• Maloka

Förslag på förätter?

Jag och min blivande har lite idetorka på vad man kan ha för förrätt. En av våra närmaste vänner är enormt allergisk mot fisk och skaldjur, det räcker med att man använder samma bestick vid uppläggning så blir han jättesjuk, och det är det sista vi vill! Därför vänder jag mig nu till er för förslag. Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 17:10
    Förrätter ska det vara, inget annat!!!

• Svar på tråden Förslag på förätter?
  • Chicita

Ska ni laga maten själva eller beställer ni från en cateringfirma?
    För om ni beställer så lägger ni ju bara fram problemet och så får dom ge er förslag Glad 

Annars kan jag rekommendera små minismörgåstårtor. Lätta att göra och man kan variera fyllningen i evighet.
    Dom blir bara bättre av att stå någon dag också så ni gör dom ju med fördel dagen innan Glad 

Ta ut små cirklar eller annan form ur brödskivor (formfranska exempelvis.
    Räkna 3 brödbitar / "tårta" (man får ut 2-4 bitar ur varje brödskiva beroende på form, storlek på formen och storlek på formfranskan).
    Smöra dom lätt på ena sidan.
    Bre exempelvis leverpastej vispat med grädde på ena skivan
    Och mimosasallad eller en skinkröra på andra skivan (eller en skinkbit som ni tagit ut med samma mått och sen mimosasallad ovanpå det. Ett tips är att försöka hacka/ dela fruktbitarna i mimosasalladen lite eftersom tårtbitarna är så små).
    Lägg sista brödbiten överst i stapeln.

Bred ett lager med 1/3 majonäs, 1/3 creme fraishe och 1/3 vispgrädde (vispat) utanpå tårtbiten.
    Rulla dom sen i krossade ostbågar och dekorera med gurkskivor och skinkrosor ovanpå.

Skinkrosor är lätta att göra.
    Ta två mindre runda skinkbitar och lägg så dom överlappar varandra lite. rulla ihop (man börjar rulla ena biten, sen över skarven och så andra biten.
    Dela på mitten, nu har du två rosor.

Jag gör dom med skinka och ishavsröra normalt sett. Men om han är allergisk mot fisk och skaldjur så ska du undvika ishavsröran 

• Maloka

Det lät jättegott Chicita! Vi vet inte än om vi ska göea själva eller anlita någon. Försöker att få min blivande att ta tag i det men han säger hela tiden att "det är gott om tid".... Inte vet jag men Midommarafton känns ganska nära...

Ska absolut ha ditt förslag i bakhuvudet! Tack!

• Nikkita

Lufttorkad skinka med melon

Getostsallad med fikonmarmelad eller syltad rödlök 

Avocadohalva med cremefraicheröra

Tunna skivor ren med rårörda lingon & sallad

• Chicita
    Maloka skrev 2012-05-12 21:43:12 följande:

Det lät jättegott Chicita! Vi vet inte än om vi ska göea själva eller anlita någon. Försöker att få min blivande att ta tag i det men han säger hela tiden att "det är gott om tid".... Inte vet jag men Midommarafton känns ganska nära...

Ska absolut ha ditt förslag i bakhuvudet! Tack!

Killarna brukar inte förstå att det kan vara svårt att få tag i någon om man väntar för länge Flört
    Och midsommarafton är ju en sån dag då det antingen kan vara dyrare att anlita någon eller så finns ingen ledig om man frågar för sent. 
    Så ni bör nog bestämma er snart om ni ha catering...

Det bästa med dom är att dom ser lyxiga och avancerade ut, och man kan ju variera i all oändlighet med fyllning.
    Men det brukar vara en sån där sak som folk inte tror på att man har gjort själv, för den där ostbågskanten gör det så speciellt (ha inga ostbågar på ovansidan utan bara kanten runt så ser det mer avancerat ut. Lättaste sättet är att inte bre på röran uppepå innan man rullat dom och sen spritsa lite tunnt och försiktigt ovanpå så dekorationerna har något att fästa i) 
  • Maloka
    Nikkita skrev 2012-05-12 21:47:51 följande:
    Lufttorkad skinka med melon

Getostsallad med fikonmarmelad eller syltad rödlök

Avocadohalva med cremefraicheröra

Tunna skivor ren med rårörda lingon & sallad
    Skinkan och melonen skriver jag oxå upp som förslag. Renkött hoppar vi över till förrätt då vi ska ha helstekt ren och helstekt gris till varmrätt... Tack!
  • Just Me

Tunnbrödsrullar som man skivar "på snedden". Då kan du ställa dem på tallriken med den snea sidan uppåt, blir riktigt snyggt. Går ju och fylla med vad som helst  

Tex: 

Hamburgerkött, pepparrotskräm, sallad

Gör en röra på: Vreme fraiche, kassler/skinka, äpple, purjolök (strimla allt smått), salt&peppar

Röra med bacon & kyckling 

Finhackade soltorkade tomater, skinka, philadelphia, röd lök

Philadelphiaost, prosciutto och ruccola

Du & Jag 23/3-2013
  • Maloka
    Just Me skrev 2012-05-12 22:09:26 följande:

Tack för tipset men det tänkte vi ha som tilltugg till brudskålen/fördrinken.

• Just Me
    Maloka skrev 2012-05-12 22:16:16 följande:

Tack för tipset men det tänkte vi ha som tilltugg till brudskålen/fördrinken.

Som vi då  
    Du & Jag 23/3-2013
Svar på tråden Förslag på förätter?