• Anonym

Rädd för att det ska vara dåligt väder på bröllopsdagen, kan inte tänka på annat

Jag kan inte tänka på annat än väder just nu. Vi gifter oss i juni och jag är så rädd för blåst eller regn. Vi kommer vigas i kyrkan, åka häst och vagn om vädret är ok och sedan är det middag och fest vid en sjö... kan vara inomhus men det är så himla vackert om det är fint väder....

Kan man be en stilla bön till någon vädergud?! Hur vanligt är det att det regnar en hel dag på en lördag?

Är så rädd... och även avundsjuk. Har två bekanta som gifter sig idag och jag kan inte sluta vara avis på dem...

• Svar på tråden Rädd för att det ska vara dåligt väder på bröllopsdagen, kan inte tänka på annat
  • vinterfrost

Tycker du ska försöka slappna av för du kommer ändå inte kunna råda över vädret. Regnar det så regnar det..
    Det blir nog en toppen dag oavsett regn eller inte..

Men för din skull håller jag tummarna för att det blir sol Solig 

• Chicita

Vädret kan man ju tyvärr inte påverka så mycket.

Men oavsett om det regnar hela dagen eller om det är strålande solsken så är det alltid bra att ha alternativ.
    Köp in ett gäng superbilliga regnponchos på Jula exempelvis ifall gästerna glömt ta med paraply. Och ställ även in solskyddscreme (spray) och myggmedel på toaletterna. 

Det är ju inte så ofta det regnar konstant hela dagarna. Men om det är risk för regn så kanske det är trevligare att äta inne och ha lite mingel ute istället.

Men oavsett om det skulle spöregna hela dagen så kommer ni att ha en underbar dag ändå.
    Påverka det du kan göra, se till att vara förberedd för alla sorters väder och försök släpp känslan av att det blir katastrof om det skulle regna. Regn på bröllopsdagen ska ju till och med betyda lycka Solig 

• gbg2012

Vi gifter oss nästa helg och det växlar mellan att bli regn och 10 grader, känns väldigt kallt! =( Vet inet vad man ska ha på sig om det blir reg och kallt över klänningen? Har köpt stort paraply och en stickad bolero men vet inte om det räcker. 

• Rosi
    Chicita skrev 2012-05-26 19:46:18 följande:
    Vädret kan man ju tyvärr inte påverka så mycket.

Men oavsett om det regnar hela dagen eller om det är strålande solsken så är det alltid bra att ha alternativ.
    Köp in ett gäng superbilliga regnponchos på Jula exempelvis ifall gästerna glömt ta med paraply. Och ställ även in solskyddscreme (spray) och myggmedel på toaletterna.

Det är ju inte så ofta det regnar konstant hela dagarna. Men om det är risk för regn så kanske det är trevligare att äta inne och ha lite mingel ute istället.

Men oavsett om det skulle spöregna hela dagen så kommer ni att ha en underbar dag ändå.
    Påverka det du kan göra, se till att vara förberedd för alla sorters väder och försök släpp känslan av att det blir katastrof om det skulle regna. Regn på bröllopsdagen ska ju till och med betyda lycka Solig
    Smart ide med ponchos och myggmedel samt solskydd.. hade inte jag några tankar på... =P
  • Anonym

Det jobbiga är ju att jag inte gläds med andra som gifter sig när det är sol, vet ju inte ens hur vå dag blir men eftersom jag även får min mens lagom till bröllopet så regnar det säkerligen också....

• Josefin521

Jag förstår hur du tänker, har också likanande upplägg och mycket hänger på att det blir just fint väder. Men som fler här i tråden skrivit så är det inget vi kan påverka och därför inget att lägga någpn energi på. Var förbered på alla väderlekar så har du gjort ditt. Oavsett väder så gissar jag på att det kommer att vara solsken i ditt och makens hjärta den dagen!? Tänk positivt och var förbered!

• Anonym (Fru Regnbåge)

Veckan innan vårt bröllop hade det varit strålande väder, varmt och soligt men på vår bröllopsdag var det kallt och regnade större delen av dagen. Jag är en riktigt soldyrkare och avskyr verkligen när det är dåligt väder. Men vet du, det var den bästa dagen i mitt liv! Glad

Jag tror till och med att det var lite bättre att det var lite kallt och ruggit. Det var väldigt varmt för mig i min bröllopsklänningen och hade det varit varmare hade jag nog sett alldeles mosig ut. Min man hade absolut hatat det eftersom han är väldigt värmekänslig. För flera av gästerna (särskilt de äldre och småttingarna) var det nog också bättre eftersom det hade varit jobbigt med en sån lång dag i värmen. Bilderna med paraply blev jättefina och jag som vanligtvis har jättesvårt att tåla solsken och alltid kisar så jag får rynkor i hela ansiktet kunde vara helt avslappnad (det lär också vara lättare att fota bra med dåligt väder) Dessutom gjorde det kalla vädret att alla höll sig inomhus och samlade under festen.  Hade det varit fint väder hade massor säkert hellre velat hängaute på verandan. 

När dagen kommer så kommer du förhoppningvis inse att vädret inte spelar någon roll. Dina gäster kommer troligen att vara hur glada som helst ändå och ni kommer säkert att stråla av lycka! 

Stort lycka till!  Solig

ps Försök att planera för evenutaliteten att det inte blir det perfekta vädret. Det hjälpte mig i alla fall att vara lite mer avslappnad innan.   

• lilly7

Ett tips är att planera för dåligt väder så att inget blir förstört om inte vädergudarna är med en. När vi vaknade på vår bröllopsdag 5 maj så snöade det! Och sen fortsatte det dåliga vädret hela dan. men det ordnade sig för vi hade inte planerat att något skulle bara utomhus och min pappa skjutsade mig från dörr till dörr med ett stort paraply i högsta hugg. Jag tänkte inte ens på att det var dåligt väder.

• Chicita

Bara man är förberedd både mentalt och fysiskt så att säga. Så är det inte så mycket att oroa sig för.

Regn kan ge otroligt vackra bilder. Ljuset är betydligt bättre för fotografier om det regnar eller är lite mulet än om det är strålande sol. + att man behöver inte kisa på bilderna som någon annan också skrev Glad 

Det är inte vädret som gör ett bröllop bra eller dåligt.
    Dålig planering kan däremot förstöra även de bästa förutsättningarna 

• sabz

Regn på bröllopsdagen betyder väl att man får ett lyckligt äktenskap om jag inte minns fel? :)

• niriel

Usch, jag förstår dig! Vi har försökt att förbereda oss på det värsta (gifter oss i juli) men det är klart att negativa överraskningar i form av störtskurar, åska etc etc kan dyka upp. Vi har försökt att lösa det genom att, som många tips säger, planera för dåligt väder. Eftersom vi har gjort det från början börjar det kännas lite nu som om det här med fint väder bara blir en bonus! Lätt att säga säkert, men vi har letat platser för fotografering ifall det skulle regna, plats för fördrink om det skulle regna, vi har från början sagt att aldrig en vigsel utomhus (just för att slippa oroa sig) och festen blir inomhus det med. Trist om det är världens finaste sommarväder kanske (lär nog bli rätt hett i lokalen då..) men hellre det än att gästerna sitter och är småfuktiga och fryser!

• JuliBrud89

Førstår att det ær jobbigt! Jag hade førsøkt sluta deppa och tænka på det! Det ær bara onødig energi :( Du kan inte gøra något med det ændå.. Du får nog bara vænta och se tyvær! Håller tummarna på sool :) Vi ska också åka hæst och vagn men regnar det så regnar det! 

• Imke1977

Vi gifter oss nästa helg och jag känner lite lika. Det är skitsurt att det var vackert i helgen och nu ska det bara bli kallt och regn hela veckan.
    Men jag känner som alla andra, att det här är ju en av dom få sakerna man absolut inte kan påverka alls.
    Det man kan göra är att sura lite över det och sen försöka släppa det. Jag är säker på att det kommer bli den bästa dagen i mitt liv ändå även om det spöregnar hela dagen
    Huvudsaken är ju att man får säga ja till den man älskar och få tillbringa dagen tillsammans med alla sina nära och kära.

Svar på tråden Rädd för att det ska vara dåligt väder på bröllopsdagen, kan inte tänka på annat