Inlägg från: Juni 2012 |Visa alla inlägg
  • Juni 2012

Hur får jag lockarna att hålla?

Jag tänkte locka håret med locktång och i övrigt bara låta det vara utsläppt. Innan lockningen sprayar jag med en värmeskyddande spray och efteråt lite lätt med hårspray.
    Dock är mitt hår ca 85-90 cm långt och lockarna rätar ut sig ganska snart pga tyngden av sig själva....
    Hur får jag lockarna att hålla?

• Svar på tråden Hur får jag lockarna att hålla?
  • Juni 2012
    kmalmqvist skrev 2012-05-03 19:37:50 följande:
    Har haft samma problem, lockar med locktången men innan jag ens lämnat huset hänger de nästan raka trots mängder av hårspray.

Dock har jag fått tips av frisörer som gör vintagefrisyrer att locka en lock i taget och greppa tag i locken och nåla fast den med hårnål. Ta sedan nästa slinga och gör likadant. När lockarna sedan svalnat kan du spraya lite lätt och sedan släppa ut. Håller mycket bättre.
    Allra bäst är dessutom att använda dig av läggningsvätska innan du lockar så håller de ännu bättre!
    Ah, läggningsvätska ska jag testa. Hoppas att jag inte är allergisk mot det också
  • Juni 2012

Frågade en frisör som tipsade om en spray som var en blandning mellan hårspray och saltvattenspray. Dock kostade den 170 spänn... Obestämd

Någon som vet något likande som kan finnas på tex. Ica Maxi som brukar vara liiiite billigare?

• Juni 2012

nagu och asac1, ni skriver båda två "spraya", men inte med vad....? Saltvattenspray? Hårspray? Nåt annat?

• Juni 2012
    Sara 120707 skrev 2012-05-07 13:44:19 följande:

Jag har hår som är lätt att forma men som i gengäld lätt formar tillbaka sig igen. Det blir fina lockar direkt men 10 min senare har de rätat ut sig igen.

Det jag brukar göra är att använda "loreal studio texturing fibre paste". Jag tar en slinga i taget (torrt hår) och masserar in lite, liiite produkt i det. Sedan lockar jag slingan och sprayar den lätt, Sedan ser jag till att den får hänga och svalna ordentligt utan att bunkas ihop med resten av håret. Detta funkar jättebra på mitt hår och lockarna håller hela dagen.

Lycka till!

Har du den värmeskyddande sprayen före eller efter den produkten? Vad kostar en förpackning? Köps hos frisör/typ Kicks/mataffären?
  • Juni 2012
    Sara 120707 skrev 2012-05-07 14:58:17 följande:

Fördelen med den produkten är att håret inte blir stelt utan format men flexibelt.

Tror det kan vara värt att testa

Helt klart,, tack!
  • Juni 2012

Läggningsvätska och läggvätska är samma sak. Det är en produkt som många äldre damer använder till sina lockar. Användes ihop  med papiljotter förr

Svar på tråden Hur får jag lockarna att hålla?