• Lovajsing

Hjälp mig med min slöja!

Hej! Jag har ett problem! jag har köpt en jättefin slöja, men hur ska man behandla den för att den ska bli mjuk och få ett snyggt fall? Just nu är den hård och stel..
    Hoppas någon kan hjälpa mig! 

• Svar på tråden Hjälp mig med min slöja!
  • Chicita

Många slöjor är gjorda för att vara stela så att dom inte hänger som en urvriden disktrasa över huvudet på en.
    Andra är i billigare material och blir därför stela.
    Du kan ju prova att helt enkelt gnugga den lite försiktigt. Var bara försiktig så du inte skrynklar den, för skarpa veck är inte säkert att du får bort. 

• Lovajsing

Du tror inte på att styrka den med ånga?

• Krystal

Kan man inte spraya lite sköljmedel blandat vatten med en spayflaska över slöjan för att få den mjukare?

• Chicita
    Krystal skrev 2012-05-24 18:44:44 följande:
    Kan man inte spraya lite sköljmedel blandat vatten med en spayflaska över slöjan för att få den mjukare?
    Man kan, men den kan bli fläckig...
    Allt hänger på vilket material det är. Och vilken kvalité på materialet.
    Och det är ju omöjligt att svara på via nätet 
  • mirre01

tyll blir sällan missfärgat, det bästa tipset jag kan tipsa dig om är att lägga massor av sköljmedel i en hing med vatten (ljumet vatten) lägg ned slöljan och låt den ligga ca 40 minuter gå gärna och små krama slöjan i hinken med händerna så sköljmedlet tränger in,

ta sen duschen och skölj ur slöjan med LJUMET vatten gärna mer åt det kalla hållet häng sedan den på dropptork

har själv fått tipset av min brudbutik det funkade hur bra som helst, dessutom försvan alla skrynklor och den fick sjukt fint fall då den dropptorkat som den var och får alla veck på exakt rätt ställe :D

Lycka till

• Chicita
    mirre01 skrev 2012-05-24 19:16:26 följande:

Alla slöjor är inte tyll. Och TS har inte sagt vad det är för typ av slöja hon köpt.
    Även tyllslöjor kan ha detaljer som inte håller för blötläggning eller kan skadas också (spetsdetaljer, eller kristaller exempelvis).

Därför kan jag inte med gott samvete säga "gör så här". För hennes slöja kan bli helt förstörd av det...
    Själv färgade jag min slöja med te, för den var för vit... Men jag var inte ens säker på om jag skulle använda den innan och den kostade bara 116:- inklusive frakt (tradera) så det var värt att chansa... 
  • mirre01

Det var ju därav jag skrev att TYLL sällam blir missfärgad

Chicita skrev 2012-05-24 19:35:34 följande:
    Alla slöjor är inte tyll. Och TS har inte sagt vad det är för typ av slöja hon köpt.
    Även tyllslöjor kan ha detaljer som inte håller för blötläggning eller kan skadas också (spetsdetaljer, eller kristaller exempelvis).

Därför kan jag inte med gott samvete säga "gör så här". För hennes slöja kan bli helt förstörd av det...
    Själv färgade jag min slöja med te, för den var för vit... Men jag var inte ens säker på om jag skulle använda den innan och den kostade bara 116:- inklusive frakt (tradera) så det var värt att chansa...
  • mirre01

sen vill jag påpeka att jag inte sagt att hon skall GÖRA SÅ HÄR

Chicita skrev 2012-05-24 19:35:34 följande:

• Chicita
    mirre01 skrev 2012-05-24 19:40:59 följande:
    sen vill jag påpeka att jag inte sagt att hon skall GÖRA SÅ HÄR
    Du behöver inte "skrika".
    Du kan använda understrykning om du vill poängtera en sak, eller fet text. Stora bokstäver = höjd röst i forumvärlden.

Som jag förstår ditt inlägg när jag läser det så antar du att det är en tyllslöja och då "kan hon göra så här med den". Alltså jag uppfattar det så pga sättet du har formulerat dig. 
    Om du menar "Ifall din slöja är helt av tyll och utan dekorationer så kan du göra så här" så kanske du skulle ha skrivit det istället för att bli arg på mig när jag inte uppfattar det så.

Svar på tråden Hjälp mig med min slöja!