• Blivande fru B

Sårad =( men har hon rätt?!

Jag & min stora kärlek gifter oss den 30/6,nära nu =)
    Vi har hela tiden velat ha en liten cermoni,bara vi 2 & våra 2 vittnen i rådhuset i Gbg. Inga problem där vi är överens om allt & lägger pengarna på en lyxig weekend i samband med vigseln.
    Nu till mitt dilemma, min mamma har inte varit särskillt glad eller intresserad av vårt kommande bröllop & när hon fick se min klänning var hennes första reaktion:
    - MEN ska du ha brudklänning? Du kommer ju se jätte fånig ut,det har man inte i rådhuset!!
    Jag blev helt paff!!!
    Min klänning är ingen "gräddbakelse" utan en enkel klänning i siden,smala axelband & kort släp. Den har lite stenar på axelbanden & under bysten,den är ganska kroppsnära & sitter perfekt.
    Jag blev såklart jätte sårad över hennes reaktion :´(
    Men..................................... har hon rätt? Har man inte brudklänning i rådhuset?
    Min blivande man säger att hon bara är bitter,jag vet inte alls :(
    Jag älskar min klänning & sambon tycker att den passar även om vi inte har ett kyrkligt bröllop. Vad tycker ni,kanske är svårt att veta när man inte sett klänningen men har försökt beskriva den så gott det går ;)  

• Svar på tråden Sårad =( men har hon rätt?!
  • jimmyojennifer

Jag har varit på bröllop i rådhuset även varit på andra borgliga vigslar som ägt rum utanför rådhuset och dom alla har haft brudklänning!
    Om du och din sambo tycker att du är vacker, om du tycker att det känns bra tycker jag absolut att du ska ha på dig din klänning!

Kan tyvärr vara så att hon bara är bitter! Klart du ska ha brudklänning på dig vid ert bröllop! Stort eller litet, kyrka eller rådhus klä dig i det du vill! =)

• carolineu

Tror nog inte din mamma menade något illa, utan hon kanske är bara den typen som säger precis vad Hon tycker och tänker :)

Jag tycker självklart att du skall ha precis vad du känner för, enkel klänning, brudklänning, byxor, kjol, spelar ingen roll så länge Du är nöjd. Har ingen som helst betydelse vart du gifter dig eller hur, utan ha precis vad du känner dig bekväm i. Så naturligvis skall du ha din fina klänning på eran dag :)

Själv gifte jag mig på Arlanda med 3 vänner som vittnet och jag hade hela brudpaketet; med brudklänning, slöja, bukett och bröllopsfotograf, och är jätte glad över det.

• Chicita

Du kan ha värsta gräddbakelsen i rådhuset, eller du kan gifta dig i jeans och tröja i kyrkan.
    Det är upp till brudparet hur dom vill ha sin dag.
    Bara för att man gifter sig borgerligt så betyder det inte att man inte kan få klä sig i brudklänning.

Jag brukar sällan kunna hålla käft när någon är så orättvis, så jag hade sagt att "ja jag ska ha den, vill du följa med och titta på tiara/brudkrona och slöja någon dag?" och serverat det med ett stort leende {#emotions_dlg.djavulsk} 

• Blivande fru B

Tack för era fina svar =) 
    Har tänkt prata med henne om detta,men vet inte hur jag ska framföra min åsikt utan att bli förbannad?! :(
    Saken är den att min mamma alltid har varit väldigt kritiserande & "bitter" när jag är som lyckligast,det svider & ger ett litet hål i hjärtat eftersom min pappa inte finns med i mitt liv (han är helt enkelt inte intresserad av mig eller sina 5 barnbarn) .
    Våra vänner & mina svärföräldrar är dock super intresserade & reser ner till oss för att ta hand om alla våra barn när vi är borta,är otroligt tacksam för mina svärföräldrar som ställer upp & visar genuint intresse <3  
    Hade bara önskat att min mamma ville/kunde visa lite glädje för vår skull.......
    Vi ska ha rock tema,så sambon ska ha svarta jeans,vit slimfit skjorta,nitbälten,svart jacka med kedjor & nitar.
    Jag ska ha smycken med döskallar & skor med nitar & handbojor på,vit handväska i läder. Ja ni kanske förstår vad vi är för typer ;) men en riktig brudklänning ville både sambon & jag  att jag skulle ha på mig =) <3

• MalinLarsson

Men vad tråkigt att hon är så då. Klart som fasen att du ska ha din klänning! Lycka till!

• MissBlueberries

Det är klart du ska ha brudklänning! taskigt sagt!
    Ha en underbar dag! 

• missfroggy

Jag håller med alla andra. Vill du ha brudklänning ska du ha det. Ingen annnan ska bestämma vad du ska ha på dig när du gifter dig. Strunta i vad din mamma säger, Vet att det är svårt men førsøk. 

Ha en underbar dag.

• 101112

Vi hade planer på att gifta oss i rådhuset innan vi bestämde oss för att göra det utomlands och för mig fanns ingen annan tanke än att det skulle vara en riktig brudklänning så absolut att du kan och ska ha en brudklänning på dig på din din/er stora dag

• ElinFalk85

vilken tradig (skånska för tråkig) tant hon var då!!! klart man får ha bröllopsklänning i rådhuset, varför skulle man inte få det???
    nej strunta i den där fåntratten tycker jag!

• sirifredde

SJÄLVKLART ska du ha brudklänning. Det är din dag och du och din man ska va i centrum. Din mamma ska inte lägga sig i . Njut och va stolt:) All lycka till er /Siri

• Blivande fru B

Åhh..... jisses va söta ni är =) 
    Nu känns det mycket bättre,konstigt att fina ord från människor man inte känner i riktiga livet kan få en att må så bra........................ TACK Hjärta !
    Jag skickade ett sms till mamma förut där jag skerv att: Du behöver inte kritisera mig & sambon för val vi gör i vårt liv,det är våra val! Om du inte kan annat än kritisera eller visa negativ attityd så är du inte välkommen till oss mer,du får gärna träffa dina barnbarn ibland men mer än så blir det inte om du inte ändrar din inställing?!
    Hon har inte svarat än :/
    Min mamma är otroligt bra på att kritisera andra men när hon får svar på tal flyr hon som om det brann i knutarna Skrikandes . Jäkla fegt när man är 61 år gammal,inte ens vår 8 åriga son beter sig så omoget Tungan ute.  
    Självklart kommer jag bära min klänning med stolthet!

Tack snälla för all uppmuntran & fina ord !! 

• niriel

Nu känner jag ju varken dig eller din mamma, men jag känner igen sättet att uttrycka sig från min mormor. Jag tror inte (även om jag inte vet) att din mamma egentligen menade något illa eller egentligen kritik alls, utan bara uttryckte sin förvåning för något hon inte hade förväntat sig eller tänkt sig på ett ovanligt klumpigt sätt. Och som sagt, jag vet ju inget om bakgrunden eller om varken dig eller din mamma, men det känns väldigt hårt att klippa banden till henne på ett sådant sätt som du har skrivit i ett sms på grund av en klumpig kommentar. Min mormor, som var något av en expert på klumpiga och ibland elaka kommentarer, förstod aldrig att andra kunde ta illa upp när hon sa det hon sa, mest för att hon själv visste att hon inte menade något illa utan bara uttryckte exakt vad hon tänkte precis just då. Om man berättade för henne att man blev sårad och ledsen över något hon sa blev hon väldigt ledsen att hon hade sårat oss och försökte alltid ställa saker och ting till rätta igen. Och jag vet ju inte, men kanske din mamma är likadan? Att om du förklarar att du tog det som kritik och blev ledsen, besviken och kände att du inte hade hennes stöd kanske hon kan förstå det och förklara hur hon menade?

Eller så struntar du bara i det jag har skrivit. Jag vet ju (igen) inget om er eller er relation.

I övrigt håller jag med samtliga ovanstående, självklart ska ni vara klädda som ni vill, det är er dag och det kan ingen någonsin ta ifrån er!

• Moster Stina

Klart du skall ha brudklänning!

Men förr på tiden då det verkligen inte var "modernt" att gifta sig, och man på sin höjd gick till rådhuset så var det nog faktiskt så att man i allmänhet verkligen inte hade på sig flott brudklänning. Men det var DÅ och nu är nu.

Du får tänka på att hon faktiskt är från en annan tid. Min mamma som är 80 år nu, skulle nog sagt precis likadant. Mammor kan vara väldigt rädd för att deras döttrar skall göra bort sig, eller inte förstå klädkoder tror jag.

Men trist kommentar var det såklart...

Du kommer vara jättefin, med döskalleprydnader och allt. Om du skulle berätta om det temat för din mor, skulle hon säkert inte tycka att det passar sig heller...(?)

Hoppas att ni får ett fint litet bröllop i alla fall! Lycka till!

• sirifredde

Känner igen mig.Min mamma är likadan. Jag har inte sagt att i skall gifta oss än. Hon skall alltid krtisera och förmana. Jag känner att hag vill ha en fin och avslappnad dag.

Blivande fru B skrev 2012-05-15 16:43:06 följande:
    Åhh..... jisses va söta ni är =)
    Nu känns det mycket bättre,konstigt att fina ord från människor man inte känner i riktiga livet kan få en att må så bra........................ TACK Hjärta !
    Jag skickade ett sms till mamma förut där jag skerv att: Du behöver inte kritisera mig & sambon för val vi gör i vårt liv,det är våra val! Om du inte kan annat än kritisera eller visa negativ attityd så är du inte välkommen till oss mer,du får gärna träffa dina barnbarn ibland men mer än så blir det inte om du inte ändrar din inställing?!
    Hon har inte svarat än :/
    Min mamma är otroligt bra på att kritisera andra men när hon får svar på tal flyr hon som om det brann i knutarna Skrikandes . Jäkla fegt när man är 61 år gammal,inte ens vår 8 åriga son beter sig så omoget Tungan ute.
    Självklart kommer jag bära min klänning med stolthet!

Tack snälla för all uppmuntran & fina ord !!
Svar på tråden Sårad =( men har hon rätt?!