• eosinmimmi

Bröllopsdags schema!

Vilken ordning??!

Framförallt är jag funderasam på vilken ordning man tar efter middagen, vals först sen tårta eller tvärt om?!

Hur har ni annars schemalagt dagen?

Hur lång tid tar de olika momenten?
    Hur lång brukar vigseln, traditionellt i kyrka ta?

Hjälp! ;)

• Svar på tråden Bröllopsdags schema!
  • Nikkita

Vi kommer att ha fotografering, vigseln, middag & fest på samma ställe & vi lägger upp dagen såhär:

Fotografering innan vigseln 14.00-15.30 (för att vi inte vill att gästerna ska vänta efteråt & sminket ska vara fint)
    Vigsel 16.00-16.20
    Mingel fram till kl: 17.00
    Middag 17-20
    Paus (bukettkastning, brudparet leker, mingel osv)
    Vals 21.00
    Tårta (direkt efter) & mingel
    Sen drar festen igång så smått med lite gamla godingar 22.00 & går sakta över i fullt håll-i-gång på dansgolvet Skrattande

Tiderna är givetvis flexibla & vi tar det som det kommer, fast i denna ordningen!!!

Vi funderade på att ta tårtan innan valsen, men känner att detta blir en bättre övergång till festen.  

• daniiel

Ungefär såhär var vår dag.

13.00 - Vigsel i kyrkan
    14.00 - Fotografering
    17.00 - Gästerna anläder till festlokalen
    17.40 - Vi anländer till festlokalen, brudskål
    18.00 - Middagen serveras
    22.30 - Tårtan serveras
    23.00 - Brudvalsen.

Vi hade ganska tidig vigsel och en vigsel tar nog ca 30-40min vanligtvis. Vi hade vår fotografering efter vigseln, dels för att vi hade så tidig vigsel och dels för att vi ville det. Vi hade inte tillgång till vår festlokal förrän kl.16.00, men det gjorde inget för alla gäster utom 2 bor i samma stad som bröllopet. De flesta åkte hem, bytte om inför festen, hade lite förfest och de äldre (mor- och farföräldrar) passade på att vila en stund. Gäster kom till festlokalen kring kl.17 och minglade då (de som ville gick en tipsrunda) fram tills vi anlände. Då var det brudskålen och alla satte sig till bords. 18.00 serverades förrätten och efter varmrätten var det en liten bensträckare och lek till efterrätten. När vi ätit den så var det bensträckare, lekar och efter det serverades tårtan. När vi ätit den var det dags för brudvalsen och sedan var det dans och mingel resten av kvällen/natten.

• Ellis

Vårt tidsschema är inte klart men här är de stoplar som vi satt upp preliminärt än så länge. Jag funderar på om vi inte ska fotograferas innan vigseln då vigsel och fest är i samma lokal, men vi får se hur vi gör. Jag vet inte om vi hinner fotograferas innan med hår som ska fixas, smink och allt.

Vi har lite tid på oss än att bestämma oss. Vi ska ev. klämma in presentöppning också, men vi ska kanske bara önska oss pengar för vi har inga saker vi vill ha så får se hur vi gör med presentöppning. Släktfotografering borde man kanske klämma in någonstans också.

15:00 vigsel 15:30 brudparet åker iväg för fotografering /  Toastmaster presenterar sig, informerar om dagen, var toaletter och annat viktigt finns 15:35 mingel med bubbel för gästerna 16:45 Toastmaster kallar gästerna till bords 17:00 (när alla har satt sig) Brudens far hälsar alla välkomna 17:10 middag ställs fram (buffé) gästerna tar mat ett bord i taget Under middagen, tal, lekar 20:00 "First dance" ca 20:30 Tårta 21:30 Överraskning Dans på dansgolv / fest  
  • Ellis

Jag tänkte att vals före tårta, så blir det naturligt att gå bort till tårtan sen för oss.

Jag hittade någonstans om schema för bröllopsfesten men nu hittar jag inte var det var... Hittar jag sidan igen så postar jag den här! :) 

• eosinmimmi

Tack för alla råd!! Svårt att veta hur man på bästa sätt lägger upp det!

• niriel

Bra tråd!

Vi ska ha vals + dans efter middagen och innan tårtan, blir nog orkesterns första set vilket innebär ca 45 minuter, mest så att maten ska sätta sig lite så att man faktiskt orkar någon tårta med. Det tycker alltid jag är det stora problemet! Glad

Men jag fortsätter nog hänga på den här tråden lite, tips på körscheman är till enormt stor hjälp..

• Elila

14:00 - Vigsel
    15:00 - Fotografering för oss, mingel för gäster
    16:00 - Vi anländer till fest, brudskål
    17:00 - 22:00 Middag, lekar, pauser, tårta
    22:00 - Vals ---> Fest

• FelizLane

Hur lång tid brukar det ta att fotas? :S

• daniiel
    FelizLane skrev 2012-05-14 12:32:17 följande:
    Hur lång tid brukar det ta att fotas? :S
    Det är nog väldigt olika, beroende på hur långt det är dit man ska fotas, vad man vill ha för bilder osv. Där vi var och fotade tex var det 3-4 brudpar på samma ställe, så ibland fick man vänta, köa helt enkelt, till en specifik plats på det området. Jag tror dock att man ska räkna med 1-2 timmar för fotografering.
  • FelizLane
    daniiel skrev 2012-05-14 12:53:49 följande:
    Det är nog väldigt olika, beroende på hur långt det är dit man ska fotas, vad man vill ha för bilder osv. Där vi var och fotade tex var det 3-4 brudpar på samma ställe, så ibland fick man vänta, köa helt enkelt, till en specifik plats på det området. Jag tror dock att man ska räkna med 1-2 timmar för fotografering.
    Haha, har inte ens tänkt tanken att det kanske är andra som är ute och fotas samma dag! :P Vi kommer fotas bla på platsen vi vigs och sen tar det 5 min med bil till nästa ställe där vi tänkte fotas. Det är en vän till oss som fotar oss.. Vad tror ni bör man fotas efter eller före? Eller både och?
Svar på tråden Bröllopsdags schema!