• Anonym (Smal och fet)

Hur få bort bukfetma?

Tja fetma är väl att ta i. Jag väger 55 kg, men har världens mage. Det knasiga är att den är större nu än den var i höstas när jag vägde 57 kg. Jag är smal i övrigt så jag drar storlek 36 överallt utom just runt magen. Det börjar bli pinsamt. Jag har just nu jeans med låg midja, de andra kan jag inte knäppa. Bilringarna väller ut och jag försöker dra in så gott det går så att det inte syns allt för mycket eller så bär jag koftor över.

Jag har helt enkelt fått "gubbmage". Ni vet, en del gubbar kan ju vara ganska smala men ha en ölmage.

Hur får jag bort den? Ska jag ändra kosten eller motionera på något särskilt sätt? Jag promenerar 1 timme c.a varannan dag.

• Svar på tråden Hur få bort bukfetma?
  • wiii

Den sortens mage brukar handla om kost. Hur äter du?

• Anonym (Smal och fet)
    wiii skrev 2012-03-20 09:27:17 följande:
    Den sortens mage brukar handla om kost. Hur äter du?
    Jag äter "vanlig" mat. Jag följer ingen diet, men äter inte pizzor, hamburgare eller annan snabbmat. Jag äter inte vitt bröd, det blir mest knäckebröd. På helgen blir det chips och cola, men inga stora mängder. I veckorna äter jag lite choklad. Jag har bestämt att jag får äta en liten bit mörk choklad varje dag såvida jag inte får problem med vikten.
    Jag dricker mjölk till maten på kvällar och helger, vatten annars. Jag driker aldrig öl. Vin blir det kanske ett glas i månaden.

Det här problemet har jag haft av och till. I perioder har jag haft en väldigt platt och fin mage och jag vet inte hur det gått till. Kanske har jag ändrat något i min kost ibland som gjort magen smal. Synd bara att jag inte vet vad det är.

Jag har läst någonstans att kvinnor har börjat leva mer som män gjort och då också får mage precis som män, och så verkar det ju vara för mig.
  • Pyttsan

Det enda som har fått min mage smalare är faktiskt att jogga! 

• Anonym (Smal och fet)

Jag hittade detta på en sida på webben, minns inte vilken: "Att undvika: Spannmål, bönor, socker, linser, paprika, kål, lök och broccoli. Undvik även fet och starkt kryddad mat. Ät lagom med fibrer. Om det går bör man även undvika citrusfrukter, koffein, rökt mat, mjölkprodukter, alkohol och kolsyrade drycker."

Jag äter allt på den listan. Om jag ska undvika det får jag slänga alla mina recept typ.

På jobbet har vi en roddmaskin. Kan börja köra lite rodd någon gång i veckan.

• Anonym
    Anonym (Smal och fet) skrev 2012-03-20 08:21:09 följande:
    Tja fetma är väl att ta i. Jag väger 55 kg, men har världens mage. Det knasiga är att den är större nu än den var i höstas när jag vägde 57 kg. Jag är smal i övrigt så jag drar storlek 36 överallt utom just runt magen. Det börjar bli pinsamt. Jag har just nu jeans med låg midja, de andra kan jag inte knäppa. Bilringarna väller ut och jag försöker dra in så gott det går så att det inte syns allt för mycket eller så bär jag koftor över.

Jag har helt enkelt fått "gubbmage". Ni vet, en del gubbar kan ju vara ganska smala men ha en ölmage.

Hur får jag bort den? Ska jag ändra kosten eller motionera på något särskilt sätt? Jag promenerar 1 timme c.a varannan dag.
    Jag tog bort större delen av kolhydraterna i min kost, och jag äter inte ljust och vitt bröd. Man kan väl kalla det LCHF light... Det började jag med i somras och gick ner nåt enstaka kilo på några månader. 
    Det var inte förrän jag på allvar började träna 3-4 ggr i veckan (i oktober) som jag började gå ner mer i vikt.
    Nu har jah gått ner 5-6 kg sedan i juli och magen är aldrig "uppsvälld" längre. Mår som en prinsessa!
    Den sista lilla valken ska jag ta bort med en bra korsett på bröllopsdagen.  Hihi...
    Promenader är bra, men du måste göra mer högintensivträning för att det ska ge resultat.
  • Anonym (Smal och fet)
    Anonym skrev 2012-03-20 10:17:06 följande:
    Jag tog bort större delen av kolhydraterna i min kost, och jag äter inte ljust och vitt bröd. Man kan väl kalla det LCHF light... Det började jag med i somras och gick ner nåt enstaka kilo på några månader. 
    Det var inte förrän jag på allvar började träna 3-4 ggr i veckan (i oktober) som jag började gå ner mer i vikt.
    Nu har jah gått ner 5-6 kg sedan i juli och magen är aldrig "uppsvälld" längre. Mår som en prinsessa!
    Den sista lilla valken ska jag ta bort med en bra korsett på bröllopsdagen.  Hihi...
    Promenader är bra, men du måste göra mer högintensivträning för att det ska ge resultat.
    Fast jag vill absolut inte gå ner i vikt. 55 kg är tillräckligt lite. Jag vill gärna behålla vikten men bli smalare. Ett tag åt jag lite åt LCHF-hållet, det var inte så stor skillnad mot hur det är nu.
  • Anonym (Smal och fet)
    Anonym skrev 2012-03-20 10:17:06 följande:
    Jag kanske inte behöver undvika allt på den där listan jag hittade, bara minska det och öka mängden protein istället för att kompensera. Roddträning räknas väl som högintensiv? Jag kan av olika skäl inte springa så det är inget alternativ.
  • Anonym

Jag har haft samma problem, trots runt 7 timmars konditionsträning i veckan så hade jag kulmage. Det som fick min att minska var att börja stärka rygg och mage. Det räckte med typ 20-30 situps och lika många rygglyft var eller varannan dag för att stärka så jag kunde "dra" in magen. Har inte gått ner något alls i vikt men tappat en hel del i midjemått...

• Anonym (Smal och fet)
    Anonym skrev 2012-03-20 10:38:13 följande:
    Jag har haft samma problem, trots runt 7 timmars konditionsträning i veckan så hade jag kulmage. Det som fick min att minska var att börja stärka rygg och mage. Det räckte med typ 20-30 situps och lika många rygglyft var eller varannan dag för att stärka så jag kunde "dra" in magen. Har inte gått ner något alls i vikt men tappat en hel del i midjemått...
    Ska testa det! Det är ju perfekt. Kostar inget och jag kan starta direkt när jag kommer hem
  • 1700tal

Det jag spontant reagerade på var att du dricker mjölk varje dag. Kanske prova att skippa den helt? Våra kroppar är ju inte gjorda för att dia andra djur, vi är den enda djurart som dricker en annan djurarts dimjölk. Inte särskilt naturligt och därför är också 14% av svenska befolkningen laktosintoleranta. Dessutom homogeniserar vi den vilket på sikt blir rena mordet för tarmar och ådror.

Jag skulle iaf testa att skippa mjölk helt en period. Själv dricker jag havremjölk istället.

Svar på tråden Hur få bort bukfetma?