• sirifredde

Tilltugg till fördrinken

Jag undrar vad ni skall ha som tilltugg till fördrinken....Vill ha massa förslag

• Svar på tråden Tilltugg till fördrinken
  • jonsar02

Jag har gett detta recept i en annan tråd men det tål att upprepas. De är enkla att göra och det brukar vara strykande åtgång på dessa smördegssnurror med trattkantareller i. Funkar att göra dagen innan och äta kalla.
    ca 40 st:
    2 rullar smördeg (brukar ta den billigaste som är fryst och tina innan)
    1 shalottenlök
    10 g torkade trattkantareller (brukar gå att köpa i affärer)
    25 g smör
    1 dl grädde
    1/2 tsk timjan
    1/2 dl riven västerbottensost
    salt, peppar
    1/2 tsk kummin
    1 uppvispat ägg.
    Smula sönder svampen i mindre bitar. fräs svamp, lök och smör i en kastrull. Slå på grädden, hälften av osten och timjan. Låt puttra i ca 5 min.
    Fördela röran på smördegsarken, rulla ihop som en rulltårta och skär i ca 0,5 cm bitar och lägg på plåten. Pensla med ägg, strö över resten av osten och kummin. Grädda i mitten av ugnen, 225 grader i ca 10 min.

Om du vill göra dem långt i förväg så gör allt fram till och med att du skär dem i bitar. Styckfrys dem och när du ska använda dem använder du de frysta bitarna och så penslar du med ägg m.m. men då tar det ngn minut extra i ugnen.

• sirifredde

Åhh Underbart låter såå gott:)

jonsar02 skrev 2012-05-22 11:14:23 följande:
    Jag har gett detta recept i en annan tråd men det tål att upprepas. De är enkla att göra och det brukar vara strykande åtgång på dessa smördegssnurror med trattkantareller i. Funkar att göra dagen innan och äta kalla.
    ca 40 st:
    2 rullar smördeg (brukar ta den billigaste som är fryst och tina innan)
    1 shalottenlök
    10 g torkade trattkantareller (brukar gå att köpa i affärer)
    25 g smör
    1 dl grädde
    1/2 tsk timjan
    1/2 dl riven västerbottensost
    salt, peppar
    1/2 tsk kummin
    1 uppvispat ägg.
    Smula sönder svampen i mindre bitar. fräs svamp, lök och smör i en kastrull. Slå på grädden, hälften av osten och timjan. Låt puttra i ca 5 min.
    Fördela röran på smördegsarken, rulla ihop som en rulltårta och skär i ca 0,5 cm bitar och lägg på plåten. Pensla med ägg, strö över resten av osten och kummin. Grädda i mitten av ugnen, 225 grader i ca 10 min.

Om du vill göra dem långt i förväg så gör allt fram till och med att du skär dem i bitar. Styckfrys dem och när du ska använda dem använder du de frysta bitarna och så penslar du med ägg m.m. men då tar det ngn minut extra i ugnen.
Svar på tråden Tilltugg till fördrinken