Att inte gifta sig i kyrkan?
Det här är första gången jag faktiskt väljer att vara anonym på internet, någonsin. Mest för att jag vet att det jag kommer säga kommer att göra folk upprörda och jag vill inte att någon dömer mig i fortsättningen. Jag ber också om ursäkt för rörigheten i mitt inlägg, jag är trött, men behövde verkligen få det ur mig innan jag kan sova.
Det här handlar egentligen inte om borgerliga vigslar, utan snarare om att inte gifta sig i kyrkan. För det är just det jag är osäker på. Och vill man inte gifta sig i kyrkan så är ju borgerligt det enda alternativet för en kristen människa.
Men anledningen till att jag tvekar är det som faktiskt är intressant. När jag var yngre (är lite över 20 nu... så när jag var 15 och under gymnasiet typ) så hängde jag i kyrkan rätt mycket. En frikyrka, jag trivdes jättebra och var helt säker på vad jag trodde på. Men allt eftersom tiden gick så blev det mer ett måste än något jag faktiskt gjorde frivilligt. Delvis berodde det nog på mitt ex, han har en djup tro med sig från barnsben och har väldigt svårt att acceptera folk som inte tror som han.
Men ju mer tiden har gått har jag känt att jag har "vuxit ifrån" kyrkan. Men jag har fortfarande en liten del av mig som faktiskt vill ha Guds välsignelse i mitt äktenskap. Borde jag då låta bli att gifta mig i kyrkan, eftersom jag egentligen inte har någon tro längre? Hur tänker folk som gifter sig i kyrkan utan tro? "Det är en fin lokal som alla har rätt till"-bullshit kan ni ta någon annanstans, gifter man sig i kyrkan så är det en kyrklig vigsel och det är det sm är relevant i det här fallet.
Nu till saken, tanken var att gifta sig i svenska kyrkan, då en vigsel i "mitt" samfund inte är möjlig då de avsade sig vigselrätten för att de (och jag) inte tycker att samkönade par ska gifta sig i kyrkan. Det här handlar inte om att samkönade par inte ska få gifta sig, det är klart att de ska få göra det. Men det är inte en mänsklig rättighet att gifta sig i en kyrka, även om många jag har pratat med har fått för sig det.
Och att gifta sig i en kyrka där jag vet att prästen viger samkönade par gör mig upprörd på riktigt, mest för att det får mig att känna mig osäker på hur Gud kommer se på mitt äktenskap - då jag har fått det välsignat av en präst som gör saker jag tror att Gud fördömer. Jag har flera homosexuella vänner som också förstår vad jag menar - att det är skillnad på att gifta sig och att få Guds välsignelse. Jag går inte och ber om Guds välsignelse när jag har sex med min sambo heller - för att jag vet att han inte välsignar det (jag är också medveten om att jag lever på nåden genom att ändå ha sex med honom och förvänta mig att få förlåtelse för det men det är en helt annan diskussion).
Vad jag nu vill prata om är helt enkelt om det finns någon mer här som faktiskt förstår vad det är jag, väldigt bristfälligt, försöker förklara. Och om det är någon som har brottats med något ens lite liknande både den där avsaknad av tro delen och "gifta sig i en kyrka som viger människor som egentligen vill få en synd välsignad". Jag vill inte diskutera varför jag tycker/tror att samkönade äktenskap är en synd, eller kyrkans val att viga samkönade par.