• Sara 120707

Brudgummens syster och mamma

Min instinkt säger att ni kommer att vara väldigt överklädda.

Klänningarna du visade faller ju under kategorin afton/balklänningar.

Det beror ju mkt på hur er släkt är om det är den typen av människor som ofta klär upp sig väldigt fint, men annars brukar ju ingen klädkod oftast betyda ungefär klädkoden kavaj.

Sen får man ju alltid göra som man vill men det kan vara bra att veta om.

• Sara 120707

Ett alternativ kanske hade varit att ta av klänningarna en bit under knät eftersom det är ett väldigt enkelt sätt att "ta ner" klädkoden på dem på ett enkelt sätt.

Det är ju väldigt fina klänningar och de hade säkert blivit fina i den längden oxå.

• Sara 120707
    PimPim83 skrev 2012-04-15 17:03:18 följande:
    Fast formellt så innebär ingen klädkod högtidsklädsel eller mörk kostym. Så det bästa är kanske att fråga brudparet vad de menar; valfri klädsel eller högtidsdräkt. Känns lite fel att komma i frack om det finns andra gäster som har på sig jeans....

blogg.vett-och-etikett.com/ingen-kladkod-pa-i...

Fast den etikett traditionen är väldigt gammal och används i princip aldrig numera, tror tom. nobelfesten skriver ut klädkod numera :-P

Sen har man väl lite koll på sin umgängeskrets/släkt om de är typen som ofta har fester i galaklädsel.

• Sara 120707
    passionsblomman skrev 2012-04-15 19:38:33 följande:

Jo, för enligt korrekta klädkoder, ska faktiskt inte heller brudparet klä sig över övriga på festen. Dvs, frack ska gummen endast ha ifall alla andra har det också. Så har åtminstone jag fått lära mig. Man ska alltså inte sätta koden "kavaj" för övriga, om man kör på högtidsnivån själv. Det gäller även bruden, faktiskt. men den delen har tydligt och klart glidit över i att brudparet är fria att dra på för allt vad tyd och spetsar håller.

MEN ingen jäkel följer ju det längre, och det jag talar om är inte det formella, utan vad som är rätt vanlig-nämligen att både brudparet, följet och de allra närmsta, faktiskt väldigt ofta sticker ut mer än övriga. nu förtiden.
    Skulle det formella följas i det här fallet, så är det ju högtidsdräkt som gäller, rakt av, för alla.

Fast traditionen att bruden är finare klädd än övriga gäster är en gammal tradition (iaf om man ska tro ribbing mfl).

Brudgummen däremot bör följa klädkoden med undantag för någon detalj som tex sin knappnålsblomma.

Enligt samma vett och etikett bör brudparets föräldrar och ev värdpar klä sig enligt klädkoden el. möjligtvis lite enklare just för att inte få gästerna att känna sig obekväma och för enkelt klädda.

Sedan är det ju upp till var och en om man vill följa dessa regler men det är vad etiketten säger.

• Sara 120707
    lordoz skrev 2012-04-15 20:06:14 följande:
    Jag har förstått det på min bror att ingen klädkod = valfri klädsel och inte högtidsdräkt. Så det verkar som om man få ha allting mellan jeans och klänning.

Så en stor risk är nog att klänningarna är 'för fina', men jag lutar nog åt att ha det i alla fall. Jag vill fira min bror och svägerska på deras mest betydelsefulla dag tillsammans genom att klä mig så fint som jag kan.

Tänk på att just för att ni står lite närmre brudparet så kommer folk också att titta lite extra på er framförallt när det nu inte fanns en klädkod.

Ni riskerar därför att göra andra gäster obekväma och känna att de inte klätt sig tillräckligt fint.

Svar på tråden Brudgummens syster och mamma