• Juni 2012

Hur får jag lockarna att hålla?

Jag tänkte locka håret med locktång och i övrigt bara låta det vara utsläppt. Innan lockningen sprayar jag med en värmeskyddande spray och efteråt lite lätt med hårspray.
    Dock är mitt hår ca 85-90 cm långt och lockarna rätar ut sig ganska snart pga tyngden av sig själva....

• Svar på tråden Hur får jag lockarna att hålla?
  • wiii

Jag har visserligen inte så långt hår, men väldigt glatt, så jag har också jättesvårt att få det att hålla. För mig är enda lösningen att formligen dränka håret i hårspray..

• JesFre

Jag har också väldigt glatt hår och hårspray funkar inte alls på mig. Men saltvatten spray har hjälpt. Bara fukta håret med det innan man börjar locka( du ska såklart inte ha dyngsurt hår när du börjar locka)
     Det gör att håret blir lite mindre glansigt och har lite större förmåga att hålla kvar lockarna. Och sen efter som att du har så långt hår skulle jag sattsa på värmespolar och inte locktång. Lite större chans att de hållet.

• sabz

Tvätta inte håret på ett par dagar innan så håller det bättre. Hårspray och produkter tynger ner håret så spraya lätt och låt torka innan du sprayar igen. Det finns läggningsvätska att köpa på Kicks (och säkert andra likadana butiker) men jag vet inte om det håller bättre av det..

• LiveForever

Min frisör rekommenderade att tvätta håret dagen innan och då ta mousse i halvfuktigt hår. Då ska lockarna tydligen hålla bättre. Mitt håller heller aldrig annars... Ska testa lite innan det är dags o se om det funkar... Massa hårspray också! :)

♥ 2012-08-04 gifter vi oss ♥
  • Fannyterez
    Juni 2012 skrev 2012-05-03 07:55:39 följande:
    Jag tänkte locka håret med locktång och i övrigt bara låta det vara utsläppt. Innan lockningen sprayar jag med en värmeskyddande spray och efteråt lite lätt med hårspray.
    Dock är mitt hår ca 85-90 cm långt och lockarna rätar ut sig ganska snart pga tyngden av sig själva....
    Ett tips är att locka håret med plattång (en speciell teknik), det brukar hålla lite bättre än locktång. Beror såklart också på vilken locktång du har, olika kvalité ger olika resultat osv. Lycka till!
  • Vilse

Jag har ett totalt värdelös hår när det gäller lockar och frisyrer, hänger också ut sig väääldigt fort.

För tillfället har jag väldigt kort hår (5 cm ovan axeln), men har äntligen hittat ett sätt som fungerar nu. Förhoppningsvis håller det i sig även när håret blir längre.
    Värt att testa för dig i varje fall?

Det jag gör:
    Duchar
    låter håret halvtorka - sen i en massa skum.
    Låter håret torka/fönar
    Lockar håret.
    Tar i en speciell vax (mjuk) och puffar till allt.
    Sprayar till tusan.

Testa och se :)

• kmalmqvist

Har haft samma problem, lockar med locktången men innan jag ens lämnat huset hänger de nästan raka trots mängder av hårspray.

Dock har jag fått tips av frisörer som gör vintagefrisyrer att locka en lock i taget och greppa tag i locken och nåla fast den med hårnål. Ta sedan nästa slinga och gör likadant. När lockarna sedan svalnat kan du spraya lite lätt och sedan släppa ut. Håller mycket bättre.
    Allra bäst är dessutom att använda dig av läggningsvätska innan du lockar så håller de ännu bättre!

• Juni 2012
    kmalmqvist skrev 2012-05-03 19:37:50 följande:
    Har haft samma problem, lockar med locktången men innan jag ens lämnat huset hänger de nästan raka trots mängder av hårspray.

Dock har jag fått tips av frisörer som gör vintagefrisyrer att locka en lock i taget och greppa tag i locken och nåla fast den med hårnål. Ta sedan nästa slinga och gör likadant. När lockarna sedan svalnat kan du spraya lite lätt och sedan släppa ut. Håller mycket bättre.
    Allra bäst är dessutom att använda dig av läggningsvätska innan du lockar så håller de ännu bättre!
    Ah, läggningsvätska ska jag testa. Hoppas att jag inte är allergisk mot det också
  • Juni 2012

Frågade en frisör som tipsade om en spray som var en blandning mellan hårspray och saltvattenspray. Dock kostade den 170 spänn... Obestämd

Någon som vet något likande som kan finnas på tex. Ica Maxi som brukar vara liiiite billigare?

Svar på tråden Hur får jag lockarna att hålla?