• frejjan

Åldras diamanter??

hej! har lämnat in lite gamla smycken hos en guldsmed som jag ev tänkte använda till min vigselring. Bl.a. En ring med en diamant på. Idag när jag fick tillbaka guldet upptäcker jag att de förstört ringen totalt. De har plockat ur diamanten trots att vi inte avtala ngt om detta och säger att diamanten inte går att använda för att den är för gammal. Alltså att det kommer synas direkt om man sätter den gamla diamanten bredvid en "ny" diamant.. Någon som vet om detta stämmer? Något mer som jag inte fattar är om att det nu är så, varför plocka bort diamanten när de visste att det var en gammal ring från början?

• Svar på tråden Åldras diamanter??
  • Tveket

Jag är inte alls bra på diamanter men kan det vara så att de menar att den har en gammal slipning? Vad jag förstår så slipade man diamanter på ett annat sätt förr och med dagens slipning får man en mer glittrig diamant.

• frejjan

Det de sa var att den var riktigt men att det skulle synas om man satte den bredvid nya stenar. Tycker de borde nämnt om det var pga slipningen, men kanske kan va så?

• Jonkne

Jag har en allians ring från Zoolas som jag fick för 4 år sen och nu när vi gifter oss får jag en till "likadan" men det är tyvärr ganska stor skillnad på lystern i stenarna Rynkar på näsan  blev lite besviken.  Så det kanske är så att dom förändras lite med tiden...

• frejjan

Jonkne: Okej ja då är det väl så att d blir "sämre" med åldern :( Tycker att de borde de ju kunnat sagt utan att plocka sönder hela ringen :(

• Tveket

Jockne, var det en exakt likadan sten du fick i den nya ringen? Alltså samma cut, färg, clarity, flouresence osv?

• Jonkne
    Tveket skrev 2012-04-17 08:08:26 följande:
    Jockne, var det en exakt likadan sten du fick i den nya ringen? Alltså samma cut, färg, clarity, flouresence osv?
    Det vågar jag inte svära på men dom titta och mäte min gamla ring....har köpt dom på samma ställe. Men det är kanske så att det skilnad på stenarna. Men man vill juh tro att den man lämnar in ringarna till ska kunna sitt yrke.
    Jag valde ändå att inte gå till någon stor kedja utan en riktig guldsmed som gått lära hoss min morfar som var guldsmed.

Jag fixade även till min andra ring som är en likadan allians ring för att den skulle se lika ny och fin ut som den nya ( dom är i vitt guld)......jag tycker att det låter helt galet att dom plockade ut stenarna i frejjans ring.
  • KhiraLii

Diamanter åldras inte, dock blir de lätt smutsiga och kan även få jack efter långvarigt användande.

• baby freeze

Intressant! Devisen "diamonds are forever" stämmer alltså inte alls? Varför ska man då betala så mycket för dem, och varför ska man nödvändigtvis ha diamanter istället för tex topaser?

• Dannedo
    Jonkne skrev 2012-04-17 07:35:39 följande:

Jag har en allians ring från Zoolas som jag fick för 4 år sen och nu när vi gifter oss får jag en till "likadan" men det är tyvärr ganska stor skillnad på lystern i stenarna Rynkar på näsan  blev lite besviken.  Så det kanske är så att dom förändras lite med tiden...

Säkert att det inte bara är lite smuts? Läste att man kan ha ringarna liggande i diskmedelsvatten över natten med jämna mellanrum, minns inte om det gällde diamantringar men det borde det ha vart. Men kolla upp innan du gör något!
Svar på tråden Åldras diamanter??