"Jag kommer inte på bröllopet om han kommer!"
Så. Vårt bröllop är om sju veckor och följande problematik har uppstått.
Jag har ett tight litet gäng vänner som umgåtts i över tio år. I detta gäng finns min absolut bästa vän sedan ett års ålder- Hon har i sin tur varit tillsammans med min m2bs barndomsvän i sju år, en barndomsvän som också ingår i detta gäng. Förra året gjorde de dock slut men har varit on and off again ett bra tag. Avbrottet och anledningen till att de inte försökt igen har varit killens val. Han ville satsa på sina egna studier, yrkesliv och annat.
Under det senaste året har hon försökt se om de kunnat försöka igen men avvisats, och tillslut träffar hon ju självklart en ny kille. Nu är hon mycket nyförälskad och mår äntligen väldigt bra, och då inser självklart hennes ex att hon är allt han vill ha. Den klassiska "man vill ha kakan och äta den". De befinner sig nu i en mycket fragil situation där de försöker hitta någon slags nivå av vänskap för allas skull, men min m2bs barndomsvän är mycket svartsjuk och ångrar sig bittert.
Och där kommer vårt bröllop in i bilden. Mitt i allt planerar vi bröllop och beslutar oss för att bjuda alla. De båda vännerna och även min bästa tjejkompis nya kille.
Alla har tackat ja, men plöstligt får vi höra på omvägar att min m2bs barndomsvän inte tänker komma om min bästa väns nya kille finns på plats.
Mitt förnuft säger att detta är ganska själviskt. Man hade önskat att han kunde lägga detta åt sidan för en dag, för vår skull. Speciellt som han är den som valt att bryta mellan de båda och hållt fast i det tills det är försent. Dessutom har han känt min m2b i över 15 år och mig i 10.
Å andra sidan är jag själv en känslomänniska så jag vet att det inte alltid är lätt att agera "korrekt" när känslorna tar över.
Men jag vet inte hur jag ska hantera allt.
Jag vet att både jag och min m2b kommer bli ledsna om han inte dyker upp. Det är ju vår stora dag. En gång i livet och vi vill ha alla våra närmaste samlade, men jag vill samtidigt inte pressa någon.
Och jag kan ju inte INTE bjuda min tjejkompis nya kille. Han har ju inte gjort något fel. Ska han inte bjudas för att någon annan inte vill det då?
Vad gör jag?