Efternamnskrångel
Hejsan!
Jag och min pojkvän kan inte bestämma hos för hur vi ska göra med efternamn när vi gifter oss. Han heter ett son-namn och jag heter inte så vanligt men inte så ovanligt heller.
Vi båda vill ha ett gemensamt efternamn, det skulle kännas bäst helt enkelt när vi skaffar barn också. Han vill så gärna att jag tar hans efternamn och jag tycker mitt, men allra helst skulle jag vilja att vi tar min mormors flicknamn. Det klingar så fint och det är endast ett femtiotal personer som heter så i Sverige. Men min pojkvän känner sig inte helt bekväm med det, tror det har med ovana att göra.
Vi har även pusslat ihop våra befintliga efternamn till ett helt nytt som låter bra, men vi båda heter mycket hellre något som är knutet till någon av våra släkter, för eventuell framtida släktforskning till exempel.
Jag har funderat på om jag ändå ska ta hans efternamn, mina morföräldrar heter samma sak och mamma hette så som flicka, så det skulle ju bli en koppling till min släkt också. Men det tar emot, jag bär dessutom Sveriges typ vanligaste förnamn också. :P
Jag vet att det är vi i slutändan som ska välja så klart, men jag är intresserad av att höra era tankar kring det här med ovanliga/vanliga efternamn, och om det ens är viktigt att man har samma?
Hur hade ni gjort?