• miasve

Bjuda pojkvänner

Vi gifter oss när vi är "lite äldre" och kommer att bjuda många vänner och våra syskon med respektive och alla syskonbarn. Vi har 14 syskonbarn sammanlagt.
    Nu kommer vi till syskonbarnens repektive där vi vill dra gränsen vid att vara sambo.
    Två av syskonbarnen har pojkvänner jag aldrig har träffat och vi vill hellre satsa på fler av våra vänner...

Nu är jag rädd för att det blir sura miner...
    Vad skulle ni göra och hur "bör" man göra.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bjuda pojkvänner
  • Sebastiána

Bjud etablerade par. Jag och min make var särbos i flera år innan vi flyttade ihop. Vi var definitivt ett etablerat par, men kunde inte bo ihop av praktiska skäl (vi bodde på orter med mer än 100 mil emellan).

Alltså, om pojkvännerna verkar vara där för att stanna så att säga, om man kan tänka sig att det kommer att leda till samboskap, eller om de varit ihop i flera år, då tycker jag att pojkvännerna ska bjudas. Jag hade gjort det och om jag inte träffat dem innan hade jag tyckt att det var kul att äntligen få chansen. Bröllopet är ju inte en slutpunkt. Det är en början. Ni kommer väl att träffa dessa människor även efter bröllopet?!

Om det däremot är ganska nya pojkvänner, om de inte varit ihop mer än några månader, eller om de varit ihop ett år eller mer men att du vet att den tjejen brukar byta pojkvän vartannat år, jag då kanske du inte ska bjuda.

• daniiel

Jag skulle nog också resonera som så, att är syskonbarnen vuxna och inte bor hemma, så skulle jag bjuda med respektive till dom - ifall de är etablerade par. Har de haft pojkvännen länge, så skulle jag bjuda med honom. Är det dock så att syskonbarnen bor hemma hos sina föräldrar, så skulle jag bjuda in den familjen som en familj och då inte bjuda in eventuella pojkvänner till barnen.

• miasve
    daniiel skrev 2012-03-20 10:53:55 följande:
    Jag skulle nog också resonera som så, att är syskonbarnen vuxna och inte bor hemma, så skulle jag bjuda med respektive till dom - ifall de är etablerade par. Har de haft pojkvännen länge, så skulle jag bjuda med honom. Är det dock så att syskonbarnen bor hemma hos sina föräldrar, så skulle jag bjuda in den familjen som en familj och då inte bjuda in eventuella pojkvänner till barnen.
    Tack för klokt svar!
    Jag tänker att vi har gjort rätt, den ena av flickorna bor fortfarande hemma, 18 år och träffade sin pojkvän under hösten. Den andra flickan mötte sin pojkvän i USA under vintern.
    Det vore ju fantastiskt roligt att få bjuda alla alla alla som hör till ens sociala värld. 
    Men lokalen och ekonomin sätter ju gränserna... 
Svar på tråden Bjuda pojkvänner