• MalinLarsson

Önskar steg för steg-guide vid sminkning. Tips på bra smink som håller osv.

Hej, jag ska med hjälp av en vän göra min sminkning. Jag vill nu ha tips på bra produkter och saker man kan göra/köpa för att det ska hålla så bra som möjligt på den stora dagen. Jag är mest intresserad över "basen" (ögonskuggor och så vidare har jag bättre koll på).

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Önskar steg för steg-guide vid sminkning. Tips på bra smink som håller osv.
  • Sarkastisk ljubicica

En primer kan nog vara bra att ha för att sminket ska sitta/hålla bättre.

Ur veckoRevyn om primer: "En primer används i ansiktet och jämnar ut huden, förminskar rodnader, gör att porerna syns mindre och ger en vacker lyster. En primer ger inte bara en vackrare hud, den ser dessutom till att din foundation fäster bättre och håller längre. Primern är grunden för underlaget och används efter ansiktscreme men före foundation. Du behöver varken penslar eller svampar för att applicera, bäst är att använda fingertopparna. Massera in primern i ansiktet med lätta, cirkulerande rörelser. Ju längre du arbetar in primern, desto bättre blir resultatet. För ett mer naturligt resultat, applicera primern innan dagcremen hunnit torka in ordentligt. Om du begåvats med slät hy och inte vill ha primer i hela ansiktet, koncentrera dig på de ställen där din foundation har en tendens att försvinna, som till exempel den fetare t-zonen. Primers passar alla hudtyper eftersom de både gör fet hud mattare och lugnar torr och känslig hud."

• Pebbles

För ögon make up rekomenderar jag verkligen Urban Decay primer potions. Super bra primer!

Loves it!
  • Godis

Tänk på att använda "rätt" produkter för just din hudtyp. Dvs, en oljefri foundation om du är oljig, en fuktighetsgivande foundation om du är torr osv. Dessutom är det AoO att inte ha SPF (solskydd) i dina produkter då detta reflekteras utav blixten och lätt gör att du ser glansig och/eller vit ut i ansiktet.

• baby freeze
    Pebbles skrev 2012-04-18 20:52:22 följande:
    För ögon make up rekomenderar jag verkligen Urban Decay primer potions. Super bra primer!
    Loves it!
    Ja, den är såååååå bra! Har använt den flera år.
    Men det finns ett budgetalternativ som är nästan lika bra faktiskt: ELFs www.eyeslipsface.co.uk/product.asp&currency=SEK

Den gör att skuggan sitter som berget och håller sig fin hela dagen.
  • augustesen
    baby freeze skrev 2012-04-19 09:08:44 följande:
    Ja, den är såååååå bra! Har använt den flera år.
    Men det finns ett budgetalternativ som är nästan lika bra faktiskt: ELFs www.eyeslipsface.co.uk/product.asp?prodID=150...

Den gör att skuggan sitter som berget och håller sig fin hela dagen.
    För mig fungerar varken Urban Decay eller ELF´s version..jag har rätt oljiga ögonlock och det glider bara av direkt. Men är många som gillar den :)
    Har använt MAC´s Paint pot i Painterly i över två år och den är faaaantastisk :)

Finns många steg-för-steg hur ni ska göra i bröllopstidningarna. Men jag skulle rekommendera YouTube där det finns många fantastiska videos där dom visar hur ni ska gå till väga. Mest amerikanare dock men många märken dom använder kan man ju beställa online eller köpa här också.

Lycka till!
  • Willow

Alla har ju sina favorit marken nar det galler foundation och allt smink, men jag maste saga att Laura Mercier's foundation och alla andra produkter ar helt fantastiska, speciellt deras eye primer!! Dem far aven konstant bra reviews i tidningar, speciellt for bridal make up osv. Som andra namnt tidigare, en primer ar a och o for att sminket ska sitta och se frascht ut hela dagen och hitta en foundation som passar just dig och din hy, det som passar oss som skriver har kanske inte passar just dig. Annars gillar jag aven Face foundation ocksa, lite lattare att fa tag pa kanske. 
    Ett tips, ifall du hade tankt det, anvand inte YSL Touche E'clait under ogon eller inte alls for den delen, den ar ljusreflekterande och det blir vitt av blixten pa fotona.  

Svar på tråden Önskar steg för steg-guide vid sminkning. Tips på bra smink som håller osv.