• sannasofia

Hur tvätta en slöja?

Jag behöver verkligen lite råd och hjälp av er kunniga här på BT!

Jag har nämligen fått erbjudande om att få låna min svärmors gamla slöja när jag och sambon gifter oss och den är verkligen vacker och man ser på spetsen att den är av det äldre slaget.

Problemet är att den behöver tvättas. Hur gör man då så att den inte skadas?

Den är gjord i lite styvare tyll med spets i kanten och jag vill ju att den återfår samma känsla.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur tvätta en slöja?
  • Chicita

Jag vet inte om jag rekommenderar att tvätta en slöja alls. Hellre vädra och försiktigt försöka få bort eventuella fläckar genom att torka med en fuktig handduk eller något.

Men om man absolut måste så är det nog tvåltvättmedel och handtvätt i relativt kallt vatten och sen stärka försiktigt med en stärkspray som gäller.

Hör på en kemtvätt som kan titta på materialet, eller ta med till en tygaffär i närheten och fråga om dom har något råd... 

• sannasofia

Jaha, då var det väl ungefär som jag trodde då. Den är väl egentligen inte fläckig, men har gulnat lite och luktar lite illa eftersom den har legat nerpackad så länge.

Får börja med att vädra den först då och se hur den blir efteråt.

Tack för ditt svar

• aurum

Jag hade kört på ljummet vatten med lite lite diskmedel i (fettlösande is the shit) o så bara snurrat den några varv i det för att sedan skölja ur den med en duschslang eller så o låta den hängtorka riktigt ordentligt upphängd så den inte blir skrynklig eller så.
    Är man bara försiktig med temperaturen ska det inte vara några problem att skölja av den på det sättet. Allt från ull till plast-tyger tål ju sådant.

Svar på tråden Hur tvätta en slöja?