• kiwigirl12

Kan man be gästerna ta med en flaska bubbel?

Hej, vi ska ha ett borgerligt lunchbröllop, trädgårdsbröllop och bjuda på lunchbuffé. Kan man på inbjudan skriva "ta med en flaska bubbel". Vi ska givetvis ha vin/öl och annat och bjuda på men det brukar ju, även om det är ett lunchevent tenderar ju just vin och gå åt en del. Eller är det helt uppåt väggarna fel att be om det på en inbjudan?
    Lina 

• Svar på tråden Kan man be gästerna ta med en flaska bubbel?
  • Chicita

Kan och kan...
    Du kan be gästerna komma klädda som grodor och hoppa jämfota hela kvällen om du vill liksom Flört 

Men frågan är väl om du bör göra det... (be dom ta med bubbel alltså).
    Sen beror det helt på vad ni bjuder för typ av gäster och hur större sammankomster brukar se ut i er omgivning. Och inte minst viktigt - hur ni formulerar det i inbjudan...

Jag skulle personligen inte ha bett dom att ta med en flaska bubbel. Eftersom ni buder på allt annat så känns det småsnålt då det är en så liten del av budgeten det handlar om... Man får ut många mer glas per bubbelflaska än mot en vanlig vinflaska och man behöver ju inte köpa det dyraste.
    Men om du vill göra det så formulera det på ett sätt så det känns frivilligt och "en kul grej" samt att det är vad ni i så fall önskar er.

• Strawberry

Kan kan man alltid men personligen skulle jag nog tycka att det lät ganska snålt om jag som gäst fick en sådan inbjudan...

• Strawberry
    Strawberry skrev 2012-04-09 23:24:02 följande:
    Kan kan man alltid men personligen skulle jag nog tycka att det lät ganska snålt om jag som gäst fick en sådan inbjudan...
    (råckde posta för tidigt)

Men jag jag skulle mycket hellre ha kört på en alkoholfri lunch än att be gästerna ta med egen dricka.  
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-04-09 22:50:47 följande:
    Kan och kan...
    Du kan be gästerna komma klädda som grodor och hoppa jämfota hela kvällen om du vill liksom Flört 

Men frågan är väl om du bör göra det... (be dom ta med bubbel alltså).
    Sen beror det helt på vad ni bjuder för typ av gäster och hur större sammankomster brukar se ut i er omgivning. Och inte minst viktigt - hur ni formulerar det i inbjudan...

Jag skulle personligen inte ha bett dom att ta med en flaska bubbel. Eftersom ni buder på allt annat så känns det småsnålt då det är en så liten del av budgeten det handlar om... Man får ut många mer glas per bubbelflaska än mot en vanlig vinflaska och man behöver ju inte köpa det dyraste.
    Men om du vill göra det så formulera det på ett sätt så det känns frivilligt och "en kul grej" samt att det är vad ni i så fall önskar er.
    Jag håller verkligen med om detta. I vårt umgänge är det väldigt vanligt, nästintill alltid, så att alla tar med det de vill dricka och/eller äta eller att alla delar på kostnaden. Även vid större tillställningar, som tex födelsedagsfester och bröllop. Därför skulle nog inte så många i vår närhet reagera speciellt på om vi hade skrivit så i vår inbjudan. I andra kretsar är det ju dock däremot helt otänkbart, där anser man att det ska bjudas på allt osv. Man måste därför försöka känna av människorna man bjuder in och sådär.

Jag tycker dock också att ni kan försöka formulera det som att det är frivilligt och/eller att det är vad ni önskar er, just för att undvika att det ska kännas som ett krav på gästerna.
  • Dejli

Tycker det låter lite märkligt att specifikt be gästerna ta med en flaska av just champagne/mousserande (eller vad ni nu tänkt). Det blir väldigt mycket bubbel om alla ska ta med en flaska var... Om man gillar söta mousserande viner (som jag... som inte gillar champagne alls...) så är t ex Asti Martini ett billigt och helt ok alternativ, och det finns säkert torrare varianter också, om man vill ha något festligare att skåla med.

Om ni har ett sådant sällskap där det är vanligt att man tar med sig egen dricka låter det nog bättre att skriva något i stil med att ni bjuder på mat, vin till maten och alkoholfritt, och att gästerna får ta med sig eventuell övrig alkoholfri dryck.

Men jag tycker att eftersom det är en lunchbjudning så blir det bara pinsamt om folk behöver så mkt dricka att det inte räcker med det ni tänkt bjuda på... om man har ett stort behov av att dricka alkohol till lunchen (utöver något glas vin/öl) ska man kanske fundera över sina alkoholvanor...

• aniara

Eftersom okej bubbel inte behöver kosta mer än vanligt vin och ni har tänkt bjuda på vanligt vin, tycker jag att ni kan bjuda på bubbel också. Om ni har tänkt att skåla i bubbel så bör ni ta er råd att bjuda på det. Ni kan inte bestämma vad era gäster ska ta med, det är inte snyggt. Spar in på något annat istället. Eller skåla i vin och öl.

I övrigt håller jag med Dejli.

• Väduren

Jag hade hellre sett att jag fått ta med egen dryck till maten än blivit ombedd att ta med en flaska bubbel.

• SkövdeSophie

Snåla inte - bjud på bubbel!

• baby freeze

Ja, om ni ska bjuda på vin så bjud på bubbel också!

Det finns goda mousserande viner som inte kostar så mkt. På mitt 30-årskalas bjöd jag tex på två sorter: En halvtorr rosé, och en torr chardonnay. Succé! Det kostade inte mer än typ 700kr extra och jag hade ca 30 gäster, som skålade hela kvällen. Själv drack jag väl en 4-5 glas... Så mycket behöver man ju verkligen inte hälla i sig på ett lunchbröllop.

• goyan

Jag tycker inte att man är snål om man ber gästerna ta med någonting. Jag hade gärna tagit med mig någonting ifall brudparet önskade det. För mig är det en ära att få gå på någons bröllop, så jag förväntar mig inte att jag ska få det ena eller andra. Det är upp till varje brudpar vad dem vill bjuda på.

Men det finns inget rätt eller fel i alla bröllopsfrågor, för alla tänker olika Glad

Svar på tråden Kan man be gästerna ta med en flaska bubbel?