• Jane

Från mörkhårig till ljus..HUR?

Jag är för tillfället mörkbrun, nästan svart i håret.  För 6 månader sedan så var jag rödhårig, så jag har fortfarande lite rött pigment kvar i håret. Jag vill nu få tillbaka min riktiga hårfärg som är ljusbrun/choklad.

Hur ska jag gå till väga?

Jag vill göra det här hemma själv och inte gå till frisören.
    Behöver man bleka eller blondera håret innan man  färgar det i den färg man vill ha?
    Tipsa om vilka märken på hårfärger, blonderingar osv jag kan använda. Någon som har testat det här själv?

• Svar på tråden Från mörkhårig till ljus..HUR?
  • daniiel

Jag kan ju berätta hur jag gick tillväga när jag gick från mörkbrunt/svart till ljusbrunt. Även jag hade röda pigment i håret, men ville inte att håret skulle bli röd/orange/brunt.

Jag började med att blondera med MOOD www.janehellen.se/harfarg/web/produkt/Ultrablond.php som har "white reflections system", vilket fungerar ungefär som silvershampo och neutraliserar de röda pigmenten en aning. Tror att jag blekte 2-3ggr.

Efter det färgade jag över med en askblond färg, tex denna www.janehellen.se/harfarg/web/produkt/Askblond.php för den hjälper också till att neutralisera de röda pigmenten i håret.

Nu har jag en härlig ljusbrun nyans i håret som inte alls ser röd ut :)

• Melóra

Jag skulle rekommendera att du ändå går till en frisör, som högst sannolikt kommer göra ett bra mycket bättre jobb än vad du själv kan göra hemma. Nu menar jag inte det som en förolämpning, utan i största välmening. Jag vet av egen erfarenhet och har fått höra från flera mycket kunniga frisörer att det är mycket svårare att gå från mörk till ljus än tvärtom, och det är ett elände om du har tidigare färgat håret rött. Röda pigment är det som är absolut svårast att få ut ur håret; lägger du in en blond toning i håret när du har röda pigment kvar kommer du med största sannolikhet bli en osmikrande nyans av laxrosa. Så unna dig att gå till en utbildad frisör istället som vet vad hon/han gör, det är väldigt värt det i långa loppet :)

• Linda L

Hej! jag hade färgat mitt långa hår svart i säkert mint 10 år, och för 2 år sen klippte jag av det pch gjorde en avfärgning hos frisör. kostar mycket, sliter jättemycket på håret, och tog lång tid, men det är värt det.
    om du vill ha brunt så får dom lägga i en brun färg efteråt. 
    sen har jag blekt mitt hår själv sen dess hemma med swartzkopf blonde, L1+ första gångerna. sen L1. så det är tokblont. Blir kanonbra!
    men jag har färgat mitt eget hår sen jag var tonåring så om du inte e van så kanske du borde gå till frisören. 
    lycka till.  

• Lebendig

Om du promt vill göra det hemma så tycker jag att du ska vända dig till någon försäljare i någon större skönhetsbutik som säljer hårfärg. Du kommer inte kunna färga håret ljusare utan du måste bleka det, kanske tom bleka ner det blont och sedan färga det till en nyans nära din naturliga hårfärg. vet inte hur det ser ut nu men kanske kan man köpa avfärgningar i butik? Kan du vända dig till någon frisör och köpa produkter av dem men färga hemma? 

Själv har jag färgat mitt hår hemma i hela mitt liv, dock inte blekt. Men efter att ha börjat gå hos en frisör och gjort det så är det mycket mer värt att göra hos frisör. Resultatet på mig blir tusen gånger bättre och extremt mycket mer hållbart.  

• Jane
    daniiel skrev 2012-05-21 10:35:21 följande:
    Det går ju utmärkt att använda ett annat märke än MOOD, jag visste bara att de har produkterna, så därför länkade jag till dom.
    Jaa okej, så du blonderade med samma nyans 2-3 ggr och sen färgade? Låter bra! Får se vilket märke det blir...tror nog det inte spelar någon stor roll...men om MOOD har silvershampoo liknande i så är nog det ett plus :) Tack för tipsen!
  • Jane
    Melóra skrev 2012-05-21 10:44:28 följande:
    Så unna dig att gå till en utbildad frisör istället som vet vad hon/han gör, det är väldigt värt det i långa loppet :)
    Jo självklart är ju en frisör det bästa valet. Jag har själv gått till en frisör för att göra håret platinablont från svart. Det var ett helvete i 5 timmar med blekning på blekning men resultatet blev superbra. Saken är den att jag inte har så mycket pengar att lägga ut just nu och därför ska försöka göra det själv.
  • Jane
    Linda L skrev 2012-05-21 11:01:18 följande:
    Hej! jag hade färgat mitt långa hår svart i säkert mint 10 år, och för 2 år sen klippte jag av det pch gjorde en avfärgning hos frisör. kostar mycket, sliter jättemycket på håret, och tog lång tid, men det är värt det.
    om du vill ha brunt så får dom lägga i en brun färg efteråt. 
    sen har jag blekt mitt hår själv sen dess hemma med swartzkopf blonde, L1+ första gångerna. sen L1. så det är tokblont. Blir kanonbra!
    men jag har färgat mitt eget hår sen jag var tonåring så om du inte e van så kanske du borde gå till frisören. 
    lycka till.  
    Jo jag färgar alltid mitt eget hår och det har jag gjort varje månad i ca 15 år. Så det är nog inget problem för mig. Men använde du swarzkopf  L1+ ca 2 gånger? Var du mörkhårig när du gjorde det själv eller var du hos frisören först?...
  • Jane

Det här är min hårfärg jag har nu. Håret är lite mörkare i verkligheten också, det blev lite för glansigt på fotot.

• Melóra
    Jane skrev 2012-05-21 17:56:06 följande:
    Jo jag färgar alltid mitt eget hår och det har jag gjort varje månad i ca 15 år. Så det är nog inget problem för mig. Men använde du swarzkopf  L1+ ca 2 gånger? Var du mörkhårig när du gjorde det själv eller var du hos frisören först?...
    Av ren nyfilkenhet, hur skjutton har ditt hår hållt i kvalitet om du har färgat det själv varje månad i 15 år? En färgning sliter altid på håret, men blekningar är det som sliter mest. Hade jag varit du hade jag gjort en avförgning av håret först, för att få ut åtminstone en del att de röda pigmenten ur håret, innan jag gav mig på att göra det ljusare.
    Är själv naturligt blond men har färgat håret rött (alltid hos frisör dock) gång på gång tills jag hade en mörkröd nyans i håret. Då ville jag bli blond igen, till min frisörs förtvivlan Tungan ute På mig gjord hon flera avfärgningar, just för att få bort det röda, innan håret kunde färgas för ljusbrunt och sedan tillbaka till rågblond. Det fick göras i etapper och tog ett tag, men resultatet blev jättebra, så jag är väldigt glad att jag lyssnade på henne och inte envisades med att hon skulle försöka göra mig blond igen med en gång.

Så, som sagt, gör som du vill, men att hålla på och färga hemma riskerar att bli ännu dyrare iafall det inte går som du tänkt dig, utan att du sen iallafall måste be en frisör försöka fixa till det, vilket då blir både dyrare för dig och ett betydligare besvärligare jobb för frisören. Lycka till, iallfall, hur du än väljer att göra Glad
Svar på tråden Från mörkhårig till ljus..HUR?