• Dejli

Hur dyra presenter är OK att önska sig utan att det blir vulgärt?

Alltså, om man önskar sig en dyr och fin servis (om det är det du menar med porslin) så innebär ju inte det att någon måste köpa hela servisen... de brukar ju innehålla delar i olika prisklasser. Någon kan ju köpa några mindre delar om man har sämre ekonomi eller inte tycker man står så nära, några kanske går ihop och köper en dyr skål etc.

Jag hade gett en lista på exakt vad vi önskade oss till en förälder eller värd... t ex 12 tallrikar, en salladsskål, 12 kaffakoppar etc ur servisen XX. Så kan de som frågar om present meddela vad de har för avsikt att köpa (så ni inte får flera likadana).

• Dejli

Ett annat alternativ, om ni faktiskt inte vill ha några saker, är ju att leta reda på ett välgörande ändamål ni vill stödja och skriva det med kontaktinfo dit...

"Vi har allt vi behöver och önskar inga presenter, men om ni ändå känner att ni vill bidra med något som skulle glädja oss så får ni gärna sätta in en liten summa till Läkare utan gränser/Barncancerfonden/annat".

Då "slipper" ni få presenter, men de som vill köpa något konkret har en önskan att följa, och ni har något att säga till de som frågar. De som verkligen vill ge er "onödiga" saker ni inte behöver kommer ni nog inte slippa ändå :P

• Dejli
    Anonym (what?!) skrev 2012-05-14 13:17:31 följande:

Vi har önskat oss bidrag till ett matbord, vad kostar ett sånt? 2000? Känns pinsamt dyrt men folk tjatade så in i he-ete om att vi var tvugna att önska oss ngt.... Min enda önskan var att folk skulle komma på festen, resten struntar jag i.

Så ja, jag skulle aldrig någonsin önska mig en servis för 10.000 kr. Att skriva en önskelista på någon servisaffär känns bara så jäkla girigt. Jag vet att många gör så men jag kan bara inte låta bli att få dåliga vibbar av det. Usch!

Och jag som gäst tycker det är oerhört bekvämt när brudparet faktiskt önskar sig något konkret, och i olika prisklasser, så att man inte behöver känna att man ger för mkt/för lite pengar (om man önskar sig bidrag) eller att man köper något som bara kommer samla damm eller inte vara uppskattat öht. Det är ju förhoppningsvis bara en önskelista, inte något brudparet kräver.

Vad gäller ett matbords kostnad så kostar nog ett "normalt" bord allt mellan 100 och 10 000 kr utan att det behöver vara onormalt... Om man verkligen inte vill ha något så kan man ju be folk sätta in en slant till välgörande ändamål istället.
Svar på tråden Hur dyra presenter är OK att önska sig utan att det blir vulgärt?