Inlägg från: Anonym (i-landsproblem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (i-landsproblem)

"Måste sitta jämte flickvän" - 6 dagar kvar!

Jag tänkte bara kolla folks åsikter om det här.

Vi gifter oss på lördag. Vi gjorde klart bordsplaceringen för ca en månad sedan, då osa-datumet var. I samband med inbjudan bad vi folk att informera oss om allergier och annat som kan vara bra att känna till inför middagen.

Igår morse fick min sambo ett sms från en kompis där det stod "Förresten jag och XXX (hans flickvän) vill gärna sitta bredvid varann vid middagen."

Det här är en av min sambos bästa vänner, de har känt varann i 11 år. Flickvännen har han haft i snart ett år och de planerar att flytta ihop. Hon känner inte någon särskilt väl, men har träffat en del av dem och vi hade tänkt placera henne bredvid några hon har träffat och pratat med, på nära avstånd till sin pojkvän (diagonalt mittemot honom). De är 28 resp 26 år gamla. Är det bara jag som tycker att det här beteendet känns ovanligt barnsligt? Särskilt då att säga till en vecka innan bröllopet.

• Svar på tråden "Måste sitta jämte flickvän" - 6 dagar kvar!

Vi trodde att det var ett aprilskämt, frågade tillochmed om det var det. Visst är det inget krav, men man vill ju inte göra sig ovän med en vän över något sådant. Vi pusslade i någon timme igår och lyckades. Så vi ändrar och sen pratar vi med honom efter bröllopet, och säger att om han ska på något mer bröllop så kan han tänka på att folk ofta gör bordsplaceringen ganska långt i förväg. Jag förstår också att man vill sitta nära varann när man inte känner folk, men någon form av social kompetens borde man väl ha? På en tidigare fest satt de bredvid varandra och sa inte ett ord till någon annan. Om man inte själv försöker lära känna folk så är det klart att man aldrig kommer lära känna dem.

Aniara: Killen är en av min sambos bästa vänner och vi vill inte riskera att bli ovänner med honom pga en sådan detalj. Därför valde vi att ändra. Men om man inte vågar prata med någon annan än sin partner på hela kvällen, då kan man väl lika gärna stanna hemma och göra det? Går man på en fest så får man ju bjuda till lite. Jag har gjort många bordsplaceringar och jag är inte gift. Dejli: Vi svarade ungefär så först, men det dög inte, för de ville fortfarande "väldigt gärna sitta bredvid varandra".

Aniara: Du tycker att jag är trångsynt och nedlåtande mot folk med sociala svårigheter. Jag tycker att det är barnsligt att inte kunna sitta diagonalt mot sin partner i ett par timmar på en fest och egoistiskt att kräva ändring (jo jag tycker nog att man kräver det när man replikerar med "men vi vill VERKLIGEN sitta bredvid varann" när man redan har fått ett nej). Jag tror att vi får lämna det där, eftersom vi tycker så olika. Obs! Jag är själv verkligen ingen pratsam typ och har alltid svårt att komma på samtalsämnen. Men om man alltid sitter precis inpå någon man är trygg med kommer man ju aldrig klara sig själv.

Lenblo: Vi tänker "etablerade par" och har räknat in dem där. Hade vi inte tänkt så hade vi inte bjudit henne, bara honom. Annars är det väldigt många som ligger i någon slags mellanläge hos oss. Folk som har bott ihop, sen flyttat till olika orter, men fortfarande är ett par t.ex. Det blir en väldigt stor gråzon isåfall. Den sociala kompetens jag åsyftade var huruvida man kan prata med folk eller ej, inte hur insatt man är i att göra bordsplaceringar.

aniara: Ja, nu tror jag att du missförstår mig. Jag tycker inte att det är en svår gränsdragning. Jag tycker att alla de par jag har nämnt är etablerade par som borde tåla att delas under en middag. Min sambo tycker likadant och alla jag har pratat med det här om irl. Men eftersom du inte tycker likadant är det ju uppenbarligen inte solklara gränser.

Sen måste jag också säga att jag tycker att det är lite onödigt av dig att använda uttryck som att "det här blir bara roligare och roligare" och påstå att jag inte har någon medkänsla eller är trångsynt och nedlåtande. Det känns som någon typ av argumentation genom nedtryckning.

Jag startade tråden för att jag ville ha lite allmänna åsikter om placeringen och det fick jag. De flesta tyckte som jag och några stycken gjorde inte det. Jag är nöjd och ser fram emot bröllopet :) Tack för åsikterna!

Svar på tråden "Måste sitta jämte flickvän" - 6 dagar kvar!