passionsblomman skrev 2012-04-15 19:38:33 följande:
Jo, för enligt korrekta klädkoder, ska faktiskt inte heller brudparet klä sig över övriga på festen. Dvs, frack ska gummen endast ha ifall alla andra har det också. Så har åtminstone jag fått lära mig. Man ska alltså inte sätta koden "kavaj" för övriga, om man kör på högtidsnivån själv. Det gäller även bruden, faktiskt. men den delen har tydligt och klart glidit över i att brudparet är fria att dra på för allt vad tyd och spetsar håller.
MEN ingen jäkel följer ju det längre, och det jag talar om är inte det formella, utan vad som är rätt vanlig-nämligen att både brudparet, följet och de allra närmsta, faktiskt väldigt ofta sticker ut mer än övriga. nu förtiden.
Skulle det formella följas i det här fallet, så är det ju högtidsdräkt som gäller, rakt av, för alla.
Fast traditionen att bruden är finare klädd än övriga gäster är en gammal tradition (iaf om man ska tro ribbing mfl).
Brudgummen däremot bör följa klädkoden med undantag för någon detalj som tex sin knappnålsblomma.
Enligt samma vett och etikett bör brudparets föräldrar och ev värdpar klä sig enligt klädkoden el. möjligtvis lite enklare just för att inte få gästerna att känna sig obekväma och för enkelt klädda.
Sedan är det ju upp till var och en om man vill följa dessa regler men det är vad etiketten säger.