• Anonym (Vad göra?)

Sambons familj...

Jag har ett problem... min sambos familj.
    Jag orkar snart inte mde dem längre...

Hans mamma är dj*vligt speciell - allt hon tycker är rätt, tycker man annorlunda har man fel. Hon styr hela familjen med järnhand för de andra vågar inte säga emot. Gör man det tar hon till tårar plus att hon kan vara sur i åratal. Hon tar på sig så mycket att göra jämnt så hon är helt sönderstressad och låter det gå ut över alla andra. Det går inte att hjälpa henne med något för hon har ett enormt kontrollbehov och blir aldrig nöjd. Ända gnäller hon om man inte hjälper till.

Hans mormor är en riktig gammaldags surtant. Man ser var mamman fått sitt sätt ifrån.

När det är kalas och hela släkten kommer dör man av tristess för de pratar om samma saker varje gång, aldrig något nytt och bara ämnen som de gillar. Aldrig att de kan fråga en annan om något heller - jag kan ingenting. Inte ens inom det ämne jag utbildar mig till!

Förra helgen hade jag födelsedagskalas hemma för att JAG fyllt år. Min mamma som bor långt bort var också och hälsade på. Alla sa grattis till mig när de kom och överlämnade en present. Sedan pratade knappt någon med mig på HELA kalaset som varade i typ 4 timmar! De sa hej till min mamma med, sen var det knappt någon som försökte prata med henne heller. De bara sätter sig i sina grupper och börjar prata om samma saker som vanligt.

Efter tre timmar ville jag bara ställa mig upp och säga:
    - Eftersom ingen är intresserad av att ens prata med mig eller min mamma vill jag att ni åker hem nu. Jag har roligare saker som jag kan göra än att sitta här och vara någon slags värdinna för att ni ska sitta i ett hörn och prata.
    Men det gjorde jag så klart inte...

Jag har vetat hela tiden att jag inte går ihop med hans familj, men struntat lite i det. Men nu var det droppen!
    Det här får mig till och med att börja fundera på om jag verkligen vill gifta in mig i den släkten? Jag vet ärligt talat inte...
    Det får mig till och med att börja fundera på om jag och min sambo ens ska hålla ihop? Jag vet inte om jag orkar med hans släkt och hur ska det fungera annars?

Usch vad jag är trött och ledsen över hela situationen... Gråter

• Svar på tråden Sambons familj...
  • Odium

Du skriver ingenstans vad din sambo tycker om det här?
    Är han lika styrd av mamman? Om han är det skulle jag nog tänka efter både en och tre gånger.
    Hur som helst (som i alla andra situationer) så bör du prata med din sambo om det. Förklara hur liten du känner dig när hans mamma går på. Och se till att han faktiskt förstår dig på riktigt och inte bara viftar bort det.

• Anonym (same same)

Jag känner verkligen med dig, det är verkligen jobbigt! Det är nästan lika för mig.

Hans familj/släkt KAN inte prata om annat än sina överjävligt tråkiga uttjtatade ämnen.

En annan sak de gör ibland: börjar prata om ngt helt annat när jag är MITT I EN MENING!!!

Det är så fruktansvärt oförskämt att jag kokar! När de gör så ger jag upp och säger inget mer sen.

De sitter ALLTID för sig själva om vi sammanför våra familjer/vänner, medan ALLA andra minglar. Min sambo tycker också att de är skittråkiga när de gör så.

Tack & lov att de inte bor i samma stad, då hade jag allvarligt övervägt att inte gifta mig pga dem.

Ta ett allvarligt snack med din sambo, försök undvika hans familj. Se till att du är nr 1 för honom, för så måste det vara. Det är ni nu.

• Hullda

Jag håller med om att du och  din sambo måste prata ihop er. Du måste få hans stöd. Och bjuder du hem gäster till ditt hem tycker jag du kan säga precis vad du tycker. De verkar ju inte ha någon hyfs alls!
    Men framför allt: du måste få stöd för dina åsikter hos din sambo.

Svar på tråden Sambons familj...