkel rödgulds-ring till förlovning och sedan en som är blandad i rött- och vitt guld till vigselring... Eller om det skulle se konstigt ut?

• aurum

Det är många som har en enfärgad och en tvåfärgad ring, så bry dig inte om det om det är så du känner att du vill göra. Det går ju även att ha två likadana (tvåfärgade) om du vill det. Blir garanterat billigare än med stenar i o då kan du sätta i dem när ekonomin är bättre.

Svar på tråden förlovningsring till vigselring?