• Fru Twist

ris

Är det någon som har något bra förslag på vad man kan kasta om man inte vill kasta ris. Vi vill inte ha såpbubblor men gärna något som är lättstädat?

Hittade bröllopsris på Calligraphen, men vill gärna hitta ett billigare alternativ för det blir ca 100 gäster.

Tar gladeligen mot tips! Vi gifter oss 19 maj så nu börjar jag bli lite nervös att inte få allt klart i tid =)

• Svar på tråden ris
  • Monica89

Vi var inne i en djuraffär de hade ett par sorters fågelfrön vi ska ha istället för ris, det ena var vita solrosfrön och det andra kommer jag inte ihåg men det liknade ris. Då städar ju fåglarna upp sen :)

• Chicita
    Monica89 skrev 2012-04-15 18:18:22 följande:
    Vi var inne i en djuraffär de hade ett par sorters fågelfrön vi ska ha istället för ris, det ena var vita solrosfrön och det andra kommer jag inte ihåg men det liknade ris. Då städar ju fåglarna upp sen :)
    Största anledningen till att man inte ska kasta ris vid kyrkan är för att det lockar fram fåglar och råttor som förstör.
    Så kolla först att det är ok med kyrkan att kasta något över huvud taget. Det spelar väl inte så mycket roll vad man kastar om det lockar dit djur som inte kyrkan vill ha där...

Vår kyrka hade förbud mot riskastning (och annat ätbart), dels för att dom inte hinner städa till nästa brudpar Och dels för att dom inte vill ha råttor och duvor runt kyrkan.
    Alla vill ju ha fint när dom gifter sig och inte komma till kyrkan och få traska över alla andras rester. Inte så kul att känna sig som att dom är nr 3 i kö - vänligen ta kölapp (typ)... 
  • Green

Det är faktiskt inte för fåglarnas skull ni inte får kasta ris. Det är en konstuktion av kyrkan just för att dom inte kan hålla rent utanför porten.
    Att sen många har gått på bluffen var ju bara bra Flört

En kyrka vi var i tyckte att vi kunde kasta hampafrön så det gjorde vi. Dom smälter ju in i gruset och fåglarna blev glada. Vaktmästaren var väl mindre glad som fick skura fågelbajs från kyrktrappen sen ?!

Ring er kyrka och fråga hur dom vill ha det! Dom har säkert bra tips.

Svar på tråden ris