• hedvig

14k eller 18k i ringen?

Vad är egentligen bäst att ha i sin ring? Våra förlovningsringar är i 18k vitguld och rätt slitna. Är då inte 14k bättre i vigselringen då det 1. är billigare och 2. är mer slittåligt? Varför gör man egentligen något så utsatt som en ring i 18k? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden 14k eller 18k i ringen?
  • utansläp

Mest tradition, skulle jag tro. Förr i tiden hade man i Sverige ännu högre guldhalt och ännu är det många som rynkar på nästan åt 14K. I resten av Europa dominerar 14K.

Vi har än så länge bara förlovningsringar och de är i 18K. Överraskningsfrieri och M2B valde själv. Men gissade min smak riktigt bra :)

• Dejli

Det beror väl på vad de andra karaten består av. Jag tål bara rent silver och guld, och allt under 18K får jag utslag av...

• utansläp

24K är rent guld; 18K innehåller 25% tillsatser, så det är heller inte rent.

• Dejli

Nej, det är inte heller rent, det vet jag. Men 18K brukar jag tåla - 14K tål jag inte, och det beror ju förmodligen på att inblandningen av andra metaller är högre. Det är bara så det är...

• Styrka

är resterande metall palladium skulle jag nog säga kör på 14K, men är det nickel, nej för helvete... som Dejli äger, det beror helt på vilka andra metaller som är inblandade i legeringen. kan du försöka ta reda på blandingen?

• hedvig

Som jag förstått det är det guld, koppar, silver och palladium i ringen. Är det OK?

• 25juli11

Kolla upp hur mycket palladium det är i. Man ska inte gå under 14%, då finns risken att ringen blir gulaktig. Själva valde vi en vigselring i 14k vitguld från schalins. Har förlovningsring från dem också men den i 18k vitguld. Då hade jag inte en tanke på att man kunde ha lägre guldhalt men när jag fick nys om det kändes det självklart för oss. Hade jag vetat hade jag tagit 14k i förlovningsringen också. Det gör ganska stor skillnad i pris. Och som sagt, i övriga Europa används mest 14k så varför skulle inte vi kunna det.

Kan för övrigt rekomendera schalins ringar om man vill ha vitguld. I sina 18k ringar har de 16% palladium och i 14k 14% och de garanterar att det inte ska vara något nickel i.

• hedvig
    25juli11 skrev 2012-05-17 16:27:35 följande:

Kolla upp hur mycket palladium det är i. Man ska inte gå under 14%, då finns risken att ringen blir gulaktig. Själva valde vi en vigselring i 14k vitguld från schalins. Har förlovningsring från dem också men den i 18k vitguld. Då hade jag inte en tanke på att man kunde ha lägre guldhalt men när jag fick nys om det kändes det självklart för oss. Hade jag vetat hade jag tagit 14k i förlovningsringen också. Det gör ganska stor skillnad i pris. Och som sagt, i övriga Europa används mest 14k så varför skulle inte vi kunna det.

Kan för övrigt rekomendera schalins ringar om man vill ha vitguld. I sina 18k ringar har de 16% palladium och i 14k 14% och de garanterar att det inte ska vara något nickel i.

Våra förlovningsringar är Schalins och finns stor chans att även vigselringen blir det, nu när jag vet att de går att få med 14k också. Tack för svaret :)
  • evagust

Min mor som varit gift i 30 år och burit dagligen sina guldringar, skulle förstora dem efter alla dessa år. Ringen i 18 k guld var totalt nersliten av ringen i 14k guld. Även glansigheten var helt annan i 14k.  

• Styrka
    hedvig skrev 2012-05-15 21:42:03 följande:
    Som jag förstått det är det guld, koppar, silver och palladium i ringen. Är det OK?
    Jepp, låter jättebra - men kolla som sagt upp hur stor andel som är silver och palladium - det är dessa som ger den vitblanka färgen!
  • Anneli256

Blir nyfiken på färgen på vitguldet. Skiljer den sig mellan 18 o 14 karat? På det vanliga gula guldet tycker jag iaf att färgskillnaden är ganska stor när man jämför. Men hur det är med vitguld vet jag inte?

Svar på tråden 14k eller 18k i ringen?