• Lebendig

Byta snörningen på klänningen

Ah vad jag har svårt med sökfunktionen för äldre trådar och detta lyckades jag inte googla fram heller.

Det jag undrar är följande:

Jag vill byta ut det vita bandet till korsettsnörningen på min klänning. Är det någon som har gjort detta? Originalbandet är dubbelsytt, men jag tror jag får det svårt att hitta ett annat dubbelsytt band. 

Till er som har bytt, vad har ni satsat på för bredd? Kan man ta vanliga satinband eller blir inte de tillräcklig styva för att orka "hålla" snörningen i korsetten? Nu behöver jag inte dra åt snörningen så extremt eftersom jag har breda axelband. 

Någon annan som kan ha något tips eller råd? 

• Svar på tråden Byta snörningen på klänningen
  • Chicita

Att bandet är dubbelsytt beror oftast på att det består av en tygremsa och inte ett vävt band.

Ett vanligt satinband funkar oftast riktigt bra.
    Bredden på bandet är en smaksak, men också utseendet på öglorna kan begränsa bredden på bandet. Man vill ju inte att det korvar sig, och om öglorna är mindre än bandet är brett så finns risken att det händer. 

• ChristineL

Jag planerar också en brudklänning med snörning där jag kommer byta ut bandet. Det enklaste är väl att köpa ett band av samma material och längd/bredd som originalet?

• Lebendig
    Chicita skrev 2012-05-28 14:19:42 följande:
    Att bandet är dubbelsytt beror oftast på att det består av en tygremsa och inte ett vävt band.

Ett vanligt satinband funkar oftast riktigt bra.
    Bredden på bandet är en smaksak, men också utseendet på öglorna kan begränsa bredden på bandet. Man vill ju inte att det korvar sig, och om öglorna är mindre än bandet är brett så finns risken att det händer. 
    Vågar man chansa på en bredd som är samma som det i originalet, eller är risken större att ett satinband korvar sig då det är tunnare?

• Chicita
    Lebendig skrev 2012-05-28 14:49:48 följande:
    Vågar man chansa på en bredd som är samma som det i originalet, eller är risken större att ett satinband korvar sig då det är tunnare?
    Det är ju ingen jättestor kostnad.
    Köp det och prova att snöra klänningen som den ska sitta (nån kompis kan väl hjälpa dig om du inte vill att maken ska se dig i klänningen)...
    Annars är det ju inte så svårt att köpa lika mycket till och sy ihop banden så du får ett dubbelt och lite stadigare alltså Glad 
Svar på tråden Byta snörningen på klänningen