• Juni 2012

Hur får jag lockarna att hålla?

Jag tänkte locka håret med locktång och i övrigt bara låta det vara utsläppt. Innan lockningen sprayar jag med en värmeskyddande spray och efteråt lite lätt med hårspray.
    Dock är mitt hår ca 85-90 cm långt och lockarna rätar ut sig ganska snart pga tyngden av sig själva....
    Hur får jag lockarna att hålla?

• Svar på tråden Hur får jag lockarna att hålla?
  • nagu

Har också väldigt långt hår och då jag ska göra lockar med tång brukar jag först ha i värmeskyddade medel, sedan mousse. Därefter blåser jag håret helt torrt. 
    Sprayar efterhand som jag gör locken. När allt är klart brukar jag ta en "bunt" lockar i handen och lyfta upp dem och spraya lite till.
    Låta håret svalna och sprayen torka.
    Sedan reder jag ut lockarna försiktigt med fingrarna och sedan sprayar jag ännu mer. Så mycket spray är det som krävs och tänk på att inte borsta ut eller reda ut lockarna medans de är varma.

Tips kan ju också vara att ha en mindre sprayburk med sig eller på ett väl placerat ställe där ni ska ha festen, så du kan bättra på efterhand.

• asac1

Jag har också haft samma problem! Men så "youtubade" jag och fick fram att när man gör locken så ska man inte släppa den utan ta över slingan som sitter på locktången och över till fingret-  och hålla kvar den där, kanske spraya lite, tills den svalnar.
    Jag testade det en gång när jag skulle på fest och lockarna höll kvar hela kvällen! 

• Juni 2012

nagu och asac1, ni skriver båda två "spraya", men inte med vad....? Saltvattenspray? Hårspray? Nåt annat?

• Sara 120707

Jag har hår som är lätt att forma men som i gengäld lätt formar tillbaka sig igen. Det blir fina lockar direkt men 10 min senare har de rätat ut sig igen.

Det jag brukar göra är att använda "loreal studio texturing fibre paste". Jag tar en slinga i taget (torrt hår) och masserar in lite, liiite produkt i det. Sedan lockar jag slingan och sprayar den lätt, Sedan ser jag till att den får hänga och svalna ordentligt utan att bunkas ihop med resten av håret. Detta funkar jättebra på mitt hår och lockarna håller hela dagen.

Lycka till!

• Juni 2012
    Sara 120707 skrev 2012-05-07 13:44:19 följande:

Jag har hår som är lätt att forma men som i gengäld lätt formar tillbaka sig igen. Det blir fina lockar direkt men 10 min senare har de rätat ut sig igen.

Det jag brukar göra är att använda "loreal studio texturing fibre paste". Jag tar en slinga i taget (torrt hår) och masserar in lite, liiite produkt i det. Sedan lockar jag slingan och sprayar den lätt, Sedan ser jag till att den får hänga och svalna ordentligt utan att bunkas ihop med resten av håret. Detta funkar jättebra på mitt hår och lockarna håller hela dagen.

Lycka till!

Har du den värmeskyddande sprayen före eller efter den produkten? Vad kostar en förpackning? Köps hos frisör/typ Kicks/mataffären?
  • Sara 120707

Fördelen med den produkten är att håret inte blir stelt utan format men flexibelt.

Tror det kan vara värt att testa

• Juni 2012
    Sara 120707 skrev 2012-05-07 14:58:17 följande:

Fördelen med den produkten är att håret inte blir stelt utan format men flexibelt.

Tror det kan vara värt att testa

Helt klart,, tack!
  • nagu
    Juni 2012 skrev 2012-05-07 13:01:28 följande:
    nagu och asac1, ni skriver båda två "spraya", men inte med vad....? Saltvattenspray? Hårspray? Nåt annat?
    Hårspray  
  • KUMH

Hej hej!

Jag jobbar som hårstylist (och makeup artist och fotograf), och när jag gör håruppsättningar
    med lockar, på så pass långt hår (som dessutom inte sällan är glatt och glansigt :P) så brukar
    jag göra en mix av läggningsvätska och mousse som jag häller i en sprayflaska (sån man kan köpa på ica).
    Då håller det garanterat. :) Men man får inte riktigt ett naturligt flow i det om man har i för mycket.

:)

'

• asac1
    Juni 2012 skrev 2012-05-07 13:01:28 följande:
    Hej! Förlåt om jag va otydlig. Jag har bara använt vanliga hårsprayer som har olika "hårdhet" eller vad jag ska kalla det.  Saltvattenspray har jag aldrig provat!

Men jag har faktiskt en fråga; vad är läggningsvätska? Aldrig hört det innan... 
  • Juni 2012

Läggningsvätska och läggvätska är samma sak. Det är en produkt som många äldre damer använder till sina lockar. Användes ihop  med papiljotter förr

• FelizLane

Jag var hos frissan.. Locka håret, tupera locken lite efteråt, spraya med ett mjuk spray :)

Svar på tråden Hur får jag lockarna att hålla?