• Anonym (i-landsproblem)

"Måste sitta jämte flickvän" - 6 dagar kvar!

Jag tänkte bara kolla folks åsikter om det här.

Vi gifter oss på lördag. Vi gjorde klart bordsplaceringen för ca en månad sedan, då osa-datumet var. I samband med inbjudan bad vi folk att informera oss om allergier och annat som kan vara bra att känna till inför middagen.

Igår morse fick min sambo ett sms från en kompis där det stod "Förresten jag och XXX (hans flickvän) vill gärna sitta bredvid varann vid middagen."

Det här är en av min sambos bästa vänner, de har känt varann i 11 år. Flickvännen har han haft i snart ett år och de planerar att flytta ihop. Hon känner inte någon särskilt väl, men har träffat en del av dem och vi hade tänkt placera henne bredvid några hon har träffat och pratat med, på nära avstånd till sin pojkvän (diagonalt mittemot honom). De är 28 resp 26 år gamla. Är det bara jag som tycker att det här beteendet känns ovanligt barnsligt? Särskilt då att säga till en vecka innan bröllopet.

• Svar på tråden "Måste sitta jämte flickvän" - 6 dagar kvar!
  • Dejli

Det är väl jättebra om ni redan satt dem diagonalt mot varandra. Tycker det kan klassas som "bredvid". Jag antar att de inte vet om hur placeringen ser ut, så de kanske inte förstått att ni redan satt dem nära varandra. Om de trots allt vet om hur det ligger till, och det inte duger, så tycker jag allt de får stå ut ändå.

Jag hade svarat något i stil med "Bordsplaceringen är färdig sedan länge, men jag tror ni kommer vara nöjda med era platser".

• aniara

För det första så var det ju knappast ett krav utan ett önskemål. Jag tycker Dejlis svar var jättebra. Nu valde ni att ändra bordsplaceringen istället, men det var ert val.

För det andra, så är vännen uppenbarligen inte gift. Hur många människor - som inte gift sig självar - har erfarenhet av att göra den här typen av bordsplaceringar tror du, och inser hur svårt det är? Inte många kan jag tala om! Så han förstod antagligen inte att han var sent ute (veckan innan innebär ju faktiskt flera dagar kvar, i många fall är det bra framförhållning även om det inte var det nu) och att det skulle krävas så mycket jobb att ändra.

Med detta sagt - nej han var/är verkligen inte barnslig pga detta. Och social kompetens är inget man kan kräva - herregud har du ingen medkänsla för blyga och osäkra människor? Förvånad Det var väl mycket bättre att de sa till nu än att de sitter på festen sen och känner sig obekväma och hindrar feststämningen vid sitt bord!

Aniara: Killen är en av min sambos bästa vänner och vi vill inte riskera att bli ovänner med honom pga en sådan detalj. Därför valde vi att ändra. Men om man inte vågar prata med någon annan än sin partner på hela kvällen, då kan man väl lika gärna stanna hemma och göra det? Går man på en fest så får man ju bjuda till lite. Jag har gjort många bordsplaceringar och jag är inte gift. Dejli: Vi svarade ungefär så först, men det dög inte, för de ville fortfarande "väldigt gärna sitta bredvid varandra".

• aniara

Ja precis, ni valde att ändra. Och nu är det gjort.
    Du kanske har gjort många bordsplaceringar men hur många tror du den här killen har gjort?
    Och jag tycker du är hemskt trångsynt och nedlåtande mot folk som kanske har sociala svårigheter. Om man har det svårt ska man alltså hålla sig hemma och aldrig få komma ut och öva sig på att slappna av bland folk? Jag har själv varit väldigt blyg men genom att jobba aktivt med det har det blivit extremt mycket bättre. Många märker inte av det alls. Jag kan dock fortfarande ha dagar då jag låser mig, och då är det skönt att veta att jag i alla fall har en person intill jag alltid kan prata med. Det kan hjälpa mig att slappna av. Kan du inte åtminstone försöka sätta dig in i andras situation? Det är din stora dag och det ska inte förringas men det blir ingen rolig fest om man inte tar hand om sina gäster.

• Anonym (Ottilia)

Jag håller med dig TS! Visst, visst - finns inte mycket annat för er att göra än att ändra om de nu står på sig, men tycker faktiskt att man får bita ihop och bjuda till som gäst. En bröllopsmiddag är ju faktiskt bara några timmar, sedan brukar man kunna hooka upp med sin kille/tjej igen. Jag hör inte till den blyga typen och älskar att träffa nya bekantskaper på bröllopsmiddagar, men förstår samtidigt de som inte tycker det är lika kul. Dock tycker jag det känns weird att be om en viss placering. Tänk om alla skulle göra det? Alla kan ju råka ut för att bli placerad vid människor man inte riktigt trivs med, men det är väl inte hela världen? En middag varar som sagt inte för alltid.
    Jag fick just reda på att jag kommer få sitta bredvid min kille på nästa bröllop vi ska på. Supertrist enligt min mening. Men inte sjutton skulle jag på något sätt antyda det för brudparet. Deras bröllop - de placerar. My opinion.

Aniara: Du tycker att jag är trångsynt och nedlåtande mot folk med sociala svårigheter. Jag tycker att det är barnsligt att inte kunna sitta diagonalt mot sin partner i ett par timmar på en fest och egoistiskt att kräva ändring (jo jag tycker nog att man kräver det när man replikerar med "men vi vill VERKLIGEN sitta bredvid varann" när man redan har fått ett nej). Jag tror att vi får lämna det där, eftersom vi tycker så olika. Obs! Jag är själv verkligen ingen pratsam typ och har alltid svårt att komma på samtalsämnen. Men om man alltid sitter precis inpå någon man är trygg med kommer man ju aldrig klara sig själv.

• Lenblo

Om de är tillräckligt mycket par för att bjudas tillsammans men ännu inte gifta/långvariga sambor så borde de gå under samma tradition som förlovade - dvs automatiskt placerats ihop från första början. Det är alltså inte dålig social kompetens hos de bjudna utan hos brudparet.

Lenblo: Vi tänker "etablerade par" och har räknat in dem där. Hade vi inte tänkt så hade vi inte bjudit henne, bara honom. Annars är det väldigt många som ligger i någon slags mellanläge hos oss. Folk som har bott ihop, sen flyttat till olika orter, men fortfarande är ett par t.ex. Det blir en väldigt stor gråzon isåfall. Den sociala kompetens jag åsyftade var huruvida man kan prata med folk eller ej, inte hur insatt man är i att göra bordsplaceringar.

• aniara

Det här blir ju bara roligare och roligare. Du vet inte om du ska räkna par med distansförhållande eller särbos som etablerade par eller inte? Jag tycker det är en ganska enkel gränsdragning i samtliga fall du nämner, men jag kanske missförstår vad det är du försöker säga.

• bridetobe2013

Jag har lätt för att prata med andra. Har inga problem med att roa mig på en fest. Men jag har så mkt trevligare när jag får sitta brevid/mittimot min sambo. Tycker faktiskt att man som par ska få sitta tillsammans. Men jag är kanske också barnslig med mina 31 år. Min m2b och jag har varit tillsammans i 12½ år.

1/6 2012

aniara: Ja, nu tror jag att du missförstår mig. Jag tycker inte att det är en svår gränsdragning. Jag tycker att alla de par jag har nämnt är etablerade par som borde tåla att delas under en middag. Min sambo tycker likadant och alla jag har pratat med det här om irl. Men eftersom du inte tycker likadant är det ju uppenbarligen inte solklara gränser.

Sen måste jag också säga att jag tycker att det är lite onödigt av dig att använda uttryck som att "det här blir bara roligare och roligare" och påstå att jag inte har någon medkänsla eller är trångsynt och nedlåtande. Det känns som någon typ av argumentation genom nedtryckning.

Jag startade tråden för att jag ville ha lite allmänna åsikter om placeringen och det fick jag. De flesta tyckte som jag och några stycken gjorde inte det. Jag är nöjd och ser fram emot bröllopet :) Tack för åsikterna!

• aniara

Ja då misstolkade jag ditt sista inlägg. Tack för klargörandet! Men jag står för att någon som hävdar att man ska stanna hemma från en stor fest för att man har problem med social fobi eller blygsel inte verkar ha någon medkänsla.

• aniara

Glömde, lycka till med bröllopet! :)

• Lenblo

Etablerade par bjuds tillsammans. Det är först när de gift sig/varit långvarigt sammanboende som de inte längre placeras tillsammans. Man kan ju diskutera hur etablerad man måste vara för att bjudas tillsammans, men här är det den övre gränsen som är intressant: Har de bott ihop så länge/har barn ihop etc. så att de kan likställas med ett gift par?
    Visst gör man som man vill med traditioner helst ska man vara medveten om att man bryter mot dem.

• Moster Stina

Att sitta diagonalt när varandra är ju jättebra. i alla fall bättre än om man sitter LÅNGT ifrån varandra. Då har man chansen att ibland i alla fall smita iväg på tu man hand eller så. Det har funkat för oss när vi bjudits till bröllop.

Men annars så finns det ju en annan borsplacering man kan ha också. Vi hade småbord för 8 personer. Två personer som kände varandra synerligen väl eller var ett par fick alltid sitta vid samma bord, men själva placera sig som de ville. Vi hade alltså satt samman andra människor som vi trodde att de skulle ha utbyte av och kul med vid samma bord. Ingen kände sig ensam och felplacerad någonstanns, eftersom de alltid kände EN annan superbra.

Men synd att TS fkände sig tvungen att ändra. Jag tycker diagonalplaceringen ändå var väldigt snäll och bra från början! Lycka till med bröllopet!

Svar på tråden "Måste sitta jämte flickvän" - 6 dagar kvar!