• Jenny 03

Allt går åt helvete...

När det äntligen kändes som allt var på plats till bröllopet den 23/6 så får jag nu en hjälp hjälp mig sits.. Vi hade bestämt att en tjej (vän) konditor skulle baka mini cupcakes till vårat bröllop.. Allt var klart tills idag då hon talar om att hon inte kan då hon inte har råd att åka hem i från London.. Så vart och vart får man nu tag i någon som kan baka?????? Ger snart upp efter alla oturs turer jag har haft med allt!!! Slänger snart fram ett paket Bigpac glass och surar...

• Svar på tråden Allt går åt helvete...
  • Chicita

Lite fundersam...
    Funkar inte bagerierna? Eller var det någon annan anledning till att din vän skulle åka ända från London för att baka åt er?

Annars kan du ju vända dig till hotell och restaurangskolorna och fråga om dom skulle kunna tänka sig att hjälpa dig. Flört 

• Jenny 03

Ha ha... Det lät lite illa... Men hon skulle även komma på bröllopet som gäst.... Vi skulle ha flera smaker och olika frostings... Har inte kollat bagerier men det känns som muffins är det man får... Eller?

• Chicita
    Jenny 03 skrev 2012-05-14 14:46:46 följande:
    Ha ha... Det lät lite illa... Men hon skulle även komma på bröllopet som gäst.... Vi skulle ha flera smaker och olika frostings... Har inte kollat bagerier men det känns som muffins är det man får... Eller?
    Det är nog olika på olika bagerier... Ta med en väninna eller flera och gå på "provfika" på stadens kondis.
    Beställ en cupcake på varje och dela och betygsätt vet jag...
    Om inte annat så blir det väl en rolig dag Glad 
  • daniiel

Det finns ju många som är duktiga på att baka. Fråga runt bland vänners vänners och bekanta. Om du har Facebook, gå in på en sån lokal typ "köp & sälj"-sida och kasta ut frågan om någon kan baka till ett bröllop.

Annars ska ju ett bageri kunna göra det du beställer, cupcakes så blir det cupcakes. Jag förstår dock inte vad som skulle vara så fel på muffins om de såg ut och smakade som ni tänkt er.

• Chicita

Jag känner egentligen inte skillnad på en cupcake med frosting och en muffing med frosting i och för sig Oskyldig

• hedvig

De flesta bagerier kan man prata med och komma fram till lösningar, även om de kanske inte har cupcakes i sitt ordinarie sortiment. Eller så köper man att det inte funkar och beställer en tårta...värre saker finns ju.

• snowstars

Kan du inte baka själv? Även om det inte är exakt samma sak som muffins känner jag rent spontant att cupcakes känns ganska enkla att göra.Men du kanske har tusen andra grejer att göra inför bröllopet :)

• aviman

Beroende på vart du bor kanske det går att slänga in en beställning hos någon av de stora bakbloggarna? Många av dom gör ju tårtor och cupcakes (och annat) till bröllop på beställning trots att de inte jobbar på konditorier :)

ta en titt på:

sockerrus.se
    callmecupcake.se
    bakemyday.se

Du kan säkert hitta flera, men de där tre bloggarna läser jag ofta själv :)

Hoppas du hittar någon lösning som passar dig! 

• MariaFredrik12

Eller så betalar ni hennes flygresa från london....?=) Eller ett bidrag åtminstone, så kanske hon kan komma?

• aniara

Det är väl klart att det finns svenska bagare/konditorer som kan göra cupcakes! Åk runt/ring till kondis och cafeer i trakten och provsmaka. Glöm inte att t.ex. Ica Maxi och City Gross har egna bagerier och bakar på beställning. Bor du på Gotland känner jag en jätteduktig tjej som precis startat eget.

• Dannedo
    MariaFredrik12 skrev 2012-05-14 15:18:24 följande:
    Eller så betalar ni hennes flygresa från london....?=) Eller ett bidrag åtminstone, så kanske hon kan komma?
    Håller med! Beror så klart på hur många cup cakes som behövs, men ev. är det billigare eller lika dyrt med flygbiljetter som att köpa väldigt många cupcakes.
  • Anneli256

Förstår din frustration.. och det är en hel del bra tips ovan..ut och testa hos olika bagerier..eller om du känner någon annan som är duktig på att baka.

Själv har vi haft en person som skulle göra inbjudningskorten..hon sa i sista minuten att hon inte hade inspiration vilket gjorde oss ganska irriterade då jag frågat flera gånger om hon skulle fixa det eller om jag skulle välja något annat alternativ.

Den ena solisten fick jag "sparka" då hon aldrig kom på träningarna med han som spelade trots att dagarna var inbokade efter hennes arbets tider.

Dom som skulle ordna bil från kyrkan till festlokalen..säger i sista stund att det är mycket svårt att ordna bilen dom lovat för ett år sedan ung när vi frågade från början..

Min stackars tärna hade jätteproblem med möhippan att få allt till att klaffa då tre personer avbokar sista dagen..

Detta är bara några saker som gått fel..men vi tar nya tag. Hoppas du hittar lite energi iaf efter "sockerkicken" från glassen :)

Lycka till..

• Ellis

Vill man baka själv finns det massor av inspirationssidor och sidor där man kan köpa verktyg om man behöver det. http://www.kakburken.se t.ex.

Många bra tips ovan också tyckte jag! :)

Bor du i Skåne finns det många som är duktiga på cupcakes, jag har inte testat själv då jag inte äter ägg och mjölk så jag vill inte utlova något om smaken men det ser fint ut på bilderna: http://www.oohcupcakes.se/ t.ex.
    Den här tjejen pratade jag lite med på bröllopsmässan, hon gör mjölk- laktos- och glutenfria muffins men vissa gick att göra utan ägg också. Bra om man har med allergiker eller veganer på bröllopsfesten: http://cupcakecrush.se

Jag vet ju inte heller var du bor men det finns alternativ runt om i landet, jag tror cupcakes blivit allt vanligare :)

Jag hoppas du hittar en lösning så att du kan få de cupcakes du vill ha till bröllopet! 

• Jenny 03

Tack alla för era tips... Vi ska iväg på söndag till en tjej för att provsmaka cupcakes.. Vi får väl se hur det är.. Nina555, vilket fantastiskt erbjudande.. Återkommer mer än gärna om det inte löser sig... Stort tack...

Svar på tråden Allt går åt helvete...