• benjai

Akvamarin?

Hej

Finns det någon som vet om det finns juvelerare i Sverige som kan göra en ring med en akvamarinsten? Finns det någon som kan vet lite mer om akvamarin och vet om det är en bra sten att ha i en ring? Jag och min fästman blev tillsammans i mars månad, han fyller år i mars månad, vi förlovade oss i mars och ska gifta oss i mars. Plus, akvamarin är bara så fint :)

Så, länkar, info, allt!

• Svar på tråden Akvamarin?
  • Retro

Hej benjai! Jag tror de flesta juvelerare kan göra det. Min fästman och jag har akvamarin i våra förlovningsringar, de fick vi gjorda hos Judit Emödi som har sin atelje i Malmö. Hon är jätteduktig! Men jag är säker på att det är många som kan göra det. Är väl en relativt vanlig sten? Tror jag :)

Judits hemsida är iaf http://www.juditemodi.se/

Hoppas ni hittar det ni söker! 

• MissBroccoli

Hej!

Precis som Retro säger så kan man gå till vilken juvelerare som helst. De kan köpa in stenen och göra ringen. Kolla runt på lite ringar med stenar så du vet hur du vil ha den. hittar du en snygg ring med en annan sten än akvamarin så kan du ju ha med det som förslag att så här vill jag ha det.

Vad det gäller ädelstenar så finns det i alla prisklasser. Akvamarin är ju ljusblå men det finns olika nyanser och de olika nyansrena är mer eller mindre eftertraktade. En mörkare(himmelsblå) sten är dyrare en en som är blekt blå. Så fundera även på vilken färg du vill ha innan du går till en guldsmed. Och be att få se stenen innan de fattar in den.

Lycka till!!

• sagoprinsessa

Akvamarin har 7.5 på hårdhetsskalan, där diamant har 10 och ligger i topp. Jag tror inte heller att det är några problem för en juvelerare att göra en sådan ring.

Svar på tråden Akvamarin?