• Oleana

Bjuda kvinnor till bridal shower, men inte till bröllop

Hej!

Jag och min blivande skall gifta oss i oktober i år. Vi kommer ha ett riktigt litet bröllop, endast våra föräldrar, deras respektive (bådas föräldrar är skilda), våra syskon och några få nära vänner. Markus (min blivande) har inga svärföräldrar kvar, men jag har alla fyra. Dock är min relation till dem lite komplicerad och  för att undvika bråk på vår dag har vi valt att inte bjuda dem. Detta betyder att vi dragit en gräns och för att inte trampa någon än mer på tårna kan jag då heller inte bjuda min faster eller moster. För då måste såklart min blivande få bjuda sina, så de inte blir allt för upprörda och hans sida av släkten är riktigt stor (plus att han knappt umgås med dem).. Så där har vi den historian, dock är de flesta lugna med vårt val och mormor har gett sin välsignelse.

Men jag måste ju erkänna att det känns lite konstigt att inte ha det där baota bröllopet, på ett sätt, men och andra sidan så vill jag inte ha det. Men jag tror det beror på att jag är så påverkad av alla bloggar jag tittar på och filmer man sett, man skall ha det där stora bröllopet där Alla kommer.. Och det är lite relaterat till detta som jag skriver här. Jag bor i Usa nu, så gör min blivande, men på annat håll. Vi åker tillbaka i augusti och gifter oss i oktober och sedan,om allt går som det skall med visum åker vi tillbaka och flyttar ihop i nov. Jag vill såklart ha en "bridal shower" (möhippa klingar inte fint i mina öron) och på denna vill jag såklart bjuda alla vackra kvinnor jag någonsin känt.. MEN, frågan är, är detta totalt osmakligt att göra?! Jag kommer ju inte ens bjuda hälften av dem på självaste bröllopet (endast tre av trettio, och de vet vilka de är och alla andra förstår nog det också. Jag vill verkligen göra detta, men är så orolig och folk skall känna sig dissade och inte förstå vår tanke med bröllopet.. 

Helt enkelt, är det okej att bjuda en massa kvinnor till en bridal shower, om de inte är bjudna till bröllopet ifråga?

Tacksam för tankar, och svar!
    Mvh,
    Jennie Grip 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-16 22:21
    Hans mor-och farföräldrar skall det stå! blev lite fel där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-17 00:20
    STRYK BRIDAL SHOWER, DET ÄR EN TJEJKVÄLL! TÄNKTE INTE PÅ ATT FÖRKLARA DET! INGA PRESENTER ENS, UTAN MER DESSERTKNYT, SÅ VET INTE ALLS VARFÖR JAG SKREV DET. HAHA

• Svar på tråden Bjuda kvinnor till bridal shower, men inte till bröllop
  • VanAbo

För att inte verkande dömande på något plan alls så måste jag bara säga att jag själv aldrig bjuda folk på ett event kopplat till bröllopet för att sedan inte bjuda dem på självaste bröllopsdagen. Men det är ju bara jag...

Även om jag, en helt utomstående person, förstår ert resonemang till varför ni valt att bjuda så få så kan jag nog tänka mig att tyvärr flera personer i ditt umgänge kanske inte kommer vara så förstående. Självklart kan jag även ha fel. Det är såklart upp till dig hur du gör men räkna med att det kanske uppstår snack bakom ryggen på dig ifall du tillslut ändå väljer att ha en bridalshower med kvinnor som inte är välkomna på bröllopet. 

Bara min åsikt....
    Lycka till! 

• Jay

Hej! Jag kanske är ute och cyklar nu (i vanlig ording), men jag trodde en bridal shower var en typ av fest då man får bröllopsgåvor? Och i så fall kan det ju kanske bli lite småkonstigt att bjuda in vänner som inte är bjudna till bröllopet :)

Om det däremot är en typ av möhippa (även om du inte gillar ordet) eller en tjejfest för att helt enkelt fira att du ska gifta dig kan du ju smidigt lösa det hela genom att vid inbjudan skriva/säga nåt i stil med att ni har valt att ha en liten vigsel, men att du gärna skulle fira din bridal shower med de väninnor som står dig närmast och betyder mycket för dig. Typ. Jag tror helt enkelt du kan lösa det genom att välja att formulera dig fint så att personerna förstår att de är inbjudna för att du sätter värde på deras vänskap.
    Jag skulle nog uppskatta en sådan inbjudan om jag visste att min kompis hade valt att ha mycket få gäster. Det hade ju varit annorlunda om 27 av dem var bjudna på bröllopet och 3 inte var det... Det hade känts lite skumt.

• Chicita

Är det bruden som anordnar bridal showern? 
    Jag trodde att det var tärnans ansvar (i USA) precis som det är brudens vänner som drar ihop möhippan här.

Jag dömer inte, jag bara undrar...

Jag har till och med svårt att bjuda in folk när jag fyller år eller liknande (alltså inte en direkt inbjudan, utan "vi är hemma och det finns tårta om nån känner för att komma förbi") för jag tycker att det känns som "kom gärna förbi och lämna presenterna". Och jag är en sån person som gillar att ge men har svårt att ta emot... 

• say yes

Jag tror också att det hade varit lite märkligare om 3 inte fått komma och 27 var bjudna. Hör lite med din tärna vad hon tycker etc. Tror också att det hänger lite på att berätta för dem att ni valt ett litet/mindre bröllop. Hoppas ni får en jättefin dag (och fest)!

• Oleana

Hej! 

Tack för svaren, ja ni har helt rätt! jag kallar det egentligen inte bridal shower officiellt, men kunde inte hitta på ett bra ord nu i stunden. Men som Jay säger så är det mer av en tjejkväll för att fira mitt kommande giftemål. Jag har heller inga direkta tärnor, inte riktigt vår grej. Vi kör mer på bara oss vid altaret också vår familj runt i kring. Men jag förstår er point, känns verkligen lite olustigt men jag vill ju ha allt! Det är problemet. Jag är dock en sådan person som har flyttat runt väldigt mycket i mitt liv (även om jag endast är 20) och har därför endast tre riktigt nära vänner, resten är mer bekanta och barndomsvänner samt några jag träffat runt om. Men det känns som att såfort man nämner att man skall gifta sig så antar Alla att dom skall komma. Det är svårt. Men vi är som sagt mycket unga och skall planera ett bröllop på distans från usa. 

Men tack och keep it coming!

Jennie

• Chicita

Då är det ju lite annat Glad
    Prata med dom du vill ha med och berätta att du vill ha en tjejkväll innan du gifter dig. Kanske dels för att du inte kan bjuda alla du vill till bröllopet och ändå vill bjuda in dom för att fira lite.

• Jay

Jag håller med Chicita!
    Det är ju inte ovanligt att ha en fest som inte är samma dag som vigseln för att fira att man gift sig, och bjuda in alla som inte fick plats på bröllopet. Så det här blir ju lite samma grej - fast innan bröllopet och med bara tjejer.
    I say go girl! Hoppas både din bridal shower och ditt bröllop blir fantastiskt!

• Oleana

Tack!

Ja, nu känner jag mig mer confident!

Tack, ja, jag vill bara spola fram tiden nu!

Svar på tråden Bjuda kvinnor till bridal shower, men inte till bröllop