Tips på bröllopsdessert
Hej!
Vi ska ha catering på vårt bröllop av förrätt och varmrätt, men tänkte göra efterrätten själva. Tycker det är kul att laga mat, lite mer personligt och framförallt kostar det inte 80 kr/portion... Vi ska ha runt 50 gäster, och tyvärr har vi inte glas (och vill inte ha plastglas) så vi kan göra pannacotta etc. vilket jag annars hade tänkt. Så nu behöver jag lite hjälp med goda, lite smålyxiga och relativt enkla desserter!
Vår meny ser i övrigt ut såhär:
Förrätt: Parmalindad grillad sparris med balsamicoglaze och flagad parmesanost
Huvudrätt: Pepparstekt oxfilé med potatisbakelse på timjan och bacon samt rödvinssås.
Och vi ska ha både efterrätt och tårta!
Vi har en tanke om att göra den här tryffelchokladkakan:
http://sarasdelikatesser.blogspot.se/2011/10/just-nu_28.html
Vi har gjort den själva ett par gånger och den är lite kladdig att skära upp, men annars supergod och smidig eftersom den går att göra laktosfri och redan är glutenfri (dvs. vi fixar alla allergier..). Kanske är den lite mäktig för ett sommarbröllop och med övrig meny dock? Tänkte skiva den i ganska smala bitar och servera med en klick grädde och färska jordgubbar.
Vi har också funderat på en enkel, men god, cheesecake som vi brukar göra. Också den har vi isf jordgubbar till.
Annars tänkte jag kanske nån limepaj etc. men jag vet inte...
Vad har ni för idéer? De ska vara lätta att lägga upp med för serveringspersonalen!