• syringa

Vinrött, ljusblått, ljusrosa...

Behöver hjälp till brudbukett!

Först var vi inne på tema turkos-vinröd-vit, men det finns inga naturliga turkosa blommor och jag vill inte ha färgade blommor.

Därför har jag ändrat till ljusblå-vinröd-??.

Problemet är att det inte finns mycket. De flesta blå blommor är blåklintsblå och det är inte den färgen jag vill  ha. M2B kommer ha vinröd slips och näsduk. och vinrött och ljusblått är så vackert ihop.

Såg en variant i en tidning med hortensia, vinröd nejlika (?), ljusrosa rosor och vita små blommor. Det var väldigt fint. Vi gifter oss i juli.

Hjälp mig gärna hitta inspiration med ljusblå blommor!

• Svar på tråden Vinrött, ljusblått, ljusrosa...
  • Green

Hortensia är väl bra?!

Mycket blomma för pengarna, snygg form har den också Skrattande

• barbarastyx

Här är min inspirationsbild! Jobabr själv i en blomsteraffär och vet att det kan vara lite svårt att få tag på exakt rätt färg på hhortensian... det finns många olika nyanser!

Tror det ska finnas blåa freesia som är ljusare, och en klassisker är ljusblå luktärtor.. Väldigt fint båda delar!

• syringa

Tack för tips! Förgätmigej, ljusblå luktärtor, ljusblå hortensia är bra förslag.

barbarastyx: Är det säsong på dessa blommor i juli?

• 20th century fox

luktärt blir nog svårt, kanske i början på juli.förgätmig ej finns ej heller då. hortensia går nog bra, men annars kanske scabios (åkervädd) börjar finnas då.
    Brodea är ljusblå och jag tror man kan få tag på den i juli...

• syringa

Tack för tips, sparar namnen! :)
    Tänk att ljusblå blommor skulle vara så svårt att få tag på!

• malli716

Prärieklockan finns som ljusblå/lila. Även en häftig tistelväxt som heter Eryngium. Agapanthus finns i ljusblått samt Limonium "sanuatum". Campanula (blåcklocksläktet) finns också i många ljusblå nyanser.
    Vinrödablommor förutom nejlika; Liljor, Alstromeria, Gerbera/Germini, Borstnejlika, Chrysanthemum, Celosia (urhäftig!) och flamingoblomma.
    Lycka till!

Svar på tråden Vinrött, ljusblått, ljusrosa...