• Luna12

Smink eller hår först?

Håller på och planerar allt som ska hinnas med på bröllopsdagen innan vigseln. Vigseln börjar 12.30. Innan det ska jag dels till salong och bli sminkad, och så ska jag till min systers hotellrum för hon ska fixa mitt hår. Det jag funderar över nu är vilket som är bäst att ta först. Smink eller hår? Syrran vill ha 1.5 timme för att fixa håret. Sminkning tar väl max en timme. Är det bäst att ta sminket sist så det håller sig fint? Annars vore det enklaste att ta sminket vid 8 och sen håret vid 9. Så har jag iaf lite mer än en timme sen att få på klänning och fixa det sista. Men kl 8 för smink känns ändå tidigt för det är ju 4,5 timme kvar till vigseln då.. så det inte hinner bli förstört. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Smink eller hår först?
  • Mariem

Jag hade valt hår först. Jag brukar bli röd och varm i ansiktet när någon håller på med fönar och locktänger på mig. Men om du ska ha med fotografen hos frisören och under förberedelserna så blir nog bilderna finare om de redan är sminkad.

• MrsH

Jag kommer ta håret först för hon som ska sminka säger att de är bäst, dels för värmen och sen för all spray dom har i håret :)

• aniara

Och min frisör rekommenderade smink först eftersom det kräver perfekt underlag. Du vill inte ha hårspray under sminket, men utanpå sminket kan det hjälpa till att fixera.

• Tveket

Jag har jobbat som modell i många år och oftast brukar man börja med sminket först då makeup artisterna brukar vilja få bort allt hår från ansiket när de jobbar. Man vill inte gärna förstöra frisyren genom att sätta klämmor i håret för att kunna sminka. Sprayer och sånt skulle jag inte oroa mig för. Man håller ju för ansiktet så mycket det går när man srpayar och det lilla som kommer i ansiktet försör inte sminket.

• Luna12

Olika bud. :) Tack för svaren. Nu har jag iaf bokat in sminket till halv 10. Fanns lite dåligt med tider hos makeupartisten så det blev inte så mycket att välja på tillslut iaf. Om håret tar 1,5 timme så hinner vi egentligen med det både innan och efter, men känns nog tryggast att ta det innan då jag inte vet exakt hur lång tid det kommer ta. Min syster går frisörlinjen på gymnasiet och är jätteduktig, men det går inte så snabbt ännu. :)

• Anna197401

Jag ska sminka mig först, vigseln är kl.15, ska sminka mig kl.10 och vara hos frisören mellan 11 och 11.30. Har också funderat på om sminket håller...men det borde det ju göra...hoppas jag Glad

• 1700tal

När jag bokade var både frisör och sminkös överrens om att håret skulle göras först. Och håret skulle ta 3 tim och sminkningen 1 tim.

• m2012

Min frisör rekommenderade smink först. Varför minns jag inte :)

• Nikkita

Min frisör vill ha håret nytvättat när hon börjar (alltså fuktigt) så det blir håret först (svårt att duscha när man är sminkad) ;)

• Luna12

Verkar vara väääldigt olika bud även från frisörer och sminköser då. :)

Svar på tråden Smink eller hår först?