• Anonym (blivande brud)

Låta gästerna betala sin middag själv?

Hejsan!

Lägger frågan i denna tråd då jag inte vill avslöja mig ;)

Jo, de e så här att jag och min sambo skall gänga oss i december, datum e bestämt...
    Nu e de så att vi skall inte gifta oss i kyrkan, utan vi skall ha en borgelig vigsel men vi skall gifta oss i grannstadens teater :)

Tanken e nu att skriva en inbjudan där vi vill bjuda familj och vänner på en "teaterföreställning", men istället för teater för dem vara med om ett bröllop, för att sedan gemensamt gå och äta middag på en restaurang..

Vi har fått tillåtelse av teaterchefen att hålla våran överasskningsvigsel på teatern..

Vi önksar oss inga presenter, så frågan e om de e OK låta gästerna betala sin middag själv???

• Svar på tråden Låta gästerna betala sin middag själv?
  • Chicita

Om dom vet om innan att ni ska gå och äta efteråt men att dom får betala maten själva då, så tror jag inte det är några problem.
    Det är värre om dom tror att dom ska bli bjudna på teater och sen inget speciellt efteråt och kanske inte har räknat med pengar till någon mat då alltså. För om det blir "ooops det var ett bröllop - och nu förväntas jag ta mina sista slantar och betala någon restaurangmat som jag inte ville ha och inte har råd med..." så blir det ju inte direkt så bra stämning...

Tänk också på att det är större chans att dom tackar nej till att gå på teater - än att tacka nej till ett bröllop.

Jag skulle nog också ha stått för någon del av notan. Kanske beställt en speciell efterrätt (eller tårta) som hamnar på er nota men alla får en bit av den. Eller betala deras dryck... Tja lite "goodwill" alltså Flört 

• daniiel

Jag håller med Chicita, jag tycker dock inte att ni behöver betala varken deras mat eller dryck om ni väljer att äta på restaurang, men håller med om att det kanske skulle vara kul om ni hade förberett med tex (bröllops)tårta och kaffe som ni bjuder på efter maten? :) Och ja, ni bör försöka göra det tydligt i inbjudan att ni ska gå på resturang efteråt och att gästerna förväntas betala sin egen mat där.

Det låter väldigt mysigt med vigsel på en teater, speciellt, men precis som Chicita säger - så får ni kanske räkna med ett större bortfall än väntat om gästerna inte vet att det handlar om en vigsel. Det är nog betydligt fler som prioriterar bort en teaterföreställning än en vigsel.

• rosasten

Oj, ja det var en kreativ idé :) Men tänk om någon närstående person inte kommer. Vore tråkigt.. Dessutom kan de bli sura om de kommer i jeans och t-shirt och ni kommer i bröllopskläder. Det kan verka som att ni vill att de andra ska vara fult klädda liksom..  Blir inga fina mobilbilder heller på gästerna. Det kan vara bättre om ni säger att ni ska ha en fest och att alla ska vara festklädda och samlas på teatern, alla får käka innan.. Sen när vigseln är klar är det fint om alla får gratulera er och att ni allihop gör något tillsammans..

Det skulle också bra om ni vill bjuda gästerna på något på teatern, t.ex., ett glas bubbel eller något för att fira vigseln.

Om ni inte kan bjuda alla på middag så kan ni kanske ni direkt efter vigseln kan samlas på något fint uteställe och bjuda alla på efterrätt, kaffe och en fin drink och sedan gå ut och dansa.

Det kan bli pinsamt att säga till gästerna att de måste betala för en hel middag helt plötsligt, alla kommer nog inte följa med.. Jag hade inte tyckt att det var okej.. Hellre inte bjuda på middag alls än att säga till folk att de måste betala. Många har nog precis käkat före teatern också..

Svar på tråden Låta gästerna betala sin middag själv?