• Silme

Titanring med egen diamant?

Det går ju att få guld- och silverringar gjorda med diamanter som man har sedan innan. Nu undrar jag om någon härinne fått det gjort med titanring? Jag har ett par guldringar som jag ärvt av min mormor. Jag använder inte guld alls men skulle gärna vilja ha de diamanterna i min vigselring som ska vara i titan. Någon som har tips om ställen i Storstockholm som kan fixa det?

• Svar på tråden Titanring med egen diamant?
  • Silme

Liten uppdatering: Igår var vi hos härlige Lars Torvaldsson vid Hornstull. Inga problem att plocka ut mina diamanter ur de gamla smyckena och sätta in i en ring. Dessutom tog han hand om det gamla guldet och vi fick avdrag på priset. Nu är det "bara" att vänta på det färdiga resultatet.

• Silme
    Loanne skrev 2012-04-22 09:22:19 följande:
    Kul! Hur kommer ringen att se ut?
    Det blir en blank ring, ca 3,5 bred (förlovningsringen är ca 4,5) med de två diamanterna ovanför varandra. Lite svårt att förklara men får väl lägga upp en bild när den är färdig.
    Något liknande denna fast infattningen blir lite annorlunda.

• Silme

Ja, det är det. Hade tänkt köpa därifrån först men när jag kom på att jag ville ha diamanterna från mormors gamla smycken så gick inte det. De vill inte sätta in gamla diamanter i sina ringar.

• Silme

Nej, jag har fått "nej" från en hel del jag haft kontakt med. Med just motiveringen om äkthet och försäkringar. Spelar ingen roll att jag förklarat flera ggr att jag är fullt medveten om att diamanterna är gamla (duuuh...) och att jag skiter högaktningsfullt i att det inte går att få försäkring och yadayadayada... Jag har fått blankt nej. Men så fick jag span på ovan nämnde Lars från Ateljé Torvaldson via nätet. Inga problem att plocka ur diamanterna (som dessutom inte är riktigt lika stora) från de gamla smyckena och sätta i dem i en ring som vi satt och diskuterade fram. Underbart! Hoppas verkligen att resultatet blir bra!

Svar på tråden Titanring med egen diamant?