• izredam

Skövde vs Västerås

Vi ska gifta oss 2013 (är planen för tillfället, men vi är studenter så det kan mycket väl ändras igen). Vi funderar dock på vart vi ska gifta oss.

Släkt och de flesta vänner vi faktiskt vill bjuda bor i Skövde trakten (jag är från Skövde, han från Mariestad..) - men vi bor ju i Västerås. Så frågan är, ska vi gifta oss här, där möjligheterna är fler (större stad = fler möjligheter) men gästerna måste åka en bit (det är 24 mil till Skövde och 20 till Mariestad) och därmed betala boende (istället för presenter eller liknande tänkte vi, men det går ju att åka hem på kvällen - vi har själva gjort det flera gånger) - eller ska vi gifta oss i Skövde, där möjligheterna är färre, men det blir lättare för gästerna att ta sig dit? Vad hade ni prioriterat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skövde vs Västerås
  • SkövdeSophie

Nu är jag ju lite partisk då jag bor i Skövde Men jag valde det främst för att de känns mycket rimligare att ni åker dit familj och vänner finns, än att alla andra skall åka. Det finns många möjligheter i Skövde-trakten, både gällande vigselplats och festen.

• izredam

Jo, det är ju inte som att det är ont om möjligheter - men det är sånna där grejer som att kunna åka och titta på festlokal, åka och prova mat etc. som blir så oerhört mycket lättare om vi har det här...

GAH! att allt ska vara så svårt!

• SkövdeSophie

Men ni är väl i Skövde ibland och hälsar på familj och vänner? Då kan ni ju passa på att titta på lokal och dyl då. Hur stort bröllop skall ni ha? Kyrkligt el borgerligt? Vilken årstid?

• izredam

Det är klart att vi kommer ner ibland, men det blir ju bara över helgen oftast och fflera av de ställen vi har pratat om har inte möjlighet att ta möten om catering eller visa lokaler på helger för att de helt enkelt inte har tillräckligt/rätt personal där på helgerna för att göra sånt.

Runt 50 gäster, kyrka och årstid har vi inte bestämt riktigt, sommar eller höst...

• sandraochdaniel

Jag röstade på Västerås... Men är partisk då jag är Västeråsare  Skrattande

Jag har vart på flera bröllop där vigslarna vart på annan ort, Evertsberg, Gotland mfl.
    Betyder brudparet mycket för en, så kommer man! Vi har alltid betalat boendet själv. Ibland har brudparet gjort dealer med hotell/vandrar hem och dyl, och speccat sån information i inbjudan, det har vart mycket uppskattat för mig som gäst!

Vi har all familj,släkt och vänner här i stan och kommer ha bröllopet här. Men hade jag haft som du att jag hade haft flera platser att välja på hade jag valt den som känns bäst för mig själv.  Sen om mina gäster behöver resa eller inte hade jag inte tagit allt för stor hänsyn till. Eller det där lät fel... men jag hade satt min egna känsla och vilja före gästernas behov om man säger så... Hoppas du förstår hur jag menar!

• izredam
    sandraochdaniel skrev 2012-05-11 15:25:40 följande:
    Jag röstade på Västerås... Men är partisk då jag är Västeråsare  Skrattande

Jag har vart på flera bröllop där vigslarna vart på annan ort, Evertsberg, Gotland mfl.
    Betyder brudparet mycket för en, så kommer man! Vi har alltid betalat boendet själv. Ibland har brudparet gjort dealer med hotell/vandrar hem och dyl, och speccat sån information i inbjudan, det har vart mycket uppskattat för mig som gäst!

Vi har all familj,släkt och vänner här i stan och kommer ha bröllopet här. Men hade jag haft som du att jag hade haft flera platser att välja på hade jag valt den som känns bäst för mig själv.  Sen om mina gäster behöver resa eller inte hade jag inte tagit allt för stor hänsyn till. Eller det där lät fel... men jag hade satt min egna känsla och vilja före gästernas behov om man säger så... Hoppas du förstår hur jag menar!
    Jo, jag förstår vad du menar - lite så tänker vi också och om gästerna inte kan tänka sig att lägga pengar på bensin hit så kanske det inte är värt att de kommer alls? Släkten kommer ju garanterat och eftersom vi bara bjuder våra allra närmsta vänner så har jag svårt att tro att de inte kommer.. De kommer upp med jämna mellanrum ändå liksom, utan att det händer något speciellt :P

Njae, vi får nog suga på det ett tag till...
  • snowstars

Blunda och föreställ dig bröllopet och se vilken plats ni befinner er på då ;)

Svårt, vi är lite i samma sits eftersom vi bor 30 mil hemifrån, och dessutom har 10 mil mellan våra respektive hemorter så hur vi än gör kommer ju någon att få åka någonstans. För oss (mig) känns det lite som att jag vill gifta mig på hemmaplan, alltså där jag växte upp, och på ett vis känns det lättare eftersom vi har mer kontakter där. Dock är ju utbudet minimalt, det finns väl bara typ folkets hus och Icas catering..

• izredam

Precis, vi har ju bara fem mil mellan (4,5 egentligen..) så det är ju inget att bråka om egentligen. MEN det vore ju smidigt med tanke på att alla gästerna redan finns där och att det var där man växte upp. Samtidigt så har ingen av oss egentligen drömt om att gifta sig på en speciell plats eller så, det vet jag att många av mina vänner har gjort annars - då hade ju valet blivit lättare.

Åh, alla dessa val. Det har gått så långt att jag när Big Brother efterlyste ett par som ville gifta sig i huset att jag frågade om vi inte skulle göra det istället, jag hatar att ta beslut. Kan inte allt bara vara självklart, som det var med utbildning etc?

• Dejli

Om ni känner er hemma i Västerås och kan tänka er att gifta er där om ni tänker bort allt det praltiska, välj det tycker jag... det är sjukt mycket enklare att styra upp grejer om man är på plats. Det finns gott om budgetboenden att välja... ni kan ju välja att lägga vigsel och fest relativt tidigt på dagen så de som vill kan åka hem under kvällen om så önskas.

• emzerus83

Jag röstade på västerås då jag tänkte att det kanske är lättare att planera bröllopet i den stad ni båda bor i just nu... jag vet inte hur långt det är mellan skövde o mariestad men gästerna från din killes sida lär ju ändå åka om ni har bröllopet i skövde... eller har jag fel?

Jag tror inte att era vänner eller släkt väljer att inet komma på bröllopet för att ni är i västerås istället för i skövde, så skulle iaf inet jag tänka!

Ni får fundera lite till o väga för o nackdelar :) Förstår att det är ett svårt val men det kommer bli bra oavsett ska ni se :)
    Lycka till!!

• izredam

Det är typ 4,5 mil mellan skövde och mariestad. Svärfar jobbar i Skövde och sambos syster har pojkvän där, så däremellan åks det dagligen i alla fall. Ska mariestadsborna åka till stan så åker de till skövde liksom :P

Och jag tror ju inte heller att närmsta släkten kommer att välja att inte komma bara för att det är här uppe liksom, men det kanske blir ett par sura miner om att det är långt att åka när vi faktiskt hade kunnat ha det där nere... Men det är klart att det löser sig.

• sofiasmamma

Ni kan ju se det som ett tillfälle för alla att se er nya stad (för alla kanske inte har varit i Västerås?).

Det finns ju flera vandrarhem och hotell kan man få ganska billigt i centrum (Elite, Arkad) eller lite utanför (Ibis). Det finns även ett superbilligt hotel vid OK (ovanpå Europcar), tror det heter Abis.

• izredam

Jo, så kan man se det! Och alla andra har rätt bra ekonomi, det är ingen som är arbetslös, ett par är studenter men de bor fortfarande hemma hos sina föräldrar och tar ändå lån - så det kan omöjligt finnas någon som har en sämre ekonomi än oss (och ja, jag vet att man aldrig vet hur folks ekonomi är - men vi är studenter båda två och har en hyra på 5200 i månaden, så att någon ska ha sämre ekonomi än oss har jag svårt att tro ^^).

Aja, vi får väl suga på den ett tag till xD

Svar på tråden Skövde vs Västerås