• Fannyterez

Måste man betala för marsalkarnas kläder??

Hej alla, har en fråga som kanske är dum men ställer den ändå. 
    Måste vi som gifter oss betala för marsalkarnas kostymer och övriga kläder? Vi har tre tärnor och tre marsalkar men det är ju billigare att köpa tre klänningar än tre fulla kostymer. Är ju svindyrt.... Eller hur brukar man göra?? 

• Svar på tråden Måste man betala för marsalkarnas kläder??
  • Memmsan

Jag tror det är olika från brudpar till brudpar. Mina tre tärnor ville betala sina klänningar själva, vilket de gjort. Dock kostade dessa endast ca 300 eller 400 kr, kommer ej ihåg, de var på rea. Vår bestman som är min m2bs bror sa också att han skulle betala sina kläder. De kommer att ha samma utstyrsel som vi hyr, en uppsättning kostar 2500 kr. Vår bestman betalade då på plats handpenning om 1000 kr och då kände vi att vi ville betala resten, för det är ju inget han har kvar, vilket tärnorna har... Så vi gjorde så, betalade lite på bestmannens kläder.

Jag kan tycka att man ska vara med och betala deras kläder om man har särskilda krav på kläderna som brudpar men om de själva får välja, kanske de kan betala själva om de kan använda dem vid andra tillfällen...

Vet inte om jag hjälpte dig egentligen.. =)

Kram

• Pyttsan

Om man förväntar sig att de ska köpa en helt ny kostym i en speciell färg, då tycker jag man ska betala, eller i varje fall ge ett generöst bidrag. 

Jag tror dock att en vanlig lösning är att marskalkerna har svart kostym, vilket de flesta äger, och sedan köper brudparet slips, eller slips och väst i önskad färg. Alternativt hyr man och delar på kostnaden eller står för hyran.

Kanske köpa slip, kan vara en lösning? Prata med dem och fråga vad de har för kostymer!

mvh 

• daniiel

Vi ville inte betala för marskalkernas kläder, maken valde fyra stycken vänner, så det hade blivit väldigt dyrt. Vii ville inte heller att de skulle behöva köpa nya kläder bara för bröllopet, därför pratade vi med marskalkerna om detta i väldigt god tid. Vi sa som det var (de ville ju veta hur vi ville att de skulle klä sig), att vi skulle bli glada om de hade möjlighet att ha svart kostym, men att de inte behövde köpa en om de inte redan hade en sådan, att det absolut inte var ett krav! Vi köpte dock likadana slipsar till alla marskalkerna, för vi valde färg på slipsarna, något som de förmodligen inte skulle använda igen - ljusrosa. Vi valde också att köpa skor åt alla marskalkerna, då maken hittade på att han ville att alla skulle ha matchande svarta "converse". Vi hittade fejk-converse superbilligt på Ica Maxi. Jag kan ju tillägga att alla marskalkerna hade svart kostym på bröllopet och var så otroligt stiliga :)

Jag tycker som någon skrev ovan här, att om man har specifika krav på klädseln så bör man som brudpar tala om det för marskalkerna och fråga hur de ställer sig till den saken. Det viktigaste är att man har en konversation kring saken och har man som brudpar specifika krav, så bör också betala helt eller delvis för kläderna tycker jag, men som sagt - prata med marskalkerna. De kanske vill betala själva, de kanske har möjlighet att låna kläder av någon eller köpa jättebilligt på second hand. Oftast är ju brudföljet människor man står väldigt nära och då tycker jag att man ska kunna ha en öppen och ärlig diskussion kring en sådan sak som kläder och försöka lösa det på sätt tillsammans :)

• Fannyterez
    Fannyterez skrev 2012-05-02 08:42:50 följande:
    Måste vi som gifter oss betala för marsalkarnas kostymer och övriga kläder? Vi har tre tärnor och tre marsalkar men det är ju billigare att köpa tre klänningar än tre fulla kostymer. Är ju svindyrt.... Eller hur brukar man göra?? 
    Tack alla för era tips och tankar! Ska prata med marsalkarna så får vi se vad dom har som kan användas!
  • hedvig

Tumregeln är väl ganska enkel; har ni önskemål om kläder får ni pröjsa, är det ok om de inte matchar varandra så står de för klädseln själva. Skulle aldrig kräva att någon i brudföljet betalade själv OM jag hade önskemål om deras klädsel. Nu kommer min tärna och sambons marskalk få ha på sig det de själva vill (som följer klädkoden) och då får de också betala själva.

• Fannyterez
    hedvig skrev 2012-05-02 16:06:13 följande:
    Tumregeln är väl ganska enkel; har ni önskemål om kläder får ni pröjsa, är det ok om de inte matchar varandra så står de för klädseln själva. Skulle aldrig kräva att någon i brudföljet betalade själv OM jag hade önskemål om deras klädsel. Nu kommer min tärna och sambons marskalk få ha på sig det de själva vill (som följer klädkoden) och då får de också betala själva.
    Men gör det nåt om kostymerna inte "matchar", jag menar det finns ju olika stilar och modeller osv, om marsalkanrna har sina egna alltså?
  • hedvig
    Fannyterez skrev 2012-05-02 16:12:30 följande:
    Men gör det nåt om kostymerna inte "matchar", jag menar det finns ju olika stilar och modeller osv, om marsalkanrna har sina egna alltså?
    Hur menar du?
  • sollan

Vi betalade klänning & sjal till mina 3 tärnor och tänkte betala kostym & slips till mannens marskalk men han hade redan en svart kostym så vi slapp den utgiften =)

Fru Olsson sedan 120414 <3
  • Pernillaaa

Jag hade själv betalat, men då hade jag själv valt vilken sort dom ska ha med :). Om han inte haft en typ utav kostym som jag velat ha då.

Finns bra kostymer till bra priser om man t.ex går in på Ullared :-P

Fannyterez skrev 2012-05-02 08:42:50 följande:
  • annapanna88
    Det beror väl på hur petig man själv är antar jag. Men om man kräver att alla ska ha exakt likadana kostymer, alltså att de måste köpa nytt, då tycker jag nog att man får stå för den kostnaden.
    Men jag vet inte om man ser så mycket skillnad så länge alla har samma färg?
  • daniiel
    Håller med annapanna, det beror ju på hur höga krav man har och hur gärna man vill att det ska matcha. Vi tyckte att det kunde vara kul om det matchade och "hade tur" att alla fyra marskalkerna dök upp i svarta kostymer, det visste jag/vi inte förrän vi mötte upp dom i kyrkan på bröllopsdagen. Alla hade ju olika modeller och märken på kostymerna, men det var väl ingen som tänkte på det.
Svar på tråden Måste man betala för marsalkarnas kläder??