• mirre01

fest med plastglas & tallrikar?

jag har klurat massor nu, lokalen vi skall hyra har inte tillgång till porslin, och att köpa in detta för att bara använda detta en enda gång känns ju jätte trist och slöseri på 3000 kronor,

vad anser ni om att ha plast samt papp tallrikar ? vi tänkte ha potatisgratäng med ytterfilespett rödvinsås och sallad kan man servera detta på plast ? tror ni folk skulle bry sig igentligen ?

men ska man servera på tallrik eller ska man låta folk ta maten ensam då de inte är elegant med plast ?

• Svar på tråden fest med plastglas & tallrikar?
  • Sara 120707
    mirre01 skrev 2012-05-13 00:13:17 följande:

Vet hur du känner vi hade ett liknande dilemma och kompromissade lite, riktiga glas (dricksglas köpta på ikea och champagneglas lånade) men papperstallrikar. Vi valde dock att ta de liite snyggare varianterna av tallrikar, fyrkantiga, vita av hårdare papp. Sedan köpte vi silvriga och stabila engångsbestick.

För oss var det en kombination av kostnaden, det onödiga i att sedan ha 70 uppsättningar servis och det praktiska med disk och så som avgjorde det hela

• mirre01

tror det får bli papp o plast för oss med, dvs för det är lättstädat för mej som är allvarlig reumatiket :( och kostnaderna. man dukar ju endå inte upp me dem och tror man gör en gen manöver me den fina dukningen :)

Sara 120707 skrev 2012-05-13 00:37:16 följande:

Vet hur du känner vi hade ett liknande dilemma och kompromissade lite, riktiga glas (dricksglas köpta på ikea och champagneglas lånade) men papperstallrikar. Vi valde dock att ta de liite snyggare varianterna av tallrikar, fyrkantiga, vita av hårdare papp. Sedan köpte vi silvriga och stabila engångsbestick.

För oss var det en kombination av kostnaden, det onödiga i att sedan ha 70 uppsättningar servis och det praktiska med disk och så som avgjorde det hela

• Mette81

Vilken härlig länk... den är ju precis vad man önskar iblend!!!

Chicita skrev 2012-05-13 00:17:30 följande:
    Dom är inte jättebilliga. Men billigare än att köpa riktigt porslin och vissa saker är diskbara dessutom
    www.theeasyway.se/engangsserviser/tallrikar/

Och JA, för bövelen kör på plast/papper, pynta lite extra kanske?! Det kan vell inte ska hänga på porslinet hur vida festen blir trevlig?!!?

Självfallet kan man ju kosta på liiiite extra och få de med lite kvalite iaf (kan vara lättare att äta då). =)

Hoppas ni har en supertrevlig fest och önskar er all lycka i livet <3

• knyttan

Vi har samma problem. Men för min del känner jag att jag inte vill ha plastglas o papptallrikar på min bröllopsmiddag. Vi har ändå lagt ner en hyffsad ansträgning på att få en trevlig lokal, fin dukning mm. Jag vill ha riktiga glas att skåla i och äta med riktiga bestik. Jag tycker inte att maten och vinet blir lika gott annars, det känns slabbigt på någotvis, kräftskiva. Jag skulle bry mig som gäst om jag fick maten på papperstallrik, det skulle kännas som att man inte riktigt brydde sig om vad man serverade. Sen om man blir serverad eller få ta själv, det kvittar ju egentligen... fast servering vid bordet, och papptallrikar, det känns som en ofrivilligt komisk kombination faktiskt, då är det kanske bättre om man har någon form av gående bord isf..

Vi har köpt in en del själva, som kaffemuggar och champagneglas. Servisen till middagen kommer vi ta från cateringfirman för 15 kr per person (bestick, tallrik, glas). Tårtan kommer vi faktiskt äta på engångstallrikar, men av trä, köpta på Lagerhaus. Man får pussla lite så hittar man alternativ. Om man måste ha engångs så kan länken ovanför kanske vara ett tips?

• mirre01

åh tusen tack, :) nej tror faktiskt maten kommer smaka gott och gästerna kommer få en super rolig kväll och vi det är viktigast

Mette81 skrev 2012-05-13 00:54:26 följande:
    Vilken härlig länk... den är ju precis vad man önskar iblend!!!

Och JA, för bövelen kör på plast/papper, pynta lite extra kanske?! Det kan vell inte ska hänga på porslinet hur vida festen blir trevlig?!!?

Självfallet kan man ju kosta på liiiite extra och få de med lite kvalite iaf (kan vara lättare att äta då). =)

Hoppas ni har en supertrevlig fest och önskar er all lycka i livet <3

• mirre01

det blir samma kostnader att köpa från ikea som att köpa dessa papp tallrikar i länken, men dem va fina, men de får bli pap o gästerna får ta själva vid ett stående bord

• Green

Det går väl alldeles utmärkt att använda engångsartiklar men se till att köpa stadiga tallrikar!
    Det finns inget värre än att balansera en sladdrig papptallrik full med mat.
    Att äta på den har jag inga problem med.

• MsChevy

Vår lokal har inte heller porslin. Vinglas har vi i mängder, ska bara komplettera. Tallrikar räknar vi IKEAS billigast tallrik för 5:-/st, ca 100 sittande gäster, dvs 500:-. Lite fler glas ca 200:-
    Men bestick o kaffekoppar, där sticker kostnaden iväg. Hittade bestick på rusta för 5:-/st, men gaffel/kniv/dessertsked, skulle ju blir 1500:- bara där o sen kaffekoppar med fat....Det är ju nästan 5000:- bara på porslin o bestick! 

Man kanske kan hyra av nån skola i närheten? Jag skulle lätt kunna ha engångstallrikar o plastbestick (av bra kvalitete) men min sambo vill inte det. Jag har en bekant som har en loppis med drösvis med fina bestick som dock är udda, får se om ja lyckas övertala sambon till det iaf....

• goyan

Självklart kan ni ha det! Jag som gäst hade inte brytt mig alls då det är er dag och ni får välja det som passar er bäst :)

Svar på tråden fest med plastglas & tallrikar?