Daludd skrev 2012-03-31 23:14:40 följande:
Jag vet vilken känsla du pratar om, den där... ilande känslan i magen av att man liksom inte hör ihop med den här personen eftersom man får nästan obehag av något dom säger... typ man pratar om barnuppfostran och så tycker man olika saker och så är det så gravt olika att det är helt oacceptabelt - för båda!
Eller?
Jag måste säga att jag haft den nångång med min nuvarande, men mest tidigt i relationen innan jag intuitivt visste vad hon menade, mer vem hon var (och då var vi ändå bästa vänner innan - det tar TID att lära känna någon). Att jag haft det några gånger påverkar inte mig så mycket... däremot, med tidigare förhållanden, hade jag de känslorna då och då i bråk, för ofta... Det handlar nog om att kunna känna att skillnaden handlar om en sakfråga, som man kan klara av att kompromissa i trots att man tycker olika. Om det handlar mer om.. vem partnern egentligen ÄR, hens essens så att säga, så är det ju sjukt mycket obehagligare.
Däremot, ibland har man ju bråk som i stunden känns som att det ALDRIG kommer bli bra igen. Det är ju inte så konstigt, en egen osäkerhet, som jag tycker försvunnit med åren, eftersom man vis av erfarenhet vet att det blir det visst det, om 20 minuter är jag förälskad igen även om jag skulle kunna strypa henne nu! ;)
Jag har nog bara en sån grej kvar som ger mig obehaget, och det är mest ett hjärnspöke jag odlar själv i stil med "tänk om hon egentligen är ett stort jävla svin eftersom hon tycker så här i en fråga och det kanske betyder att hon egentligen tycker SÅ HÄR i en annan fråga och och och" ... och så har jag målat upp värsta monstret. Nåt mönster jag har för att "skydda" mig själv, som jag får hantera bäst det går och det händer som sagt väldigt sällan. Jag är ganska hård på så vis, kräver rätt mkt av min omgivning när det gäller att göra rätt, vara rätt osv. Måste ibland lära mig tolerera människors tillkortakommanden i sin person.
Vad tror du om det här, känns det som att det kan vara lite så att det kanske är mer uppmålande av ännu vidare meningsskiljaktigheter, att du kanske inte är så tolerant mot andras fel... eller finns det sidor hos din partner som är "dealbreakers" ?
Känner inte igen mig till 100% men mycket. Det är lite likt för mig som för dig, just det där att man kan känna "men hjälp, om han kan tycka sådär, hur ser han då egentligen på människor,.. och skulle han då kunna... " =P Vi har i grunden i stort sett varsin färg gällande politik, så det är ju en av de stora "värderingsskillnaderna" jag tänker på. Som oftast i vardagen märks det inte, men så fort man kommer in på nått som handlar lite om den typen av värderingar så märks det ju däremot jättetydligt istället. Och jag funderar ibland - som nu då efter ett bråk idag - på hur smart det egentligen är att gifta sig med den stora olikheten i grunden...
Har inga tveksamheter kring mina eller hans känslor...