• lindahhh

Vad ska det stå i festprogrammet?

Vad är det som ska stå i festprogrammet? Ska man skriva typ förrätt, tal, varmrätt, lek, efterrätt osv, eller är det för specifikt? Någon som har roliga tips att ta med i programmet? Jag skulle vilja skriva lite om varje gäst, men vad är det man skriver egentligen? Önskar att jag hade varit på ett bröllop, men har aldrig varit på något riktigt bröllop på äldre dar och har ingen erfarenhet av bröllop!

• Svar på tråden Vad ska det stå i festprogrammet?
  • Nikkita

Jag har inte heller varit på bröllop förrut, så jag hade verkligen panik innan jag startade med festhäftet. 
    Efter många idéer här från BT & övriga internet så har jag nu pysslat ihop några sidor som vi tycker blir lagom. Lite roligt & lite info blandat.

Först har vi en liten välkomst text, meny, bröllopets ABC, gäst beskrivning (Pär; brudgummens bästa vän. Sveriges svar på MacGyver som genomfört svenska klassikern 3 gånger). Sen har vi lagt in statistik om våra gäster & brudparets tv-tablå Glad 

• Misswert

Vad som står i festprogrammet eller inte är mycket upp till brudparet.

Vi tänker ha det så här:

Menyn på insidan av pärmen sedan blir det visor, samt lite bilder på oss som barn. i mitten har jag tänkt ha bild på bordsplaceringen, med nummer vid varje "stol". Sedan på sidorna innan och efter kommer jag att skriva namnet personen och relation till brudparet. Tänker försöka få till något sorts pyssel, typ korsord eller några snabba frågor mest för skojs skull. Men även så att de får se vad de kan om oss. Längst ner på baksidan har jag skrivit ett tack till de som hjälpt till.

• lindahhh

Gör ni det själva alltså? På Word då eller? Borde bli mycket billigare än att beställa från calligraphen som vi tänkte...

• Nikkita

Vi gör våra själv, kommer bir ett A4 papper vikt på längden (allstå långa smala). Jag kommer skriva ut dem med tryck på båda sidor på ett lite tjockare papper, vika dem & knyta ett lila sidenband (vid vikningen) för att de ska hålla ihop :)

• Strawberry

Det finns inget som säger att ni ens måste ha ett festhäfte och vad ni vill ha för information i är helt upp till er. Jag tycker personligen det är trevligt med ett festhäfte, vi kommer även att skriva gästernas namn på framsidan och använda vid bordsplaceringen.  Tycker att den viktigaste infon att få med är någon form av meny och tack till de som hjälpt till inför bröllopet och alla som tagit sig dit för att dela er dag.

Vi gör vårt festhäfte själva i word och det kommer att bestå av.
    1. Välkoma och menyn
    2. Brudparets dag, lite kul skrivet schema men även med bra info om kvällen för gästerna.
    3. Inte riktigt säker ännu men något i stilen med hur gästerna förväntas betee sig eller så.
    4. Vår tidslinje med någon bild och text.
    5. Kul och udda info om oss som en överlevnadsguide, typ "såhär överlever ni en middag, resa osv med oss"
    6. Tacksida där vi presenterar föräldrar, tärnor, marskalker och toastmaster med lite kul och udda text  
    7. Blandade bilder på oss
    8. Inte säker ännu men troligen någon allsång eller så som vår kära toastmaster gärna ville ha med eller kanske lite blandade kärlekscitat.  Eller bilder från eventuell svensexa och möhippa.

• Guffi

Vårt festhäfte är väldigt enkelt.. Vi har ett litet bröllop där i princip alla känner alla, så en presentation av gästerna känns lite overkill..

Vi har helt enkelt valt att bara ha med
    Bröllopets ABC
    Bröllopsbingo och
    En "tipsrunda"

Vi kommer servera buffé så en meny känner vi blir för mycket att ha med i häftet. Det kommer finnas skyltar på buffébordet om vad varje rätt är för något.

Så i vårt fall blir festhäftet mer ett tidsfördriv och ett samtalsämne vid borden för att skapa en härlig stämning :)

Kärlekscitat har jag beställt från Calligraphen att hänga runt vinflaskorna :)

Våra toastmasters har hittat på lite lekar och annat i matpauserna (vet dock inte vad..) så jag tror inte att gästerna kommer ha tråkigt :)

• lindahhh

vad skulle man kunna  skriva för välkomsttext, är det någon som har något förslag?

• FelizLane

Vi har med lite kärlekscitat, lite roliga "bröllops grejer", vilket efternamn vi valt och varför, tack till alla som hjälp till, säkerhets info angående våra thailyktor vi ska sända upp.. Tidslinje om oss, tror toastmastrarna har något dom ska lägga in..

• Nikkita

Förslag till en enkel välkomsttext (taget & modifierad från en annan här inne på BT).

Vi är väldigt glada att Du ville komma och fira vår bröllopsdag/fest tillsammans
    med oss. Hoppas att Du får en super trevlig kväll. Ett stort TACK!

• MatsoLotta

Denna text ska vi ha

Välkommen på Bröllopsfest

Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste
    kvinnan på jorden.

Måhända är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör
    och i varje liten tanke.

Detycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att
    de flesta kanske missar det hos den andre.

Deförstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just
    passerat den finaste människan i världen.

Hanhar förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.

Svar på tråden Vad ska det stå i festprogrammet?