Jag önskar att jag läst den här tråden innan jag gick på "klänningjakt"
Kan bara hålla med: Gå inte till Weddingsquare i Gammlestan, Göteborg
Första gången jag var där, var personalen väldigt trevlig och hjälpsam. Plockade fram klänningar på löpande band och hjälpte till med snörning.
Jag hittade en klänning som jag föll för och bestämde mig för att det var "the one" .
Klänningen skulle tas hem i min storlek och det skulle sys på axelband.
Perfekt! Kände mig supernöjd!
Jag la beställning & handpenning på den i Januari - den skulle vara färdig i mitten av juni. När det utsatta datumet kom, och jag inget hörde från butiken ringde jag dem.
-Nä.. klänningen hade inte kommit, men skulle komma veckan därpå..
De hörde inte av sig, så jag ringde och frågade och nej...den var försenad men skulle komma nästa vecka - de skulle höra av sig...
Det gjorde de inte, när jag ringde efter ytterligare en vecka så hade den "just precis kommit in" ..... Nåja, jag skulle få min klänning och glad i hågen åkte jag dit på utsatt datum. Hade med mig min "påkläderska" så hon skulle kunna få "öva" snörning med överseende fr "experten" i butiken..
Men säg den lycka som varar för evigt..
Klänningen hade inga axelband, det var röda prickar (dock små, men ändå) på tyget och brännmärke fr strykjärn på snörena..
När min "påkläderska" påpekade detta fick vi till svar "jag fixar det"..
När jag påpekar att jag hade beställt med axelband blev svaret "jag fixar det"..
Påpekade att "övertyget" (organza?) var sné-sytt uppe vid bysten kom han och drog i det för att kontrollera - och jorå, vi hade rätt även på den punkten - och jorå, "han skulle fixa det"... Och så var klänningen för lång, så han mätte och skulle fixa en uppläggning.
Jag betalar resten av priset, bokar ett datum när klänningen ska vara klar och åker därifrån.
När det är dags att hämta klänningen åker jag dit med en viss oroskänsla i magen. Som visade sig vara rätt...
De röda prickarna var borta men brännmärkena från strykjärnet på snörena var kvar - och när jag påpekar det säger han "nej, det är dom inte" - så jag får visa honom och säga "JO det är dom!"
Axelbanden är påsydda men alldeles för stora så de hänger vid armbågarna......
Han mäter axelbanden igen, han ska ju fixa det... och jag påpekar åter igen de bruna fläckarna och han ska fixa även detta..
Nytt datum bokas.
Det går ett par dagar och jag och min sambo pratar om hur vi ska göra med klänningen - vi är jäkligt trötta på strul och resor fram & tillbaka. Så vi bestämmer att vi ska hämta klänningen och få den fixad med någon annans hjälp.
När vi kom för att hämta den var inte klänningen i butiken... "den kommer om en halvtimme"... Efter exakt 30 minuter kliver vi in i butiken och då skrattar han och säger "du skulle ju komma den 18e" Jag svarar iskallt - "Ja, men är klänningen här tar jag med mig den idag".
Han undrar om jag tar klänningen med bara en "plastpåse" över - "Nej svarar jag, har du inget bättre skydd för den?" Då hämtar han en skyddspåse, som han talar om kostar 250kr, men som han så snällt bjuder på.......
Äntligen är klänningen hemma! Den hänger på en galge och är bara min - i nästa vecka ska en kollega hjälpa mig med slutjusteringar.
Jag kommer aldrig rekommendera den affären.