Vi ville inte betala för marskalkernas kläder, maken valde fyra stycken vänner, så det hade blivit väldigt dyrt. Vii ville inte heller att de skulle behöva köpa nya kläder bara för bröllopet, därför pratade vi med marskalkerna om detta i väldigt god tid. Vi sa som det var (de ville ju veta hur vi ville att de skulle klä sig), att vi skulle bli glada om de hade möjlighet att ha svart kostym, men att de inte behövde köpa en om de inte redan hade en sådan, att det absolut inte var ett krav! Vi köpte dock likadana slipsar till alla marskalkerna, för vi valde färg på slipsarna, något som de förmodligen inte skulle använda igen - ljusrosa. Vi valde också att köpa skor åt alla marskalkerna, då maken hittade på att han ville att alla skulle ha matchande svarta "converse". Vi hittade fejk-converse superbilligt på Ica Maxi. Jag kan ju tillägga att alla marskalkerna hade svart kostym på bröllopet och var så otroligt stiliga :)
Jag tycker som någon skrev ovan här, att om man har specifika krav på klädseln så bör man som brudpar tala om det för marskalkerna och fråga hur de ställer sig till den saken. Det viktigaste är att man har en konversation kring saken och har man som brudpar specifika krav, så bör också betala helt eller delvis för kläderna tycker jag, men som sagt - prata med marskalkerna. De kanske vill betala själva, de kanske har möjlighet att låna kläder av någon eller köpa jättebilligt på second hand. Oftast är ju brudföljet människor man står väldigt nära och då tycker jag att man ska kunna ha en öppen och ärlig diskussion kring en sådan sak som kläder och försöka lösa det på sätt tillsammans :)