• Mette81

Hur dyra presenter är OK att önska sig utan att det blir vulgärt?

Jag är ingen "utsugare" och ska ha dyra presenter... utan tvärtom...

Jag köper hellre saker själv om de är för dyra men Hur mycket är OK?

Knivsett för 5000:- är det ok??

Porslin för 10 000:- är det ok??

Och vad kan vara bra saker att önska sig? För frågan kommer ju att komma och det känns dumt att INTE ge något svar... =S men rent praktiskt så har vi redan allt vi behöver (och myyyycket mer där till).

• Svar på tråden Hur dyra presenter är OK att önska sig utan att det blir vulgärt?
  • daniiel

Om jag inte står brudparet så nära, så skulle jag nog kunna tänka mig att spendera kring 500kr på en present. Är jag närmare vän till brudparet, så skulle jag nog kunna spendera upp mot ca 1000kr på present och skulle det vara min eller makens syster som gifte sig, då skulle jag nog kunna spendera upp mot 2000kr på en present.

Det beror ju dock på vilka förutsättningar man har och en massa annat. Jag hade dock aldrig någonsin kunnat önska mig knviar för 5000kr eller porslin för 10 000kr, för i min värld är det hutlösa summor att spendera på presenter. I någon annans värld kanske det är fullt normalt dock.

Ni måste utgå från er själva, vad hade ni varit beredda att spendera på en bröllopspresent? Hur mycket tror ni att just era gäster vill och kan spendera?

• Mette81

Haha, ja visst är det hutlösa summor... svärmor där emot tycker nog det är heeeelt ok...=( men jag håller nog med dig om summorna!!

Tjuvkikade på din blogg... tror jag allt ska ta mig en tur till MQ =D

• daniiel

Haha jasså, det är svärmor som är och "spökar" ;P Nej, men som sagt, för vissa kanske det är helt normalt, men för mig/oss är det helt sjukt. Kan ju bero på att med vår ekonomi, så skulle vi måsta spara ca 10 månader för att ha råd med en present för 5000kr :P Och då skulle vi inte kunna spara till något annat under den perioden. Är man två vuxna med bra inkomst och inte så mycket utgifter, ja, då kanske man resonerar helt annars.

Ja, de har så många fina klänningar på MQ nu tycker jag :D

• Dejli

Alltså, om man önskar sig en dyr och fin servis (om det är det du menar med porslin) så innebär ju inte det att någon måste köpa hela servisen... de brukar ju innehålla delar i olika prisklasser. Någon kan ju köpa några mindre delar om man har sämre ekonomi eller inte tycker man står så nära, några kanske går ihop och köper en dyr skål etc.

Jag hade gett en lista på exakt vad vi önskade oss till en förälder eller värd... t ex 12 tallrikar, en salladsskål, 12 kaffakoppar etc ur servisen XX. Så kan de som frågar om present meddela vad de har för avsikt att köpa (så ni inte får flera likadana).

• lepaus

I vår familj är det rätt vanligt att man går ihop och köper present, därmed blir det ju "lättare" att få ihop till större summor, så det kanske funkar för er familj/släkt/vänner också? Men däremot är det nog bra om ni inte bara önskar er dyra saker, utan saker i olika prisklasser så att folk kan välja efter tycke och situation. Dessutom är ju önskelistan bara en önskelista, det är ju inget krav på att de måste köpa sakerna för att få komma på bröllopet... Men det "ser nog bättre ut" om det finns saker i olika prisklasser som sagt.  

Går det inte att köpa knivarna separat istället för i set och samma sak med porslinet? I såna fall kan ni ju önska er separata delar istället för hela set/serier...  

• Dejli

Ett annat alternativ, om ni faktiskt inte vill ha några saker, är ju att leta reda på ett välgörande ändamål ni vill stödja och skriva det med kontaktinfo dit...

"Vi har allt vi behöver och önskar inga presenter, men om ni ändå känner att ni vill bidra med något som skulle glädja oss så får ni gärna sätta in en liten summa till Läkare utan gränser/Barncancerfonden/annat".

Då "slipper" ni få presenter, men de som vill köpa något konkret har en önskan att följa, och ni har något att säga till de som frågar. De som verkligen vill ge er "onödiga" saker ni inte behöver kommer ni nog inte slippa ändå :P

• repsara

Jag tycker det är helt ok att önska sig porslin för 10 000. Det är ju som sagt en önskeliste, inget tvång.
    Sedan kan det vara så att många går samman för att köpa present och då blir summan mindre, det vet att vi gjort på några bröllop där brudparet önskade sig dyrare presenter.
    Något att tänka på är dock att även skriva billigare önskemål så det finns något som passar alla =)

• Pyttsan

Vi kommer inte att ha någon önskelista, men våra mammor vet att vi t.ex. tänker börja samla på en viss servis. Den kostar säkert 10 000, men jag tänker ju då att någon kanske köper 2 assietter för 250kr. 

Sen önskar vi oss utemöbler för vi har precis flyttat till hus, men då tänker jag mig att kanske båda våra fmiljer går ihop, eller många av vännerna och så får vi ett presentkort till någon butik. Så brukar vi göra när det är bröllop.

Vi lade nästan 1000kr på syrrans och svågerns present när de gifte sig, och det kändes dyrt, men vi hittade på rätt grej, så det fick gå.Glad Mer än så skulle jag inte lägga, vi arbetade ju ihjäl oss för deras bröllop och våra familjer hjälper till på så många andra sätt och birar. Skulle verkligen inte förvänta mig mer än en liten minnesgåva av dem. Eller så att de alla tillsammans köper grilltillbehör eller nåt sånt. 

Jag räknar med att de som känner oss vet vad vi önskar oss, eller så hittar de på nåt annat. Mest av allt önskar jag mig ett äventyr! 

• Aniara4

Just en servis tycker jag är perfekt att önska sig i bröllopspresent eftersom gästerna kan köpa olika delar. Men det är förstås bra om någon har koll på vem som tänker köpa vad så det inte blir bara 30 tallrikar och ingen annan del...

Vi gav en önskelista till våra mammor som tog emot anmälningarna, och där fanns både dyra och billiga saker. Och det var ganska många som gick ihop, vi fick ett par större presenter som 7-10 personer gått ihop om. Kanske kan man vara extra tydlig med att de dyrare sakerna är ifall flera vill gå ihop, om man är orolig att de inte ska förstå det.

Jag var på ett bröllop där i stort sett alla gäster hade gått ihop och lagt ihop alla sina presentpengar i en stor check som kunde användas till nya möbler eller bröllopsresa. De hade alla småprylar de behövde (och hade inte plats för fler), men behövde verkligen nya vardagsrumsmöbler, så det var en bra lösning i det fallet. Lite jobbigt att komma kånkande med en inslagen soffa på bröllopsfesten ju.

• Ankis88

Som Aniara4 sade, en servis är perfekt att önska sig!
    Vi önskade oss det och det har varit väldigt praktiskt. Vissa köpte assietter, tallrikar, skålar till olika priser, så nu har vi en komplett bröllopsservis, och jag tänker på bröllopet varje gång vi använder den
    Jag har faktiskt inte räcknat hur mycket det kostade totalt, det kan ha varit 10000, alla såg bara de enskilda priserna för de olika delarna.

Vi gjorde en önskelista hos Cervera, så att när våra gäster gick dit kunde de välja mellan de delarna som fortfarande inte hade köpts. 

Svar på tråden Hur dyra presenter är OK att önska sig utan att det blir vulgärt?