Chicita skrev 2012-04-09 22:50:47 följande:
Kan och kan...
Du kan be gästerna komma klädda som grodor och hoppa jämfota hela kvällen om du vill liksom
Men frågan är väl om du bör göra det... (be dom ta med bubbel alltså).
Sen beror det helt på vad ni bjuder för typ av gäster och hur större sammankomster brukar se ut i er omgivning. Och inte minst viktigt - hur ni formulerar det i inbjudan...
Jag skulle personligen inte ha bett dom att ta med en flaska bubbel. Eftersom ni buder på allt annat så känns det småsnålt då det är en så liten del av budgeten det handlar om... Man får ut många mer glas per bubbelflaska än mot en vanlig vinflaska och man behöver ju inte köpa det dyraste.
Men om du vill göra det så formulera det på ett sätt så det känns frivilligt och "en kul grej" samt att det är vad ni i så fall önskar er.
Jag håller verkligen med om detta. I vårt umgänge är det väldigt vanligt, nästintill alltid, så att alla tar med det de vill dricka och/eller äta eller att alla delar på kostnaden. Även vid större tillställningar, som tex födelsedagsfester och bröllop. Därför skulle nog inte så många i vår närhet reagera speciellt på om vi hade skrivit så i vår inbjudan. I andra kretsar är det ju dock däremot helt otänkbart, där anser man att det ska bjudas på allt osv. Man måste därför försöka känna av människorna man bjuder in och sådär.
Jag tycker dock också att ni kan försöka formulera det som att det är frivilligt och/eller att det är vad ni önskar er, just för att undvika att det ska kännas som ett krav på gästerna.