Precis, det är ju bara att "bita i det sura äpplet" och berätta. Ni får helt enkelt säga som det är, att ni var tillsammans flera år, bott tillsammans och att ni känner att det är dags för nästa steg. Något som ni funderat på noga och verkligen vill göra. Något som ni känner stor lycka inför.
Är det då så att de skulle ha negativa saker att säga om det, så ja, vad kan ni göra åt det? Det skulle ju vara hemskt tråkigt, men ni har ju inte så många andra alternativ då än att, som FruSSE skriver - strunta i vad dom tycker och tänker eller helt enkelt skjuta upp bröllopsplanerna tills era familjer är med på noterna. Där måste ju ni känna efter vad som är viktigast för er.
Jag tycker dock att ni kanske ska berätta tillsammans för era föräldrar, för då kan du få stöd av din sambo i samtalet med dina föräldrar och behöver inte möta eventuella negativa kommentarer ensam.
Jag och min make träffades när vi var 18 respektive 20år, vi flyttade ihop 6 månader senare och fick vår dotter drygt ett år efter vi träffades. Vi har under flera år velat gifta oss och våra föräldrar har som bara väntat på det. När vi nu förra året bestämde oss, jag 24år gammal och han 26år, så sa bara alla "Äntligen!". Nu var vi ju inte riktigt lika unga som ni är, men vi hade inte varit ett par längre och vi fick dessutom barn väldigt tidigt i förhållandet. Hittills har det gått utmärkt för oss och jag tror det kommer fortsätta så i framtiden också.
Om ett äktenskap fungerar eller inte har inte enbart med ålder eller hur länge man har varit ett par att göra. Det har mer att göra med hur man är som person, vilken relation man har och hur man vårdar den. Det finns precis lika stor chans att ert äktenskap kommer fungera utmärkt som någon i 35-års ålder som varit ett par i 15år har.
Så länge ni vet vad ni vill och känner att det är rätt för er, ni är trots allt vuxna :) Och med tanke på er relation (par i 5år, sambos i 2år) så tycker då åtminstone jag (nu känner jag ju inte er men..) att det inte känns som något ni kastar er in i bara hipp som happ och helt otänkt.