Jane skrev 2012-05-21 17:56:06 följande:
Jo jag färgar alltid mitt eget hår och det har jag gjort varje månad i ca 15 år. Så det är nog inget problem för mig. Men använde du swarzkopf L1+ ca 2 gånger? Var du mörkhårig när du gjorde det själv eller var du hos frisören först?...
Av ren nyfilkenhet, hur skjutton har ditt hår hållt i kvalitet om du har färgat det själv varje månad i 15 år? En färgning sliter altid på håret, men blekningar är det som sliter mest. Hade jag varit du hade jag gjort en avförgning av håret först, för att få ut åtminstone en del att de röda pigmenten ur håret, innan jag gav mig på att göra det ljusare.
Är själv naturligt blond men har färgat håret rött (alltid hos frisör dock) gång på gång tills jag hade en mörkröd nyans i håret. Då ville jag bli blond igen, till min frisörs förtvivlan

På mig gjord hon flera avfärgningar, just för att få bort det röda, innan håret kunde färgas för ljusbrunt och sedan tillbaka till rågblond. Det fick göras i etapper och tog ett tag, men resultatet blev jättebra, så jag är väldigt glad att jag lyssnade på henne och inte envisades med att hon skulle försöka göra mig blond igen med en gång.
Så, som sagt, gör som du vill, men att hålla på och färga hemma riskerar att bli ännu dyrare iafall det inte går som du tänkt dig, utan att du sen iallafall måste be en frisör försöka fixa till det, vilket då blir både dyrare för dig och ett betydligare besvärligare jobb för frisören. Lycka till, iallfall, hur du än väljer att göra